Financiën en Veiligheid 9 september


22 september 2015

B1 Stand van zaken aardbevingen / gaswinning

Veel vragen zijn al gesteld. Ik heb nog een aantal opmerkingen.

NCG maakt samen met gemeenten een plan voor de komende 5 jaar voor de aanpak gevolgen van de gaswinning. De Gemeente Groningen legt het accent op veiligheid en op het veiligstellen van economische groei. Neemt het college hier het voortouw of trekken we samen op? Wij vinden veiligheid een goede prioriteit maar betreft het veiligstellen van de economische groei hebben wij een andere mening. Bij het vaststellen van de prioriteiten vinden we het belangrijk dat de raad daarbij betrokken is en hebben wij de voorkeur dat de prioriteiten liggen bij duurzaamheid.

De status afhandeling van de motie betreft het minderen van de gaswinning naar 21-30 miljard M3 die door de gehele raad ondersteund is, zien we afgehandeld staan. Nu voldoet het nieuwe gasbesluit nipt aan de grens van 30 m M3 maar dat is niet hetgeen wat we voor ogen hadden. Het college geeft aan in een vervolg op het besluit aan te sturen op een verdere vermindering, hetgeen wil zeggen dat we het raar vinden dat deze motie nu op status afgehandeld staat. Graag uw mening hierover.

B2 Controlesysteem kamerverhuurpanden

-

B3 Convenant Veilig Uitgaan

We kunnen in het algemeen instemmen met het convenant maar het een en ander is wel aan verbetering toe. Ik zal het puntsgewijs bij langslopen.

Deur en toelatingsbeleid

Camera toezicht toegepast door ondernemers moeten aan de wettelijke eisen voldoen. Wie toetst dit op reguliere basis? De politie ziet bijvoorbeeld wel toe op dat de portiers aan de wettelijke eisen voldoen. Artikel 2.14 Hoe is dit geregeld?

Iedere aangifte van discriminatie wordt door de politie onderzocht. Waarom iets dergelijks ook niet opgenomen voor seksueel grens overschrijdend gedrag/aanranding onder toezicht en handhaving? Onlangs is dit nog in het nieuws geweest.

Toezicht en handhaving

Artikel 3.3 de ondernemers stimuleert het personeel zodanig dat het voor het publiek herkenbaar is. Voor portiers lijkt me dit nodig, maar voor barpersoneel onhandig het maakt de sfeer onpersoonlijk. Goed sociaal contact van personeel met klant lijkt ons van meer belang.

Artikel 3.24 De gemeente zal in afstemming met de convenant partners onderzoeken of het wenselijk is om ook voor de openbare ruimte gedragsregels op te stellen. Welke is hier de rol van de horeca? Krijgen zij zelf regels opgelegd of gaat het om burgers?

Horeca kan in de publieke ruimte geen regels opleggen of handhaven.Dit is naar onze mening dan een onderzoek waarbij alleen veiligheidsregio en politie bij betrokken is. De koninklijke horeca Nederland heeft geen zeggenschap en inspraak over de openbare ruimte.

Artikel 3.26 De surveillance van politie. Dit mag naar onze mening uitgebreid worden naar ook toestroom routes richting stad waar de zogenaamde indrinkers zich over bewegen. Dit kan mogelijk samengenomen met artikel 4.4 waarin het openbaar nuttigen van alcohol geregeld is.

Artikel 3.28 aanrijd tijd van politie binnen 15 minuten bij prioriteit 1 meldingen lijkt ons lang. Rademarkt en Korreweg bureau zitten dichtbij. Daarbij is er surveillance. Binnen 5 minuten zou iemand aanwezig moeten kunnen zijn.

Artikel 3.29 inzet van dieren in gevaarlijke situaties waar mogelijk alcohol, vuurwerk bij aanwezig zijn, is geen goede omgeving voor een dier. Terughoudendheid bij het inzetten van dieren. Voor opsporing en surveillance zou inzet van dieren toelaatbaar kunnen zijn, maar niet bij het tegemoet treden van geweld.

Alcohol

Artikel 4.8 over de happy hours. Stimuleer je hier het indrinken niet mee? Wij zien meer in goede voorlichting over alcohol dan regulering van happy hours als zodanig. De binnenstad lijkt nu ook erg op een grote drinkfabriek gereguleerd door brouwerijen gedecoreerd met een grote muur hamburgers, wat ons betreft mag de persoonlijkheid meer terug, goed contact tussen klant en horeca ondernemer.

Het convenant noemt niks over medische zorg ofwel ambulance, aanwezigheid EHBO, defibrillatoren of iets dergelijks. Medische hulp bij overmatig alcohol of drug gebruik. Heeft dit een reden dit buiten weg te laten?

B4 Voorgenomen besluit samenwerking met VZN na 1 maart 2016

Spreektijd was op. Tijdens de presentatie heb ik de OR gevraagd of er een sociaal plan voorhanden was. Remco Kouwenhoven kwam hier tijdens het inspreken op terug. Het college en raad geven aan dat de sociale afwikkeling van VZN ook een morele plicht/verantwoording is van de gemeente en gaat hiermee aan de slag.

Interessant voor jou

Voorjaarsnota 2015

Lees verder

Raadsvergadering 30 september 2015

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer