Werk en Inkomen 16 september


16 september 2015

B1 Bespreekpunten uitbuiting en schijnconstructies (SP en PvdA)
m.b.t. Informatie m.b.t richting t.a.v. voorkoming van uitbuiting en schijnconstructies en de voortgang social return

1) Afwikkeling Sontbrug.
Aan de commissie wordt gevraagd of we vinden dat de gemeente de mensen en aannemers moet achterhalen en dat zorg wordt gedragen dat alsnog het achterstallig / te weinig betaalde wordt uitbetaald. Uit de krant hebben we vernomen dat het college dit inmiddels heeft toegezegd. Wij vinden dat een goed gebaar dat het college haar verantwoordelijkheid neemt.

2) Handhaving uitvoering.
Zijn de fracties met ons van mening dat onder gemeentelijke verantwoordelijkheid tijdens de werkzaamheden pro-actief controles dienen te worden uitgevoerd op correcte naleving van cao’s daar de Inspectie SZW beperkt is tot de naleving minimumloon en de wet Arbeidsinzet Vreemdelingen?
Betreft de controles blijft het beperkt tot het controleren van de uitbetaling van loon, we zijn ermee eens dat de controles een actievere inhoud mogen krijgen.

3) Gezamenlijke projecten.
e commissie vindt dat de uitvoering van het op de WAS aangepaste inkoopbeleid van de Gemeente voorwaarde is om in dergelijke samenwerkingsverbanden tot gemeentelijke deelname over te gaan.

In hoeverre dit bij de partners is af te dwingen zijn we hier zeker voorstander van. Anders moeten inkoopafspraken gemaakt worden die dezelfde strekking hebben als de gestelde normen van het inkoopbeleid van de gemeente.

4) Acties gemeente bij overtredingen.
De commissie spreekt zich uit dat de Gemeente op grond van de WAS een pro actieve houding aanneemt bij geconstateerde overtredingen en direct tot actie overgaat. Het college toont vervolgens een maximale inzet om de problemen snel op te lossen.

Ik denk dat het ongeacht uit welke politieke stroming je komt hier niet anders dan mee eens kunt zijn. Belangrijk is dat bij een constatering deze openbaar gemaakt wordt en dat een vervolgtraject of opdrachten aanzienlijk bemoeilijkt wordt. Daarvan moet degene die de overtreding begaat op de hoogte worden gesteld zodat deze de fout kunnen herstellen. Hierdoor creëer je de ruimte dat degene die de overtreding begaat snel tot actie overgaat.

5) Belang regionale werkgelegenheid.
Zijn de fracties het met ons een dat een stevig en actief anti uitbuitingsbeleid in het belang is van de Gemeente Groningen en van de werkzoekenden in onze regio doordat verdringing wordt voorkomen?
Ja, hier zijn we het zeker mee eens. Daarnaast vinden we dat de gemeente zich ook moet inzetten om uitbuiting ook buiten de eigen inkoopverbanden om aan te pakken.

B2 Aanpassing van de uitvoeringsregels n.a.v. de Beleidsevaluatie Social Return (collegebrief 28 augustus 2015)

Doelstellingen zijn ruim gehaald en willen we hier graag het college een compliment voor geven. Misschien wil het college nu de lat iets hoger en kunnen de doelstellingen omhoog. We hebben wel de vraag hoe duurzaam de social return is, ofwel hoeveel mensen vinden uiteindelijk een vaste werkplek, het zou een beter beeld geven als deze cijfers ook waren meegegeven.

De uitvoeringsregels versimpelen, verlagen van de drempelbedrag naar de Europese aanbesteding norm, vinden we goede zaak. Het bereik wordt daarmee vergroot en de impact daarvan opgevangen door betere uitvoeringsregels. Verlaging van het percentage arbeidspercentage extensieve opdrachten vinden wij ook prima gezien het de administratieve druk vermindert en zoals is aangegeven zal leiden tot vergelijkbare bedragen. Komt hier nadien nog een evaluatie op?

Ook een goede zaak dat bij leveringen en subsidies relaties nu gekeken wordt of Social Return kan worden toegepast.

B3 Partime ondernemen in de bijstand (collegebrief 28 augustus 2015)

Een pilot die eigenlijk in eerste instantie sympathiek op ons overkomt. We horen geluiden dat het moeilijker wordt voor mensen om in de BBZ te komen. Starters krijgen in de huidige regeling een jaar de tijd om een bedrijf op te zetten en bestaande zelfstandigen mogen een jaar plus een mogelijke verlenging van 24 maanden hun bedrijf voortzetten. De vraag die dit oproept wat deze nieuwe pilot aan de bestaande regeling kan toevoegen.

De pilot zet in om mensen de mogelijkheid te geven wat bij te verdienen met ondernemen naast hun uitkering. Nu worden deze mensen gekort en moeten ze met hun activiteiten stoppen indien ze net niet met hun geld willen rondkomen. Wat we begrijpen van dit plan dat straks mensen in de kader van deze pilot naast de huidige regelingen (omzeilend) kunnen gaan ondernemen vanuit de bijstand. Wij vragen ons af of deze mensen niet onder de huidige regelingen kunnen worden ondergebracht en dat bij de toelating tot de BBz de regels versoepeld worden. (Of laat de huidige regeling dat niet toe?)

Deze mensen krijgen daarbij vanuit de gemeente hulp. Bij het verwerven van opdrachten, het opzetten van marktonderzoek - uitgevoerd door studenten, en bij het opzetten van de boekhouding. De vraag die bij ons opkomt is of deze regelingen concurrent gaat werken ten opzichte van mensen die het zelf moeten klaarspelen en geen financiële backup hebben in de vorm van een uitkering. Daarnaast is het de vraag of we er voorstander van moeten zijn dat deze pilot nieuwe ZZP-ers op de arbeidsmarkt brengt. Wij denken dat dit in eerste instantie maatwerk zal gaan worden. Waarbij gekeken zal moeten worden naar de aard van de op te zetten onderneming ofwel werkzaamheden.

Al met al denken we dat ondernemen een serieuze stap is die vanuit jezelf moet komen, hetgeen inhoudt, het opstellen van een goed plan en dat er het vooruitzicht moet zijn dat de onderneming zelfvoorzienend zal gaan worden. De huidige regelingen waren deze waarborgen opgenomen. Dit zijn zo nu onze bedenkingen. Verder zijn we wel benieuwd naar een verdere uitwerking en beleid op de uitvoering van deze pilot.

Interessant voor jou

Ruimte en Wonen 10 juni 2015

Lees verder

Voorjaarsnota 2015

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer