Armoe­de­beleid


8 april 2015

Armoedemonitor

De armoede monitor meet alleen die gegevens van mensen die een beroep doen op een voorziening. De armoedemonitor voldoet in die zin niet. ZZP-ers of mensen met een baan en schulden en die niet bij de gemeente ondersteuning krijgen, blijven buiten beeld. Hierin moeten stappen gemaakt worden om ook deze armoede zichtbaar te krijgen.

Eerder hebben we genoemd: we missen de samenwerking met andere partijen als woningcoöperaties die vaak de eerste signalen van armoede opvangen. Enkele corporaties hebben een armoede beleid ontwikkeld, deze kunnen we wellicht versterken door in overleg te treden en elkaar te ondersteunen.

De clientenraad geeft dit ook als advies. Veel mensen met een uitkering hebben schulden. De meesten van deze mensen (88%) hebben een ziektekostenverzekering bij Menzis, maar kunnen hun premie niet (altijd) betalen. Hetzelfde geldt voor de huur en energierekening. Is het binnen het kader van het armoedebeleid mogelijk dat de gemeente in een vroeg stadium van het ontstaan van achterstallige betalingen afspraken maakt met Menzis, de woningbouw verenigingen en energiebedrijven om deze problemen in een vroeg stadium te signaleren en deze problemen opvangt?

Zaken als het kindpakket, voorlichting op het gebied van omgaan met geld, het aanbieden van taalcursussen zijn positieve maatregelen in het armoede beleid. Hierin zien we ondersteuning en preventie. Voor de voedselbank vinden we het goed dat er een garantiefonds van 25000 euro komt. Jammer is wel dat dit mogelijk aan huur aan de gemeente besteed moet worden. Liever zien we dit geld besteed aan zaken waar de voedselbank zich primair op richt.

Het is belangrijk dat mensen de weg weten te vinden naar voorzieningen. Hierin zijn wij met het FNV van mening dat de ingang naar deze voorzieningen zoveel mogelijk geautomatiseerd moeten worden en of anders een goede voorlichting wordt gegeven.

Stadjerspas

Veel mensen hebben schijnbaar de weg naar de stadjerspas nog niet gevonden, ofwel een groot deel van dit budget is nog niet besteed. Mensen die geen geld hebben hebben misschien weinig aan een korting van 5 euro op een voetbal kaartje zoals de clientenraad terecht opmerkt. Graag zien we in de stadjespas ook ondersteuning bij noodzakelijk kosten, zoals mogelijk een vergoeding bij een bezoek de dierenarts.

Vangnet

Er wordt veel geld besteed aan projecten als CATO, de kracht van Groningen, Stadsoogst, Pilot migranten zelfstandigen, Ketenaanpak Jasmijn. ZZP-ers krijgen een injectie, ondernemers begeleiden bij het verhogen van hun omzet. De vraag die dit oproept of dit niet betaald moet worden uit andere potjes. Er wordt onder de noemer Vliegwiel erg veel geld besteed aan allerlei zaken die niet direct verband houden opvangen van armoede of het verlichten van de situatie, maar wel met het opleiden van mensen die armoede moeten ondersteunen. Graag zien we hier wat geld verschuiven van Vliegwiel naar vangnet.

Armoede moet ons ineens ook gericht zijn op voorkoming. Waarborgen dat men niet zonder startkwalificatie op de arbeidsmarkt komt, behoort naar onze mening ook onder armoede beleid.

Tot slot, wat zijn goede indicatoren om de armoede te meten?

Interessant voor jou

Witgoedregeling

Lees verder

Verordeningen Participatiewet 

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer