De spoor­tunnel Paters­wold­seweg


10 september 2014

Allereerst dank aan de insprekers.

Inspreker dhr Sietsma 23 juni. zegt: op zich goed idee tunnel, maar mag niet ten koste gaan vd veiligheid in bepaalde straten (bijv Hoornsediep, Parkweg) die drukker worden en minder leefbaar. Ik deel die zorg. Hij vraagt om 30 KM zone, wat vindt het college daar van?

Mevr Litjens namens Coop. Beoogde verkeersveiligheid, behoud parkeerplaats en bevoorrading is volgens haar nog niet in orde. Wat zegt het college hierover?

Dhr Stuit namens Gruno. Ook al geeft het college in de beantw vd schr ragen van CU aan dat er veel inspraak is, bij de bewoners lijkt het toch anders te voelen. Hoe rijmt het college haar nieuwe speerpunt burgerparticipatie hier mee? Ook gezien het feit dat wij meerdere brieven hebben ontvangen van burgers die beweren dat hun brieven nooit zijn beantwoord.

In 1e instantie waren wij niet enthousiast over de tunnel, vooral omdat bewoners niet erg blij mee waren en er veel wezenlijk groen zou verdwijnen. Nu o.a. dat groen niet schijnt te verdwijnen lijken de plannen beter. Voor de schone lucht zal het wellicht zelfs een vooruitgang worden.

Per dag scheelt de tunnel alleen aan stationair draaiende motoren voor het wachten van de spoorwegovergang al een verbruik van ruim 8,5 liter brandstof. Dat is per maand 258 liter/zo'n 8 volle tanks (35L) en op jaarbasis 3.139 liter/ ca. 90 volle tanks.

Of:

Eén dag met spoorwegovergang = (bij een auto van 1:15) 129km rijden qua brandstofverbruik van alle wachtende auto's.

Dat is nog zonder het optrekken en de brommertjes die ook moeten wachten en uitgaande van een auto; een vrachtauto zal ongetwijfeld meer verbruiken.

Als auto’s daadwerkelijk op korte termijn steeds zuiniger worden en alle auto’s hun motor uitdoen voor het spoor, wordt dit natuurlijk een ander verhaal en aangezien sommige bewoners aangeven dat ze niet per se last hebben van de dichte spoorbomen zou het dus ook nog een optie kunnen zijn geen tunnel aan te leggen.

Kortom voorzitter, wij zijn nog niet helemaal enthousiast.

Interessant voor jou

Ontwikkelingen Groningen spoorzone

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer