Gemeen­teraad 20 juli 2011


21 juli 2011

GR-Meerstad

Wij kunnen ons hier goed in vinden.

Financiële Problematiek Groninger Museum
Een jaar geleden hebbben wij niet ingestemd met het verstrekken van de lening van de tegels, omdat wij het een exorbitant hoog bedrag vonden. Nnu blijkt het museum weer geldproblemen te hebbben en moeten wij besluiten om zeven ton te lenen. Kunnen we ook anders? Natuurlijk zijn we blij met het museum en de spraakmakende tentoonstellingen, die veel bezoekers trekken naar de stad en daardoor ook weer inkomsten voor de stad genereren. Het museum heeft er samen met de Werkmanbrug voor gezorgd dat de stad een kleurrijke en bruisende entree heeft gekregen en de Folkingestraat gelift. Wij stemmen in, maar mokkend. Is het museum als een onrendabel bedrijf, waar steeds maar weer geld in moet, of is dit een laatste zetje, waarna het uiteindelijk financieel op eigen benen kan staan? Instemming van ons dus, maar alleen obv een strenger financieel toezicht.

Raadsvoorstel Voorkeursalternatief Stationsgebied
De Partij voor de Dieren kan zich vinden in het voorkeursalternatief waarbij wordt uitgegaan van de verlaging van het Emmaviaduct. Maar net als bij de discussie met de tram, zijn wij van mening dat er bij dit soort grootscheepse infrastructurele operaties moet worden gekozen voor de beste oplossing en niet voor de goedkoopste.


In dat kader vinden wij dat de traverse aan de zuidzijde befietsbaar moet worden gemaakt, dat lijkt ons wenselijk in Groningen Fietsstad. Deze zou een functie als interwijkverbinding moeten krijgen, maar daarvoor lijkt het ons wel noodzakelijk, wat in deze rapportage wordt ontkend, dat fietsers “over het station” heen moeten kunnen, ipv dat de traverse alleen fietsverkeer begeleidt tot op het station. Inderdaad zijn aan weerszijden fietsroutes, maar die paar honderd meter kan een wereld van verschil betekenen, zoals Rotterdam Zuid heeft gemerkt. Daar is een complete wijk opgeleefd door de komst van de Erasmusbrug, die heeft gezorgd voor een directe verbinding tussen Rotterdam Zuid en het centrum. Op een paar honderd meter afstand van de Erasmusbrug was ook al een brug, maar die was blijkbaar te ver om in deze behoefte te kunnen voorzien. Dit sterkt ons in onze wens om de traverse befietsbaar te maken, omdat dit wel degelijk tot een verlevendiging van tov het station zuidelijk gelegen wijken kan leiden.

Wij begrijpen dat de traverse eigenlijk te steil wordt om te befietsen, maar pleiten voor onderzoek naar andere mogelijkheden, zoals technische snufjes. Voorbeelden zijn een soort roltrap voor fiets en fietser, waarbij de fiets in een aparte baan kan worden vastgezet, of het creëren van een soort rollend tapijt, zoals ook in de Rotterdamse wijk Pernis is gebeurd om de 8m over de Betuwelijn voor fietsers makkelijk overbrugbaar te maken.. Het lijkt ons dat Movares hier een leuke uitdaging in zal zien. Wij dienen hiervoor dan ook met GroenLinks een motie in, die als strekking heeft om toch nog meer onderzoek te doen naar de mogelijkheden van een befietsbare traverse.

Terecht wordt opgemerkt dat een focus op een groen/blauwe inrichting van het stationsgebied verschillende plussen oplevert: groen is mooi, werkt rustgevend, biedt woonruimte voor dieren en verfrist en verkoelt. Het Emmaviaduct wordt getransformeerd tot een stedelijke boulevard met veel groen, waarbij het viaduct verlaagd wordt tot het maaiveld vanaf de Parkweg richting centrum. Er is laanbeplanting langs de routes richting het Stadspark en het Sterrenbos en door de “adressering Emmaboulevard” vindt nu een oriëntatieop het water plaats (Hoornse Diep) die er tot voor kort niet was. Vanwege deze wijzigingen vragen wij ons af welke gevolgen dit heeft voor trekroutes van dieren in de stad en of het ook verstandig is om hier gelijk voorzieningen voor te treffen. Gelijk inbouwen kost minder geld en minder gedoe. Wij vinden de plannen echter nog in een te oriënterend stadium om hiervoor gelijk een motie in te dienen, maar houden dit scherp in de gaten.

Structuurvisie wonen
Tijdens de commissie behandeling van dit onderwerp hebben wij naar voren gebracht dat wij een slecht gevoel krijgen bij het tot vervelens toe herhalen van het voornemen vh college bejaarden naar voor hen geschiktere woningen te verleiden. Het gaat er niet zozeer om dat de woning waarin de bejaarde woont ongeschikt is voor hem of haar, maar dat deze woning tevens geschikt is voor een gezin. Echter, veel ouderen willen niet zonder bijvoorbeeld hun tuin en wij zijn bang dat het grensgebied tussen verleiding en lichte dwang vele grijstinten bevat.

Mbt de onuitgewerkte voorstellen mbt zonneenergie herhalen wij ook onze opmerking dat we vinden dat dit toch sneller had moeten kunnen.

Tot slot, het rijtje onderaan met 25 gronddgebonden woningen van Lefier op de helperwestsingel: deze gaan niet meer door, zodat de plannen voor het opknappen van het kermmisexploitantenterrein opnieuw vertraging hebben opgelopen. In dit stuk wordt veel over duurzaamheid gesproken, maar de wijze waarop de bewoners vd helperwestsingel moeten leven is in sommige gevallen wel erg Niet Duurzaam: tijdens vorstperiodes moet voortdurend de kraan stromen, om bevriezen van leidingen te voorkomen. Bij deze willen wij slechts de hoop uitspreken dat na de zomer een nieuw plan klaarligt voo rdeze groep.


Interessant voor jou

Voorjaarsnota 2011

Lees verder

Woordvoering gemeenteraad van Gerjan Kelder

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer