Gemeen­te­re­kening Financiën & Veiligheid 25 mei 2016


25 mei 2016

Programma 10 Veiligheid
Behoorlijke afname aantal woninginbraken. Compliment daarvoor. Nog 860 te gaan. Misschien kan het college ter preventie mensen adviseren een hond uit een van de opvangcentra of asiels te halen. Daar hebben inbrekers immer een hekel aan!

Minder geweldsdelicten dan vorig jaar, compliment maar het beoogde doel voor 2015 is nog net niet gehaald. Betreft geweld in het uitgaansleven of fysiek geweld in het algemeen hebben we onlangs schriftelijke vragen gesteld.

Één van de emancipatie-doelen was ook emancipatie mbt het lokale lgbt beleid. Hiermee moest de zichtbaarheid en sociale acceptatie van oa homoseksuele mannen en vrouwen worden vergroot. Een goed streven.

De zogenaamde regenbooggelden worden goed besteed, maar helaas heeft dit tot op heden niet het gewenste effect gehad aangezien onlangs twee lesbische vrouwen ernstig zijn mishandeld vanwege hun geaardheid. We hebben het vandaag over het afgelopen jaar, terwijl dit heeft plaatsgevonden in 2016, maar aangezien de regeling loopt tot 2017 hopen we dat het college erop toe gaat zien dat de middelen op een doeltreffende manier worden besteed om hopelijk dergelijke voorvallen in de toekomst te voorkomen. Wij horen graag of het college al bezig is, of in overleg is hoe de middelen in te zetten om de toekomst rooskleuriger te maken.

Huiselijk geweld en vrouwen opvang
Helaas is er vanuit het rijk een herverdelingsmodel voor de middelen vrouwenopvang ontwikkeld. Dit betekent voor Groningen een forse verlaging van de beschikbare middelen. Dit resulteert in minder opvangplekken voor vrouwen. Dit wordt deels opgevangen door hulpverlening meer ambulant vorm te gaan geven. Dit kan op sommige vlakken, maar lang niet altijd. Als een vrouw aanklopt voor noodopvang doet zij dit enkel in geval van uiterste nood. Hier gaat al een enorm traject aan vooraf van twijfel en angst. Als zij dan eindelijk toch de stap genomen heeft om opvang te vragen voor haar en wellicht haar kinderen, dan is dat nogal wat dat ze naar huis wordt gestuurd met ambulante zorg. Dat is in deze sector wel erg pijnlijk, helaas vaak letterlijk. Ook wordt er nu op ingezet het eigen sociale netwerk in te zetten. En dat klinkt ook wel goed, maar we hebben het vorig jaar ook al gezegd, waar zal de, voor het gemak even man, gaan zoeken als zijn vrouw en kinderen de stap hebben genomen hun huis te ontvluchten? Ja, in eerste instantie in hun eigen sociale netwerk. Dus dat werkt niet in deze groep. We zijn erg benieuwd hoe het college hier tegenaan kijkt.

Ondermijnende en georganiseerde misdaad daar is de aandacht voor Outlaw Motor Cycle gangs onevenredig groot. Zijn andere criminele activiteiten niet net zo belangrijk? Lijkt alsof motorclub onevenredig aandacht heeft gekregen. Goed dat meerdere partijen nu beter samenwerken (politie, OM, RIEC en Belastingdienst).

Mensenhandel. De ketenregisseur heeft in 2015 39 potentiële casussen mensenhandel in behandeling genomen. In 5 daarvan bleken uiteindelijk concrete aanwijzingen voor mensenhandel te zijn. Goed dat er toch casussen in beeld zijn gekomen en zijn onderzocht. We blijven benieuwd naar de nog steeds ontbrekende aanpak - hoe mensenhandel meer in beeld te krijgen.

Over fysieke veiligheid en gaswinning missen we het verhaal van duurzaamheid. Wat is er dan gedaan aan energietransitie, voorlichting om de gasconsumptie in de stad te verminderen om onze stad veiliger te maken?

Er is in 2015 4,1 miljoen beschikbaar gesteld voor de activiteiten die samenhangen met de aardbevingen. Wij gaan er van uit dat alles wat wij aan activiteiten die samenhangen met aardbevingen door de NAM en of Rijk vergoed zullen worden. Uit de jaarrekening lijkt dit voor een miljoen nog onduidelijk. Wat gaat het college ondernemen indien we dit geld niet terugkrijgen in plaats van dit uit één van de gemeente potjes te dekken?

Programma 11 Stadhuis en Stadjer
Allereerst over de website https://gemeente.groningen.nl/. Het is nu een stuk simpeler website geschreven in B1 taal geworden. Hartstikke mooi. Toch oogt de website wel wat iets te simpel en vraag je je af of je op de site van een of andere hobby club belandt bent. We noemen het dan nogmaals maar weer. Waar is de Engelse vertaling, en waarom is nu ook de google translate knop verdwenen?

Goed dat het klant contact centrum in 2015 verder gestroomlijnd is door een betere centrale dienstverlening. Het blijkt dat met 50% in één keer beantwoord we nog niet zijn waar we moeten zijn. Ook het binnen 30 seconden opnemen dat lijken de doelstellingen nog niet zijn gehaald. Hoelang duurt de groeifase van het KCC nog? Wij zijn in de veronderstelling dat deze nu niet te lang meer moet duren.

Goed dat de gemeente bij samenwerking kijkt welke invloed maatregelen en handelen op de burger heeft en welke mensen dat handen raakt. Met de Factor C methode en opgestelde gouden regels wordt procedurele rechtvaardigheid en een goede communicatie bewerkstelligd. Zeer goed. Alleen zijn we ook benieuwd naar indicatoren waarmee we dit ook kunnen meten.

Programma 12 College en raad
Ombudsman. Er zijn meer mensen naar de ombudsman geweest en minder zaken zijn in behandeling genomen. Dit wordt verantwoordt aan de hand van een daling in het aantal eenvoudige zaken. Dan zien we ook dat veel mensen naar een juridisch bureau zijn gestuurd. Hieruit blijkt tock wel dat tussen burger en overheid enige procedurele en juridische wrijving zit. We zijn benieuwd wat het college kan doen en oppakt om het aantal juridische conflicten die bij de ombudsmanzijn beland te verminderen.

Programma 13 Algemene inkomsten en post onvoorzien
Er is meer hondenbelasting opgehaald dat begroot 853 tegen 837. Misschien kan deze belasting dan volgend jaar omlaag of het overschot worden teruggeven of gebruikt worden extra afval bakken te plaatsen. Uit eerdere schriftelijke vragen weten we dat de inningskosten van deze belasting vrij hoog zijn. Wat jammer is dat we deze kosten niet in de rekening terugzien zodat er doelen opgesteld kunnen worden de efficiëntie van het innen te verbeteren.

Programma 14 Algemene ondersteuning
Gebouw aan de Gotenburgweg. Er is een koper gevonden voor een gebouw dat voor 3,9 miljoen in de boeken stond. Het gebouw is nu voor 2,5 miljoen verkocht. Vindt het college een verlies van 1, 4 miljoen acceptabel en moet je in een dergelijke situatie wel tot verkoop overgaan? Bij de verkoop van panden aan Violenstraat en HW Mesdagstraat is er wel een voordeel geboekt. Waarom verkopen?

Paragraaf 3 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Er wordt voorgesteld het resultaat van deze rekening ten goede te laten komen aan het versterken van het weerstandsvermogen. Deze komt dat op 95% voor de komende jaren. Om 100% te bereiken zou een extra investering van ongeveer 10 miljoen nodig zijn. Ons inziens is 95% eerst een mooi resultaat.

Gezien het debacle met het infoversum heeft de raad destijds besloten om een externe partij te betrekken bij besluiten bij het aangaan van nieuwe projecten als gelijk aan Infoversum. Is hier in 2015 al nadere invulling gegeven hier deze externe toetsing er uit moet gaan zien? Zijn er al partijen gesproken?

Paragraaf 5 Financiering
Er is 130 miljoen aan langlopende leningen aangetrokken. Dit is veel. Maar in 2015 is er geen ‘kritische’ lening aangetrokken. Wel zijn er gedurende het hele jaar goede contacten geweest en zijn de mogelijkheden verkend. Dit vinden wij een gemiste kans.

Er zijn aan drie partijen leningen verstrekt die als minder kredietwaardig kunnen doorgaan. Waarom zijn deze leningen vertrekt als deze partijen een verhoogd risico met zich meebrengen?

1,2 miljard aan leningen waarvan we een half miljard weer zelf uitlenen voor doelen die in het verlengde liggen aan de activiteiten van de gemeente.

Paragraaf 10 Bedrijfsvoering
Er is een hoger ziekteverzuim dan beoogd. Mede veroorzaakt door werkdruk en de stress die de reorganisatie met zich meebrengt. Dit is een punt van zorg en wij spreken de hoop uit dat dit zal verbeteren en het college in staat zal zijn vertrouwen en zekerheid te geven. Dit met name ook voor oudere werknemers en werknemers die door de reorganisatie buiten spel dreigen komen te staan.

Inkoop. Goed dat duurzaam is ingekocht en dat ook gekeken naar social return. Naast het terugdringen met fijnstof en het aanleggen van led verlichting valt ook winst te halen in de kantines door meer plantaardig in te kopen en plantaardige of vegetarische opties mogelijk te maken. Hierin ligt ook een kans Midden en klein bedrijf te stimuleren.

Garantiebanen. Jobcarving blijkt niet altijd een wondermiddel te zijn. Het lukt nog niet goed hier werk vrij te maken wat ook geresulteerd heeft in het doel 16 mensen te plaatsen. Graag zien we hier verbetering in door eventueel vrijmaken van extra financiële middelen.

Interessant voor jou

Gemeenterekening Ruimte & Wonen 25 mei 2016

Lees verder

Gemeenterekening Onderwijs & Welzijn 25 mei 2016

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer