Gemeen­te­re­kening: Mobi­liteit


3 juli 2024


Eerste termijn:

Dank voorzitter. Een jaar geleden is de Sontweg heringericht en is het niet meer toegestaan om vanaf daar linksaf de Europaweg op te gaan. Helaas zie ik dit nog dagelijks gebeuren met riskante situaties tot gevolg. Hoe kijkt de wethouder aan tegen het plaatsen van een flitser om dat tegen te gaan?

Tweede termijn:

Dank voorzitter. De gemeente heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten als het gaat om mobiliteit. Dat blijkt ook uit het winnen van de Autodeel Award en POLIS Award. In 2023 kreeg Groningen de laadpalen in eigen beheer, werd de maatschappelijke parkeervergunning geïntroduceerd, de langverwachte Meerstadlaan geopend, die echt prachtig is geworden. Ook zagen we de opening van de doorfietsroute naar Winsum, de heropening van de Papiermolentunnel en aan het einde van het jaar eindelijk het verschijnen van de gewenste rolstoel- en fietsvriendelijke tijdelijke hellingbanen van de Gerrit Krolbrug.

De Peizerweg was een van de eerste straten die conform de mobiliteitsvisie werd omgevormd tot een 30 kilometerweg. En dat is hard nodig als we kijken naar de enorme toename van verkeersslachtoffers in onze gemeente, wat vooral fietsers en brommers zijn op 50 wegen. Met zo’n stijging verdient verkeersveiligheid onze topprioriteit. Kan de wethouder aangeven of de herinrichting tot 30 wegen in bepaalde straten ook versneld kan worden uitgevoerd, wellicht door andere projecten te temporiseren, zodat het snelheidsverschil tussen fietsers en auto’s en daarmee het risico op ongevallen minder groot wordt?

Het hoofdstuk over Mobiliteit in de gemeenterekening is ook de enige keer dat het dorp Wittewierum inhoudelijk wordt genoemd - omdat daar ook eindelijk wordt gewerkt aan een vrijliggend fietspad richting Midden-Groningen.

Het is goed dat steeds meer fietsers onze P+R locaties weten te vinden, maar jammer dat het aantal daar geparkeerde auto’s wat afneemt. We kijken uit naar de volgende gemeenterekening want met de Operatie Ring Zuid zal dat ongetwijfeld een flinke stijging zijn vergeleken met 2023.

Bij de gemeenterekening blikken we terug, maar er is in dit geval ook genoeg aanleiding om met een optimistische blik vooruit te kijken: het afgelopen jaar zijn veel voorbereidingen getroffen voor ontwikkelingen waar we dit of volgend jaar de vruchten van kunnen plukken. Zoals de nieuwe fietsenstalling bij de Westerhaven, honderden extra publieke laadpalen, de nieuwe fietsbrug over de noordelijke ring, en hopelijk de realisatie van maatregelen om de verkeersveiligheid bij Sontplein te bevorderen. En hopelijk komt er eindelijk wat schot in de zaak om de doorfietsroute van Groningen naar Assen verder te trekken dan Haren, want dat laat wel erg lang op zich wachten. Tot zover, voorzitter.

Interessant voor jou

Woordvoering: Woningbouwprogramma Meerstad

Lees verder

Gemeenterekening: Onderwijs

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer