Woord­voering Beheer & Verkeer 18 mei 2016


18 mei 2016

B1: Investering geothermie en warmtenet Noordwest
Dank aan de insprekers. Wat betreft de laatste spreker, wij snappen erg goed dat de wens bestaat voor een fijnmazig warmtenet. En ook wij zouden het fijn vinden als hier om gedacht wordt en dat mogelijkheden nu al serieus overwogen worden.

Wij als gemeente verbruiken relatief veel energie als het gaat om warmte. Wanneer wij als gemeente de ambitie hebben om in 2035 energieneutraal te zijn blijkt dit een blok aan het been. Het gebruik van warmte zal dus ingekort moeten worden (wat wij niet snel zien gebeuren) en/of er zullen andere vormen van energievoorziening gewaarborgd dienen te worden. Geothermie is hier één van en de pvdd is een enthousiast voorstander van geothermie. Onze huidige energiebronnen lopen, zoals wij allen weten, leeg en dit geeft de nodige schade aan milieu, mens en dier. Het moest anders, en met het inzetten van de geothermie lijkt de gemeente Groningen een goede weg in te slaan.

Groningen legt zichzelf hoge ambities op als het gaat om energie-zaken en ook wij zijn van mening dat het onderdeel geothermie hier prima tussen te scharen is. Het is een grootschalig project dat hier besproken wordt, maar wat ook voor een lange periode veel huishoudens in onze stad kan voorzien van warmte en warm water.

Dat allemaal gezegd hebbende, dient er natuurlijk wel een afzetmarkt te zijn voor deze mooie en duurzame vorm van energie. En zoals het lijkt is deze inmiddels goed gevonden en wordt voldaan aan iig de minimale afzet in de eerste fase.

Investering door de gasunie klinkt in eerste instantie als een vreemd iets, gas is immers geen warm water. Maar na navraag en onderzoek blijken zij zich meer te willen gaan ontwikkelen op het gebied van energie in de brede zin en zijn wij daarom ook enthousiast over deelname van de gasunie. De financiele samenwerking in deze klinkt goed, maar is nog niet helemaal vastgelegd. Daarom is het inderdaad verstandig de bijdrage van de gasunie nog niet mee te nemen in de berekeningen, zodat het later alleen nog maar mee kan vallen, mocht de gasunie daadwerkelijk mee financieren.

De constructie waarin wij zullen gaan investeren met oa gelden van de provincie lijkt een zekere en stabiele constructie.

Over het algemeen zijn wij erg te spreken over de communicatie rondom dit onderwerp, zowel naar de raad als naar omwonenden of andere betrokkenen. Deze was veelzijdig en toegankelijk. Hierdoor lijkt het niet anders dan mogelijk een weloverwogen besluit te kunnen nemen over dit onderwerp. Bepaalde onzekerheden, zoals met name het gevaar voor aardbevingen zijn zo goed als mogelijk weggenomen waardoor wij concluderend zeker positief zijn over het voorstel en zullen instemmen met de verstrekking van het besproken budget van 7 miljoen dat hiervoor vrijgemaakt dient te worden.

B2: Reactie rapport Stichting Flyover Groningen

Dank aan de insprekers. Als pvdd zijn wij voor vormen van vervoer waarin het milieu niet of iig zo min mogelijk wordt belast. Helaas is dat met vervoer lastig, immers de meeste vormen van vervoer zijn vervuilende vormen. Gelukkig is er een tendens zichtbaar waarin er anders wordt gedacht over milieu en duurzaamheid en hoe dit in relatie staat met vervoer. Elektrische auto’s zijn hier een goed voorbeeld van, maar de kabelbaan net zo goed. Wij waren en zijn daarom nog steeds enthousiast over de ideeen en voorstellen van een kabelbaan over Groningen. Het stond zelfs in ons verkiezingsprogramma al als één van onze speerpunten. Wij zien dan ook erg graag de kabelbaan verwezenlijkt. En we zijn blij dat de vvd en cu deze bespreekpunten inbrengen.

De flyover zou een vorm van ov kunnen zijn die het huidige ov alleen maar versterkt. Zeker waar het huidige ov steken laat vallen wat betreft duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. Dit is iets waar naar ons idee juist de kabelbaan in excelleert. En ook dit is iets waar we juist als gemeente alert op dienen te zijn willen we de ambitie van energieneutraal gaan behalen.

Wij hopen van harte dat de kabelbaan er komen gaat, maar dit kan zeker niet zonder investeerders. Het ov bureau zou hier ook een rol in kunnen hebben, zeker nu de kabelbaan onder het ov valt. Wij zijn, met betrekking tot dit onderwerp ook geinteresseerd op welke manier de kabelbaan kan en hopelijk gaat ingepast worden binnen het totale ov aanbod.

B3 Uitvoering Zuidelijke ringweg - uitgesteld

B4. OV-bureau Groningen Drenthe
Wensen en bedenkingen begroting en dienstregeling

De partij voor de dieren is bij uitstek een groot voorstander van goed openbaar vervoer, immers, hoe meer er gebruik gemaakt wordt van het ov, hoe minder er gebruik gemaakt wordt van de vervuilende auto, zo mogen we aannemen. We vinden het dan ook goed te horen dat het afgelopen jaar een goed jaar was voor het ov, dat er een duidelijke groei merkbaar was en dat de doelstellingen op de hoofdindicatoren zijn gerealiseerd.

Wat betreft het komende jaar. Wij zijn blij dat hier één van de 5 doelstellingen het verkennen van de mogelijkheden om het openbaar vervoer verder te verduurzamen is. Geweldig dat het onderwerp duurzaamheid is toegevoegd in vergelijking tot vorig jaar. Er wordt gestreefd naar duurzamer, schoner en stiller ov materieel. En het ov bureau Groningen Drenthe is zelfs een pilotgebied van een landelijk duurzaamheidsstreven. Wij volgen de uitkomsten van deze pilot graag op de voet. En qua streven op zich, stiller, schoner en duurzamer vervoer, Daar is natuurlijk niks op aan te merken, maar het zou wat ons betreft wel wat ambitieuzer mogen zijn. Er wordt gesproken over 2% minder co2 uitstoot per reizigerskilometer. Harstikke goed, maar kan het niet meer zijn?

De plannen hoe die 2% te bereiken zijn duidelijk en stuk voor stuk goede onderdelen. Met name de voertuigeigenschappen zullen naar ons idee gaan zorgen voor de 2% reductie. In de pilotsituatie zal het evenwicht gezocht worden tussen aan de ene kant voortvarendheid en uitdaging en aan de andere kant de beschikbare financiele kaders. Helemaal duidelijk en begrijpelijk en zeker wanneer je beseft dat alle provincies de intentie hebben om in 2030 enkel zero-emissiebussen in te laten stromen in het bussenpark. Wij zijn verheugd te vernemen dat het ov bureau plannen heeft om al ver voor 2030 de bussen elektrisch te laten rijden. Om dit te bewerkstelligen zullen in 2018 en 2019 de eerste vervolgstappen hiertoe gezet worden. Het lijkt ons raadzaam om daar toch al eerder mee te beginnen, bijvoorbeeld de voorliggende jaren al. Met 2% reductie help je wel iets, maar dit zet nog geen zoden aan de dijk.

Waar wij in ieder geval enthousiast over zijn, zijn de plannen wat betreft efficiente en betrouwbare uitvoering. Er is voor een reiziger niets vervelender dan een ov dat niet betrouwbaar is, dat niet op tijd rijdt en waarvan niet duidelijk is wat en hoe er gaande is. Goede communicatie bij haltes en in bussen helpt hier zeker bij.

Interessant voor jou

Woordvoering Financiën & Veiligheid 11 mei 2016

Lees verder

Gemeenterekening Werk & Inkomen 25 mei 2016

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer