Woord­voering Financiën & Veiligheid 11 mei 2016


11 mei 2016

Rondvraag
Best college,

Wij hebben een vraag over de tappunten voor water die zijn aangelegd op het bevrijdingsfestival. Er was aangekondigd dat er tappunten aanwezig zouden zijn. Dit bleken er slechts twee te zijn. Gezien de grote drukte was het voor veel mensen moeilijk deze punten te bereiken. Er is door verschillende mensen opgemerkt dat de wachttijd voor deze tappunten aanzienlijk was. Dit vinden wij spijtig. Meegenomen water en frisdrank was niet toegestaan op het terrein. Alle flessen moesten ingeleverd worden bij de ingang. Op verschillende verkooppunten was het water voortijdig uitverkocht en waren ook hier de wachttijden lang.

Is het mogelijk, voor de volgende keer, hier lering uit te trekken en meer tappunten te regelen dan nu het geval was? Daarnaast is ons ook opgevallen dat ouders die drinken voor hun kinderen hadden meegebracht, deze bij de ingang moesten inleveren. Zou het mogelijk zijn op dit punt - zeker gezien het warme weer - soepeler met de regels om te gaan? En dit punt van zorg aan de festival organisatoren over te brengen?

B1 Proces gaswinningsbesluit
De NAM maakt een winningsplan, waarin ze stelt dat de nadelen van de gaswinning zoveel mogelijk worden 'beperkt'. Maar hoe serieus kunnen we dit nemen van deze organisatie, die geld verdient met de gaswinning, en die bijbehorende problemen zoals aardbevingen en negatieve effecten op het milieu niet serieus neemt. Aardgas wordt vaak gezien als een overbrugging naar een volledig duurzame energievoorziening. Maar hoe lang is die brug?

In het plan zien we dat de NAM spreekt van het 'mitigeren' van de problemen rond de gaswinning en het 'aanpassen' van het winningsniveau indien wenselijk; dus OOK omhoog indien zij dit nodig achten, met als bovengrens 33bcm (miljard kubieke meter).
In de tussentijd wil de NAM de huidige jaarproductie van 27 bcm behouden. Hierin zien wij niks terug van ons doel om in 2035 energieneutraal te zijn, of van onze motie die in februari 2015 is aangenomen; Meer Gas Terug. Wij willen zien dat er wordt ingezet op vermindering!

De ex directeur van de SodM (Staatstoezicht op de Mijnen) Jan de Jong, stelde vorig jaar al dat de productie terug naar 21 miljard kan zonder dat er bij iemand de kachel uit gaat. Hierna kunnen we dan bekijken hoe verder gedaald kan worden, naar 12 en dan daan 0. Laten we dit dan doen! Wij willen een gas- en fossielvrij Nederland! Wij zijn er van overtuigd dat we in 2035 geen aardgas meer nodig kunnen hebben in Nederland als we nu beginnen met onze huizen energieneutraal te maken en duurzame energie fors uitbouwen.

Laten we ons hier samen sterk voor maken en doorgeven aan minister Kamp, dat Groningen alleen achter een dalende trend kan staan! Eerst dalen naar 21 bcm, dan 12 en vanaf daar over naar de transitie naar geheel duurzame energie. Alleen dit zou de rust terugbrengen in Groningen en het vertrouwen onder de bevolking verbeteren.

B2 Cluster veiligheid

In de notitie ketenaanpak verwarde personen staat te lezen dat personen o.a. zorg mijden vanwege de eigenbijdrage. Vanwaar komen deze bevindingen en is dit niet heel ernstig? Is het in deze gevallen niet mogelijk om op enige wijze in te grijpen, desnoods financieel door deze eigenbijdrage te financieren?

Over plan van aanpak extremisme zien we weinig of geen aandacht voor invloeden vanaf het internet waar toch de meeste contacten tegenwoordig gelegd worden. Mogelijk ziet het college van het internet niet als een regionale opgave maar dan blijft wel de vraag hoe signalen opgevangen van het digitalenet -elders- zich verder uitwerkt tot acties hier bij hulpverleners of andere betrokkenen in de regio.

Over het Jaarverslag Regionaal bestuurlijk Politie Overleg (RBPO). Mensenhandel is nog steeds onzichtbaar, uit het verslag blijkt weinig wat er nu gedaan wordt om hier verbetering in te krijgen. De politie optimaliseert de samenwerking met haar ketenpartners. Dit blijft vaag, wie zijn die ketenpartners en wat wordt er nu concreet gedaan om meer inzicht in de problematiek te krijgen?

In het plan staat dat steeds vaker de politie in actie komen, terwijl hulpverlening meer op zijn plaats is. Dit gaat ten koste van de reguliere politietaken. Wij denken dat hier toch ook een taak voor de politie is weggelegd. Signalering, eerste opvang kan ons inziens wel degelijk een taak zijn van de politie, en kan dus ook gezien worden als een reguliere politietaak. Wat hier blijkt is dat misschien een aanpak van verwarde personen bij de politie nog verder uitgewerkt kan worden.

Rapport "Stappen in Veiligheid”:
Moeilijk te duiden onderzoek omdat twee verschillende gebieden in aard met elkaar vergeleken worden. De vraag is dan eigenlijk of een dergelijk onderzoek wel een toegevoegde waarde heeft.

Interessant voor jou

Woordvoering Ruimte & Wonen 11 mei 2016

Lees verder

Woordvoering Beheer & Verkeer 18 mei 2016

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer