Woord­voering Financiën & Veiligheid 2 november


2 november 2016

Programma 10
Dank Voorzitter,

Bij de doelstellingen over veiligheid hebben we meerdere malen gewezen op de waarborging van fysieke veiligheid van mens en dier. We hebben ook meermaals de toezegging gehad dit tekstueel aan te passen. Het feit dat er een politieke partij in de gemeenteraad zit die de veiligheid van dieren wil waarborgen, moet genoeg reden zijn te zien dat veel burgers dit ook willen en dit een zeer kleine moeite is dit ook in de doelstelling te vermelden - en dit was ook toegezegd.

Goed dat het aantal woning inbraken afneemt, wij kunnen ons ook vinden in de persoonsgebonden aanpak van veelplegers.

Bij huiselijk geweld vinden wij geweld tegen huisdieren ook onder deze noemer vallen. Ook is geweld tegen dieren een indicator dat er meer aan de hand is. Landelijk is deze relatie reeds lang erkend en hebben wij gevraagd hier aansluiting te vinden. Daarop hebben wij ook een toezegging gekregen. Wij vinden hier in de begroting voor 2017 niks over terug. Hoever staat het hiermee?

Bij overlast kunnen we ons ook goed vinden in de persoonsgebonden aanpak. Wat we hier missen is een opmerking over vuurwerkoverlast. Aangezien de proef met vuurwerkvrije zones goed is verlopen hadden hier niet meer doelstellingen over opgenomen kunnen worden.

Bij bestrijding radicalisering kunnen we ons vinden in de doelstellingen en de aanpak. Zoals we eerder aangaven hoeft jihadisme niet specifiek aangegeven te worden maar zien we dit als onderdeel van radicalisering in het algemeen.

Over aardbevingen hadden we graag een aanscherping gezien: Een dusdanig niveau van gaswinning waarbij de kans op aardbevingen zo klein mogelijk is. Die kans mag wat ons betreft nihil worden door aan te sturen op energie transitie en een zo laag mogelijke gaswinning.

Programma 11 Stadhuis en Stadjer
Er wordt volop ingezet op nieuwe media. Wij hebben eerder in de commissie opmerkingen gemaakt over de website hierover is door een ambtenaar contact met ons opgenomen om daarover van mening te wisselen. Dit waarderen wij zeer, en we zullen ook op deze uitnodiging ingaan.

Ondanks de inzet op nieuwe media en internet blijven we aandacht vragen voor mensen die niet digitaal vaardig zijn. Het gezicht van de gemeente zal ook veranderen, in decentrale vorm zal de burger meer met de gemeente in contact komen via Wijteams. Het is dan goed te zien dat deze ontwikkeling nu in de communicatie opgezet wordt.

Programma 12 College, raad en gebiedsgericht werken
Belangrijk is hier meer bekendheid bij de burger. Ik zag laatst een mooi filmpje opduiken van de heer Banach en de heer van der Meide om de burger meer bij de raad te betrekken. In die trant moeten we verder. En dus blijven nadenken hoe we de raad nog beter onder de aandacht kunnen brengen.

Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Voor aardbevingen is geen risico opgenomen omdat daar de aansprakelijkheid niet bij de gemeente ligt. Begrijpbaar. Alleen de gemeente vervult wel een zorgplicht en zal de gemeente de eerste partij zijn die ingrijpt bij calamiteiten. Wij blijven ons afvragen of we deze risico’s niet op een of andere manier inzichtelijk gemaakt moeten, zonder dat dat een effect hoeft te hebben op het weerstandsvermogen.
De risico’s op grondexploitaties zijn nog steeds een punt van zorg.

Tot slot over dit onderwerp vinden we dat je moet rekenen met het geld wat je hebt en geeft het meenemen van onbenutte belasting capaciteit een verkeerd beeld van het weerstandsvermogen aangezien je voor een verhoging van die belasting ook een politieke meerderheid benodigd is.

Lokale heffingen: Hondenbelasting gaat in 2017 middels een indexering met 11000 euro omhoog. Het liefst zien wij - en misschien ook anderen onder u - de hondenbelasting afgeschaft maar we begrijpen dat het college zo aan het geld gewend is geraakt dat u niet meer zonder kunt.

Zolang deze belasting geheven wordt, willen we zo wie zo dat dit een doelbelasting is; waar het geld wordt besteed aan bijvoorbeeld extra prullenbakken, speelweiden, distributiepalen met hondenpoep zakjes om de omgeving zo schoon mogelijk te houden, of dierenpolitie. Er valt genoeg te bedenken.

Of we zouden deze belastingen ook kunnen afbouwen ipv van het steeds middels een indexering te verhogen. Wij denken al enige tijd aan een inititief voorstel waarbij wordt onderzocht of mensen die een opvang- of asielhond nemen een vrijstelling voor deze belasting kunnen krijgen. Aangezien het grootste deel van de hondenbezitters een hond hebben gekocht bij een fokker zal de kwijtschelding in eerste instantie naar verwachting niet direct op de begroting drukken. Om de administratieve lasten te dekken, zou gebruik gemaakt kunnen worden van de netwerken en administraties van opvangcentra en gecertificeerde dierenasiels. Zo snijdt het mes aan twee kanten we steunen een maatschappelijk doel en kunnen mogelijk administratieve lasten bij de gemeente zelfs verminderd worden.

Graag nodigen we andere partijen uit om met ons hierover mee te denken en kunnen we mogelijk deze belasting constructief gebruiken mensen te stimuleren een dier uit een asiel of opvang te halen. Indien een dergelijke aanpak succesvol zou zijn, dan zou deze belasting - in het allerbeste geval - geleidelijk verdwijnen en kan jaarlijks in de aanloop daarvan een kleine dekking voor de gemiste inkomsten worden gezocht.

Interessant voor jou

Woordvoering raadsvergadering 26 oktober

Lees verder

Woordvoering Werk & Inkomen 2 november

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer