Woord­voering: Parkeer­maat­re­gelen


17 april 2024

Interrupties: De heer van Zoelen Partij voor de dieren: Dank u, Voorzitter. Aangezien de parkeerdruk in de hoogte enorm is, zou het een idee zijn om dat parkeergebied samen te voegen met de gehele Korrwegwijk.

De heer van Zoelen Partij voor de dieren: De zeeën worden leeggevist en we zien
dat juist daarom heel veel banen op de tocht staan en daarom wil ik daar ook
aandacht voor vragen. Dat is misschien een sector dat je moet heroverwegen, is dat
dan wel verstandig om daar je toekomst in te investeren?

De heer van Zoelen Partij voor de dieren: Dank u. Er is al één en ander gezegd van
dat we goed toegankelijk zijn met openbaar voer. Maar als de partij voor het Noorden
dat even tegen elkaar afweegt. De partij voor het Noorden vindt belangrijk dat
toeristen hier hun auto voor een horecagelegenheid kan parkeren. Als je dat afweegt
tegen dat wij hier een rustiger straatbeeld hebben met meer groen, wat is dan voor
de partij voor het Noorden belangrijker?

Woordvoering:

01:35:38
De heer van Zoelen Partij voor de dieren: Dank u, Voorzitter. Ik voer het woord
namens mijn fractiegenoot Wesley Pechler want die is vandaag helaas ziek en doet
dit dossier al jaren. Interrupties waar ik het antwoord niet op weet, mag u bij mij gratis
parkeren. Allereerst dank voor de heldere beeldvormende sessie van vorige week.
Als Partij voor de Dieren zijn we blij met deze integrale gemeente brede blik op
parkeren en waarderen we deze kans om onze wensen en bedenkingen te uiten.
Ondanks dat we op hoofdlijnen positief zijn, hebben we wel enkele verbeterpunten.
Laat ik beginnen met onze complimenten over de wijk centrumzones, de mantelzorg
vergunning, het invoeren van wij quoteN, de gedeelde parkeervergunning, de laad
vergunning en het goedkoper maken van de dag vergunning voor bedrijven, het
opschroeven van de maximale kort parkeerduur in de derde zone en het toevoegen
van een vierde zone en het gelijktrekken van reeds versnipperde parkeergebieden
die nu voor onduidelijkheid en veel gedoe zorgen. Dat zijn allemaal mooie stappen
die het parkeerbeleid eerlijker en overzichtelijker maken. Onze wensen en
bedenkingen. Allereerst de nieuwe bezoekers vergunning. Wij zijn van geen van de
drie geschetste scenario's bijzonder gecharmeerd aangezien uit de data blijkt dat de
helft van de mensen met een bezoekers vergunning onder de 100 uur per jaar blijft
en de andere helft daarboven zit, Lijkt ons dat het meest logische start saldo en in
plaats van de voorgestelde 50 tot 70 uur per jaar. Aangezien de dagen en
tijdvensters waarop betaald parkeren geldt ook zal worden uitgebreid, is het nog
koffiedik kijken in hoeverre die 100 uur per jaar toereikend zal blijven voor de helft
van de huishoudens met een bezoekers vergunning.


Voorzitter: Dat leidt tot een vraag. De heer Heiner van de VVD.


De heer Heiner VVD: Dank u, Voorzitter. Is de partij van de dieren het met ons eens
dat het plafond hoger zou moeten zijn, juist voor mensen als Peter en Tineke, die
opa en oma's zijn, die op kleine kinderen passen en die daardoor in augustus alle
uren al op hebben? Om bijvoorbeeld te zeggen: waarom hebben we überhaupt een
plafond. Als mensen daar geld voor willen blijven betalen? Waarom zouden we dat
niet toestaan?
28

Voorzitter: De heer van Zoelen.

De heer van Zoelen Partij voor de dieren: Wij zijn geen voorstander van het plafond,
want het werkt wel regulerend om een plafond te hebben. We willen wel even kijken
van waar de plafond precies moet zitten. Dat is net ook gezegd, dat we toch even
kritisch kijken naar die 50 en 70 uur per jaar. Dan ga ik verder, de uitbreiding van
betaald parkeerregime in de tweede zone. De parkeerdruk is in veel van deze wijken
in de avond hoog, dus een verlenging van betaald parkeren tot in de avond kunnen
wij steunen en betalen tot middernacht vinden we echter behoorlijk overdreven. Onze
voorkeur zou uitgaan gaan na negen uur s avonds en ook vinden we dat in het rijtje
van feestdagen waarop gratis geparkeerd kan worden in de tweede zone, naast
eerste paas, eerste pinksteren, eerste kerstdag en ook nieuwjaarsdag thuis zou
moeten horen. Immers op een feestdag zijn alle winkels gesloten. Voorzitter, tot slot,
de overgang naar de digitale vergunningen lijken ons logisch. De eerste bezoekers
vergunning wordt 60 euro goedkoper en de tweede wordt 70 euro duurder, waarmee
we huishoudens met slechts één auto terecht belonen en huishoudens met twee
auto's er maar een tientje per jaar op achteruit gaan. Het goedkoper maken van de
eerste bedrijvenvergunning kan ook op onze steun rekenen, maar we hebben wel
moeite met het hoge tarief voor de tweede bedrijfsvergunning. Dat voor de derde en
vijfde auto van de zaak de volle map moet worden betaald, vinden we geen gekke
gedachte, maar als dorp met een grote regiofunctie kunnen we het goed begrijpen
dat bedrijven twee bedrijfswagens nodig hebben en vinden we het tarief voor een
tweede bedrijfsvergunning tussen de eerste en derde zou moeten liggen, dus geen
570euro, maar ongeveer de helft daarvan. Dat was het.