Woord­voering Beheer & Verkeer 9 december


9 december 2015

B1 Afvalbeheer.

We bespreken vandaag het afval beheerplan.

Ik wil vooral twee aspecten aanstippen uit dit plan. De keuze voor Diftar of niet en recyclen.

Dat we afval produceren is een feit en dat we in Nederland veel afval produceren als consument is ook bekend, dat komt mede doordat er veel verpakkingsmateriaal wordt gebruikt in onze consumenten goederen.

De enorme hoeveelheid verpakkingsmaterialen, waarmee producten zijn verpakt zou op zich al verminderd kunnen worden, maar dit is geen gemeentelijke taak. Wel zouden we kunnen inzetten op minder afval door minder te kopen meer te repareren en bewuster te worden. Consuminderen kan ook helpen en we zien ook een rol voor de gemeente weggelegd hierin aangaande voorlichting en het goede voorbeeld geven.

Afval kan ook beschouwd worden als iets wat grondstoffen levert en kan daarmee een bron van inkomsten kan zijn. Men kan geld besparen door meer afval te scheiden en daar komt Diftar om de hoek kijken.

Het recyclen van afval levert een belangrijke bijdrage aan vermindering van nieuwe grondstoffen en levert een bijdrage aan ons milieu en onze leefomgeving. Als alle Nederlanders het huishoudelijk textiel, papier, glas en kunststof apart inleveren en dit wordt gerecycled kan de CO2 uitstoot kan met bijna 6 megaton (dit staat ongeveer gelijk aan de uitstoot van 1 miljoen auto’s en is meer dan de uitstoot van alle Nederlandse straatverlichting samen) worden verminderd. En hiermee kan een vijfde van de landelijke doelstelling om in 2020 de totale CO2 uitstoot met 20 procent te hebben verminderd bereikt worden. Wij streven naar een energieneutrale gemeente en dit levert een belangrijke bijdrage daartoe, omdat verbranden en verwerken van afval naast dat het veel vervuiling oplevert ook veel geld kost.

Voor inwoners zou het dus kunnen leiden tot een lagere afvalstoffenheffing en wij zijn stellig van mening dat afval -recycling en -scheiding voor alle bewoners beschikbaar moet zijn en niet afhankelijk moet zijn van de woonsituatie.

Advies- en ingenieursbureau DHV heeft dit berekend voor Nederlandse gemeenten.

Wij denken dat de gemeente inwoners meer bewust mag maken van het belang van gescheiden afvalinzameling en duidelijk kan maken dat dit uiteindelijk ook geld oplevert voor hen. Door daarnaast Diftar in te voeren en een onderdeel te laten zijn van het totale plan is de stap naar afvalscheiding een logische aangezien bewoners minder afval hoeven te brengen en daardoor uiteindelijk bewuster worden van wat afval kost.

Dan nog een vraag: Peuters en baby’s zijn vandaag al eerder als belangrijke burgers van deze stad bestempeld, maar hoe schattig ze meestal ook zijn, ze produceren veel afval door m.n. de wegwerpluiers. Is het mogelijk luiers apart in te nemen in deze gemeente? In andere gemeenten gebeurt het ook en het kan voor de gezinnen met jonge kinderen daardoor aantrekkelijker zijn om met het Diftar systeem te gaan werken aangezien ze naast de luiers dan net zo als andere gezinnen zonder kleine kinderen bewuster met afval kunnen omgaan. Je kunt wel bewust in een winkel producten kopen met minder verpakking, (we hebben een aantal jaren terug de film gezien vh stel uit de VS dat in een jaar maar een vuilniszak produceerde), maar luiers an sich en zeker de volle variant is nu eenmaal, hoe je het ook went of keert een grote vorm van afval.

B2 Meerjarenprogramma Verkeer en Vervoer 2016-2019 (raadsvoorstel 23 november 2015)

Dank insprekers en ik ben toch wel benieuwd naar de reactie vh college op de suggesties die beiden doen.

Er staan veel goede dingen in dit programma en we zijn blij dat er nog goed wordt ingezet op OV, fietsen en voetgangers. Maar ik wil mijn spreektijd benutten door een specifiek aspect van het programma uit te lichten.

Dat de PvdD geen voorstander is van de nieuwe ZRW zal u niet zijn ontgaan. Er zijn talloze argumenten te noemen tegen de ringweg, ik noem nogmaals de toename van verkeer in de woonwijken, snelweg vlakbij school, het verdwijnen van een stuk groen bij de Papiermolen, rare knelpunten voor fietsers, een hoop gemeenschapsgeld dat uitgegeven wordt, jarenlange bouwoverlast en dat alles met minimale tijdswinst of soms zelf helemaal niet voor ons, de Stadjers. Die Stadjers, daar zitten wij hier voor. We zitten hier niet voor de grote bedrijven die een iets snellere doorvoer route willen tussen bijvoorbeeld A’dam of Drachten en Hamburg. Daar lijkt dit plan vooral voor bedoeld

Afgelopen maandag meldde Het Dagblad van het Noorden nog dat de plannen voor de ombouw van het Julianaplein vooral goed zijn voor de doorstroming op de A7, en niet voor de bereikbaarheid van de Stad vanuit Assen. In opdracht van de provincie Drenthe is een rapport opgesteld waaruit dat blijkt. Daarnaast lijkt de bereikbaarheid van de binnenstad onder druk te komen te staan doordat op- en afritten komen te vervallen, aldus het rapport.

Ook lijkt de snelheidswinst vanuit Assen, maar ook vanuit oost en west, op het Julianaplein slechts enkele minuten.

In de ochtendspits gaat vanaf het Julianaplein richting Assen de gemiddelde vertraging van 3 naar 2 minuten. Vanuit Drachten daalt de vertraging van 10 naar 5 minuten. Op de andere trajecten is er geen verbetering.

Op de website van Stichting Leefomgeving Zuidelijk Ringweg Groningen wordt het allemaal haarfijn uitgelegd dus het gaat wat ver om hier nog met meer detail op in te gaan.

Vervolgens voorzitter, wil ik nog een suggestie noem die ik niet heb gevonden in het voorstel.

Het stoort mij en niet alleen mij maar ook veel mijn mede Stadjers enorm dat er vooral ’s avonds rijen taxi’s doelloos met draaiende motor staan te ronken. Als ik hier langs de ABN AMRO rijdt als ik een keer naar de kroeg ga moet ik enkele seconden mijn adem inhouden wil ik niet de uitlaatgassen inademen.

Het is al eens eerder aan bod geweest en er is een motie van GL en CU aangenomen in 2014 voor het invoeren of bepleiten van elektrische taxi's, maar dit leek mij een mooie gelegenheid dit issue opnieuw aan te kaarten. Ziet de wethouder mogelijkheden hier wat aan te doen? Los van elektrische taxi’s die wij natuurlijk ook graag zien willen wij graag dat de taxi’s hun motor uitzetten zal ze staan te wachten. Het is niet meer van deze tijd.

B3 Informerende brief over verkeersveiligheid (is niet meer behandeld en gaat als 1 minuut interventie naar de raad om evt. aanvullingen te noemen.

Goed bezig met de knelpunten. Mis knelpunt Noordplantsoen en Ebbingestraat

Scooter probleem, beter toezien en flinke boetes?

Interessant voor jou

Woordvoering Financiën en Veiligheid 2 december

Lees verder

Woordvoering Werk & Inkomen 9 december

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer