Woord­voering Werk & Inkomen 18 november


18 november 2015

B1 Plan Schuldhulpverlening 2016-2020 (raadsvoorstel 5-11-2015)

Schuldhulpverlening is belangrijk. Voortijdig ingrijpen om erger te voorkomen en mensen rust in de basis kunnen geven om uit financiële problemen te komen moet de inzet zijn van een schuldhulpverleningplan. We zien dit in verschillende moeten in het plan terug.

We zien dat het pan voorziet in het voortijdig ingrijpen door samen te werken met partners als woningbouw coöperaties, energieleveranciers en zorgverzekeraars. Een vroegtijdig ingrijpen kan erger voorkomen. Schulden zijn helaas ook een business geworden. Incasso bureaus die middels incasso kosten de schulden nog verder opdrijven en commerciële organisaties die hulpverlening trajecten aanbieden waardoor mensen nog dieper in de problemen komen. Deze business moet worden tegengegaan en ontmoedigd.

Een schuldhulpverleningplan moet inzetten deze derde partijen die geld willen verdienen buitenspel zetten, door o.a de hulp zelf te verlenen en maar ook met een plan van aanpak komen om bijvoorbeeld de kosten van incassobureaus terug te dringen.

Het plan voorziet in het eerste. Er wordt samengewerkt met partners. Door WIJ teams te scholen kan er door nabije signalering hulp geboden worden. Het is echter nog wel van belang deze teams hiervoor op te leiden. Voor het intreden van dit plan is dit waarschijnlijk nog niet gebeurd. Het is van belang dat het college op korte termijn een tijdplanning neerzet. Op welke termijn voorziet het college dat deze kennis toereikend is?

Over het tweede, de aanpak van kosten van incasso bureaus is weinig geregeld. Hier ontbreekt ons inziens een plan van van aanpak. Wel kan door snel de regie te grijpen verdere incasso kosten worden voorkomen. Daarom moeten de wachttijden kort zijn. Voor schrijnende gevallen is dit volgens het plan het geval, maar bij de randgevallen kan de hulp mogelijk wachten. De vraag is of dit voor deze groep niet mogelijk de schulden verder opdrijft.

Goed is dat in dit plan de focus ook ligt op kinderen. We willen ook aandacht vragen voor de opvang van dieren, daarbij valt te denken de kwijtschelding voor hondenbelasting verder te verruimen.

Tot slot we lezen dat indien iemand budgethulp wil voortzetten hier voor betaald moet gaan worden. Worden we in deze dan concurrent van de commerciële bureaus? Gaan mensen misschien dan niet alsnog naar deze bureaus omdat deze misschien goedkoper zijn? Waar liggen hier de drempels? Wanneer moet men gaan betalen voor deze hulp? Kan deze hulp niet gratis aangeboden worden om commerciële bureaus buiten de deur te houden?

Eind 2019 vindt een evaluatie van het plan plaats. Dit vinden wij te lang duren. Er moet eerder een vinger aan de pols worden gehouden of de aanpak van schulden succesvol is. Graag horen we van het college of een eerdere evaluatie mogelijk is.

B2 Eindevaluatie Regionaal Actieplan Jeugdwerkloosheid 2.0 (collegebrief 30-10-2015)

Een startkwalificatie is belangrijk om niet in armoede te geraken en om een baan te krijgen. De inzet voor deze jeugd moet zijn ze terug naar school te krijgen of beter nog ze op school te houden of van school te laten veranderen op het moment ze nog in het schoolsysteem zitten. Niet om ze bijvoorbeeld aan het werk te krijgen en de afstand tot school nog groter te late worden. Tenzij hier een werkleer traject aan gekoppeld is. Bijvoorbeeld het Gildeleren is prima, als dat uiteindelijk ook tot kwalificaties en diploma’s leidt.

Het terug naar school krijgen is namelijk niet gemakkelijk. Uitval heeft redenen die soms vaak verder gaan dan afdoende inzet van de persoon zelf. Het geven van een schoolboek is niet afdoende, veelal liggen ook psychische problemen ten grondslag of zijn deze gedurende de schoolperiode ontstaan. Uitval en toetreden tot de arbeidsmarkt zonder startkwalificatie moet tegengegaan worden. Daarom is het noodzakelijk om bij een goed jeugdwerkloosheid beleid scholen primair te betrekken. Iemand die school heeft verlaten zal nieuw zelfvertrouwen moeten worden gegeven om terug te gaan. Wat ons betreft mogen de betreffende scholen waar deze uitval plaatsvindt ook veel strenger worden geëvalueerd. In het actiepan is overal naar gekeken behalve daar.

Dan is er een grote groep jeugd met een middelbare opleiding die moeilijk aan het werk komen. We zien weinig dat er is ingezet op een vervolgopleiding. Deze groep moet concurreren tegen werkloze hogeropgeleiden. De toekomst is hier het regelen van werkleertrajecten met uitzicht op een betere kwalificering. Zolang er middelen zijn tot opleiding/studiefinanciering moet de inzet zijn deze ook te gebruiken. Daarmee ontstress je ook de arbeidsmarkt.

Dan is er een kleinere groep hoger opgeleiden. Voor die groep zouden nu juist die coaches en jobhunters misschien hulp kunnen bieden. Maar voor de groep zonder startkwalificatie zien we dat er nauwelijks of niet is ingezet op preventie.

Interessant voor jou

Woordvoering Ruimte & Wonen 17 november

Lees verder

Woordvoering Meerjarenprogramma aardbevingbestendig en kansrijk Groningen

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer