Raadsvergadering: 05-04-2023
Geluidseffecten en onderzoek klachten
Mevrouw Bosma (Partij voor de Dieren): Dank, Voorzitter. Wij nemen dit onderwerp heel
serieus en we zijn heel blij dat jullie dat ook doen. Dat is ook de reden dat we het vorige
week en de week daarvoor hebben geagendeerd. Toch zullen we niet voor de motie
stemmen, maar ik ben het er wel mee eens dat het voor inwoners vaak niet helemaal helder
is waar ze meldingen kunnen inzien. In dat opzicht is er zeker nog ruimte voor verbetering. Ik
denk niet dat een uitgebreid gedegen onderzoek nodig is. Verder gaat het over
geluidswerende mogelijkheden verkennen. Daar zijn we al mee bezig en de knoppen waar
we aan kunnen draaien kennen we van de technische sessie.
Gebiedsontwikkeling Meerstad Noord
De heer Hekkema: Dank, voorzitter. Ik heb toch nog een andere vraag aan de heer Van der
Laan, want hij doet wel de hele tijd alsof het hier om een zonneweide gaat of een zonneindustrie, maar als de heer Van der Laan de stukken goed heeft gelezen, dan heeft dit
college ook allerlei afspraken opgenomen en ideeën en ambities opgeschreven over de
groene inrichting van het park en groene bufferzone die terugkomt in de
omgevingsovereenkomst waarbij er een zonnepark gaat ontstaan, waarbij de
Lagelandpolder een ontzettende impuls krijgt als het gaat om het herstel van de natuur, het
uitbreiden van de natuur en daarmee ook het herstel van de biodiversiteit. Dus het zou de
heer Van der Laan wel sieren, en ook een vraag aan hem, om dat te benoemen.
M06: Steun het zelfbeschikkingsrecht, steun de transgenderwet
Voorzitter: We gaan naar motie nummer 06 van de Partij voor de Dieren en een hele rij
anderen. Gaat uw gang.
De heer Pechler (Partij voor de Dieren): Dank, Voorzitter. Het is een onderwerp dat nuance
verdient, dus ik hoop dat u mij toestaat om iets langer dan gebruikelijk bij een motie vreemd
stil te staan. In 2014 trad de Transgenderwet in werking in Nederland. Voor die tijd werd
trans personen in Nederland verplicht om zich te laten steriliseren voordat zij hun
geslachtsregistratie konden aanpassen. Een wrede en onwenselijke praktijk, waar minister
van Engelshoven tijdens de evaluatie van de Transgenderwet in 2021 publiekelijk excuses
voor maakte. Deze wetsevaluatie toonde ook aan dat er nog veel ruimte is voor verbetering
van de rechtspositie van transgender personen en dat zij nog veel blokkades en drempels
ervaren in hun medische- en maatschappelijke transitie. Op basis van de evaluatie dienden
daarom de toenmalige ministers voor Emancipatie en Rechtsbescherming, Ingrid van
Engelshoven en Sander Dekker, een voorstel in tot versoepeling van de Transgenderwet.
De heer Pechler (Partij voor de Dieren): Op dit moment is het wijzigen van de
geslachtsregistratie namelijk een kostbaar, lang en zwaar proces voor het trans personen. Er
wordt bijvoorbeeld een deskundigenverklaring geëist, die maar door enkele psychologen in
Nederland afgegeven kan worden en waar dus lange wachtrijen voor bestaan. Dit terwijl
leven in de wachtstand funest is voor het mentale welzijn van trans personen. Door dit soort
wettelijke beperkingen, het gebrek aan acceptatie en zelfs de oprechte haat die gericht is
aan transgender personen in de samenleving, is de kans dat een trans persoon een
zelfmoordpoging doet vijf tot tien keer groter dan bij een cisgender persoon, zo meldt 113-
Nederland. De nieuwe versie van de wet stelt daarom voor om voor inwoners vanaf de
leeftijd van zestien jaar de deskundigenverklaring te laten vervallen en te vervangen door
een wettelijke bedenktijd van tussen de een en drie maanden, voordat mensen hun
geslachtsregistratie soepel en simpel kunnen wijzigen bij de gemeente.
De heer Pechler (Partij voor de Dieren): Ook wordt een wijziging van de geslachtsregistratie
mogelijk tussen de twaalf en zestien jaar, maar alleen met tussenkomst van de rechter. Het
gaat hier dus enkel om administratieve aanpassingen en niet om medische interventies. De
wet zou afgelopen najaar in stemming worden gebracht, maar mede door het manifest
Gendertwijfel, onderdeel van een conservatieve beweging die over de gehele wereld de
rechten van trans personen probeert in te perken, kregen enkele partijen koude voeten en is
de behandeling helaas uitgesteld tot deze maand. Dit terwijl soortgelijke wetten, waarbij de
deskundigenverklaring dus niet langer nodig is, al meer dan tien jaar bestaan en reeds
aangenomen zijn in landen zoals Argentinië, Ierland, Noorwegen, België, Zwitserland,
Luxemburg en Malta. In die landen heeft de wet of een soortgelijke wet geen problemen
veroorzaakt, maar wel de acceptatie van transgender personen positief beïnvloed.
De heer Pechler (Partij voor de Dieren): De gemeente Groningen is een voorvechter van
LHBTQIA+ emancipatie en ook op het vlak van de acceptatie en rechten voor transgender
personen hebben we de afgelopen jaren hier mooie stappen gezet. In diezelfde lijn dien ik
daarom, samen met GroenLinks, de Partij van de Arbeid, D66, de Partij voor het Noorden en
Student en Stad, deze motie in die een oproep is aan de Tweede Kamer om voor de wet te
stemmen, zoals ook de provincie Noord-Holland en de gemeente Amsterdam al hebben
gedaan. Voorzitter, daar wou ik het graag bij laten, maar als er nog vragen zijn beantwoord
ik die met liefde.
Voorzitter: Even voor de duidelijkheid: u vraagt het college om voorafgaand aan de
stemming in de Tweede Kamer - daar moeten we nog even op wachten, begrijp ik? Nee, op
17 april. Dat is binnenkort - de publiekelijke steun van de gemeente Groningen voor het
recht op zelfbeschikking over te brengen en ook voor wijziging van de Transgenderwet te
pleiten bij de Tweede Kamer.
Voorzitter: Ik zag eerst de heer De Haan, geloof ik, en dan mevrouw Sloot.
De heer De Haan (CDA): Voorzitter, deze motie schuurt bij mijn fractie toch wel wat en dat
heeft vooral ermee te maken dat... Gisteren zag ik toevallig deze motie onder de
raadsagenda staan. U heeft hem, wat mij betreft, erg laat gedeeld met de raad. Juist als het
gaat om zo een onderwerp, waar we heel zorgvuldig, inhoudelijk en... Ik denk dat je daar wel
wat kennis voor nodig hebt om daar op een goede manier over te spreken. Is de heer
Pechler het met mij eens dat het juist, door het op deze manier te doen, door een motie
vreemd waar we weinig - in ieder geval als ik over mezelf spreek. Ik heb er weinig kennis van
zaken van sinds gisteren. Het zegt misschien wat over mij, maar goed, je hebt niet verstand
van alle onderwerpen om het maar even zo te zeggen - dat door op deze manier deze motie
in te dienen, je wellicht zo meteen juist wat polarisatie op zo een precair onderwerp krijgt.
Voorzitter: De heer Pechler.
De heer Pechler (Partij voor de Dieren): Dank, Voorzitter. Ik begrijp inderdaad dat het een
complex onderwerp is voor de meesten van ons en dat de achtergrondkennis hier wat
minder vanzelfsprekend is dan bij sommige andere thema's. Daarom heeft onze
fractiemedewerker de motie afgelopen woensdag, dus een week geleden al, verstuurd naar
de woordvoerders, die begin dit jaar de commissie over de LHBTQIA+ monitor hebben
gedaan. Volgens mij was dat in het geval van het CDA de heer Van Jaarsveld, dus u had er
een week geleden van kunnen weten. Daarnaast ben ik het ermee eens dat een motie
vreemd niet heel veel gelegenheid geeft tot debat, maar ik vond het ook wat verstrekkend
om een initiatiefvoorstel of een agendering te verzoeken voor een lobby-vraag vanuit deze
gemeente naar het Rijk en de Tweede Kamer.
Voorzitter: Mevrouw Sloot.
Mevrouw Sloot (Stadspartij 100% voor Groningen): Voorzitter, ik vind dit een hele lastige en
ik zal u uitleggen waarom. Als deze motie in meerderheid wordt aangenomen en niet
unaniem, dan zijn er hier dus partijen die het er niet mee eens zijn wat u in uw motie heeft
staan. Toch zal er dan naar Den Haag worden gezegd dat de hele gemeente Groningen dit
wil, terwijl Den Haag degene is die over de wetten gaat. Den Haag is degene die hier nu mee
bezig is. Dus wij gaan, nog voordat Den Haag daar zelf een uitspraak over doet, Den Haag
vertellen wat ze moeten doen en dan misschien ook nog niet eens alle fracties in deze zaal.
Ik vind dit eigenlijk niet onze taak, dus ik heb daar moeite mee. Kunt u dat begrijpen? Het
gaat mij om het democratische proces.
Voorzitter: Of het wenselijk is of niet, daar ga ik me niet over uitlaten, maar als de raad een
besluit neemt, dan is dat gewoon een raadsbesluit en dan gaat het college dat doen. Of alle
fracties daarachter staan of niet is dan niet zo relevant. De heer Pechler.
De heer Pechler (Partij voor de Dieren): Even ingaande op beide punten: volgens mij hebben
we in deze raad een goede traditie om lobby-moties in te dienen en bepaalde lobby's te
voeren richting het Rijk, juist om de Tweede Kamer tot iets te bewegen voordat ze al tot een
besluit zijn overgegaan. Dus daarin zie ik het probleem niet zo. Wat betreft het eerste punt
dat een lobby-motie - als ik kijk naar het aantal mede-indienende partijen dan gaat die het
halen - dan namens de gemeente een boodschap overbrengt die niet door alle partijen
wordt gedragen: dat is natuurlijk bij elk raadsbesluit dat niet unaniem wordt aangenomen
het geval. Er staat ook wel eens in de krant dat de gemeente Groningen tot iets besluit, waar
mijn fractie het niet mee eens was. Maar ja, dat is dan toch iets wat de gemeente en de
gemeenteraad in meerderheid hebben besloten. Volgens mij is dat juist uit het oogpunt van
democratische legitimiteit met een meerderheid van de stemmers van deze gemeente het
enige juiste.
Voorzitter: Helder. Mevrouw Sloot.
Mevrouw Sloot (Stadspartij 100% voor Groningen): Voorzitter, dus de heer Pechler ziet dit
als een lobby-motie? Zo moet ik hem zien, als een echte lobby-motie? Ja? Oké, dank u.
Voorzitter: Voor de records, hij knikt.
Economische agenda (motie dierproefvrije innovaties)
De heer Van Zoelen: Dank, voorzitter, en ook dank voor de mooie economische agenda. We
hebben daar alles al over besproken in de commissie, maar wij hebben aangegeven dat we
één ding willen aanscherpen en dat gaat over proefdieren. Wij dienen samen met meerdere
partijen: D66, GroenLinks, Partij voor het Noorden en de Partij voor de Vrijheid een motie in,
want we willen die innovatie steunen die proefdiervrij kunnen. We willen ook proberen om
via innovaties te zorgen dat we uiteindelijk in de verre toekomst of wij hoop dus heel snel
geen proefdieren uiteindelijk meer nodig zijn. Groningen is de proeftuin voor zorginnovaties
voor bij het UMCG, bij het Martini ziekenhuis, maar ook bij de RUG en de Hanzehogeschool.
Groningen beschikt over vele onderzoeksinformatieketens en bedrijvigheid die aansluiten op
transities op het gebied van zorg. Landelijk is al eerder een beweging ingezet om proefdieren
te weren en dat is in de transitie proefdiervrije innovaties. In de agenda wilden wij aangeven
dat we ook op dit gebied regionaal iets kunnen betekenen en dat we kunnen profileren. Wij
kunnen als gemeente hierin een rol spelen. Bijvoorbeeld, wij hebben een thema Healthy
Aging waar bijvoorbeeld: proefdieren worden gebruikt bij medicatie, maar ook als het gaat
om zorgontwikkeling van hoe je gezond ouder kan worden, worden ook proefdieren voor
gebruikt en via computermodellen en kunstmatige intelligentie. Als je daarin investeert, kan
je ervoor zorgen dat je op een andere manier dat onderzoek kan doen. Dus wij roepen op bij
het college om die innovaties, die proefdieren vrij kunnen, te prefereren boven innovaties
waarbij proefdieren gebruikt worden, en we willen ook daar aansluiting vinden bij alle
partners in de economische agenda om dierenwelzijn onder de aandacht te brengen en ook
aan hen te vragen om die innovaties te steunen. Ook als het gaat om de
digitaliseringsagenda's willen we de samenwerking versterken richting lobby Haagse en
Europese investeringsfondsen om daar geld weg te krijgen zodat wij hier in de economische
agenda proefdiervrij innovaties kunnen meenemen als innovatiekant in deze mooie agenda.
Dat was het. Ik zie een vraag.
Voorzitter: Mevrouw Jacobs.
Mevrouw Jacobs: Dank u wel, voorzitter, dank u wel, indiener voor de motie. Ik had even
een vraag. U verzoekt het college om bij de partners van de economische agenda één en
ander onder de aandacht te brengen en ze te vragen om aan de basisbeginselen tegemoet
te komen? Heeft u al aan de partners van de economische agenda gevraagd wat ze daarvan
vinden, want anders nemen we deze motie al aan, maar heeft u zelf contact gezocht?
De heer Van Zoelen: Ik heb eerlijk gezegd niet zelf contact opgezocht, maar landelijk hebben
wij daar een fractie die daar wel met vele instellingen daar contact over heeft. Die
economische agenda is dynamisch. Daar komen nieuwe partners bij. Dat zijn instellingen die
nog niet in beeld zijn, dus iedereen die hier aanschuift, willen wij die visie meegeven dat we
uiteindelijk proefdiervrij willen. Het gaat om de bestaande partners en instellingen, maar
ook die uiteindelijk gaan aansluiten.
Voorzitter: Dank u wel. Mevrouw Jacobs, nog een tweede ronde?
Mevrouw Jacobs: Nee, ik had nog een vervolgvraag. Ik snap wat u zegt en ik ken uw
standpunt van uw landelijke partij ook, maar ik neem niet aan dat uw landelijke fractie bij de
lokale partners van de Groningse economische agenda contact heeft gezocht. Dus mijn vraag
was: heeft u daar contact mee gezocht en volgens mij is daarop uw antwoord: nee. Klopt
dat?
De heer Van Zoelen: We hebben daar vragen over gesteld in de commissie, ook al wat er op
dat gebied gebeurt en er gebeurt al veel. Ik ben zelf geen expert in de medische zorg, dus ik
kan daar natuurlijk vragen over stellen, en dat is ook de vraag in hoeverre ik dat als raadslid
moet doen. Wat wij mee willen aangeven is dat dit in de economische agenda een
innovatiekans is. Dus ik ga er uit van de mensen die bezig zijn met gebieden als zorg, met
Healthy Aging bijvoorbeeld, op die thema's waar heel veel expertise voor het benodigd is,
om ook die gesprekken te voeren met die instellingen, dat die mensen dat doen. Dat willen
wij meegeven middels deze motie.
Voorzitter: De heer Moerkerk.
De heer Moerkerk: Dank u wel, voorzitter. Mijn fractie vindt het op zich een sympathieke
motie. We zouden graag zien dat dit zo werkt zoals het wordt voorgesteld door de Partij
voor de Dieren. Dus dank voor die motie. Alleen, we hebben wel wat vragen over de
praktische uitvoering en dan moet u vooral denken aan: u trekt een bedrijf wat voor wat
goede belofte doet. Prima, maar vervolgens blijkt dat in de praktijk misschien anders te
werken en moet je misschien handhaven sturen, weer een bedrijf wegsturen. Dat gaat
natuurlijk niet werken, dus we hebben wat praktische bedenkingen, maar we willen wel
positief oordelen over de motie.
De heer Van Zoelen: Dank voor uw reactie en ook dank dat u dat een hele mooie motie
vindt, dus reken ik ook op uw steun. Het is dus niet de bedoeling dat wij met politieagenten
en handhavers naar die instellingen gaan om te kijken of ze het goed doen. Het is de
bedoeling om met die mensen te gaan samenwerken die ook al aangeven deze richting op te
willen en die aangeven innovaties te willen ontwikkelen of een methode om uiteindelijk
proefdier vrij te worden. Dus het is een samenwerking met andere mensen, en niet dat we
daar met een politieagent heengaan en vragen: "Doet u dit wel?" Wij gaan ervan uit dat wij
selectief te werk gaan. Dit was dus de aankondiging van de motie. Verder dienen we een
motie over de retail in met P van de A. Dat vinden we een zeer mooie motie, want veel
kleine ondernemers, ambacht verdwijnt en horeca neemt toe. Dus we willen de grote ketens
weren. Ook met criminaliteit zullen we steunen natuurlijk, en we zijn ook wel benieuwd naar
de reactie van het college, want we gaan ervan uit natuurlijk dat er al het één en ander
gebeurt op het gebied van veiligheid en criminaliteit op bedrijfsterreinen. Ik denk dat ik
hiermee alles heb gehad.
Voorzitter: Dank u wel. Mag ik dan de PVV vragen? Die gaat ook een motie indienen. Dan
lees ik ondertussen eventjes het dictum voor van de motie van de Partij voor de Dieren.
Verzoekt het college om innovaties die dierproef vrij kunnen te prefereren boven innovaties
waarbij proefdieren gebruikt worden en bij alle partners in de uitvoering van de
economische agenda dit onder de aandacht te brengen om tegemoet te komen aan de
basisbeginselen van dierenwelzijn en bij het afstemmen van de digitaliseringsagenda's de
samenwerking te versterken en de lobby richting Haagse Europese stimuleringsfondsen.
Interessant voor jou
Woordvoering: Stadshavens: Groenontwikkeling en Betonbos
Lees verderWoordvoering: Deelscooters
Lees verder