Woordvoering: Begroting Onderwijs
Onderwijs
Eerste termijn:
Dank voorzitter, ik heb 1 vraag. COC Groningen en Drenthe geeft al jarenlang gastlessen over genderdiversiteit en seksuele diversiteit op middelbare scholen en MBOs. Als vrijwilliger daar merk ik dat het aantal aanvragen van scholen in de gemeente Groningen terugloopt. Dat terwijl homo nog steeds wordt gebruikt als scheldwoord op schoolpleinen en de acceptatie van de LHBTQIA+ gemeenschap onder druk staat. Is de wethouder bereid om bij het volgende overleg met de schoolbesturen hen op deze mogelijkheid te wijzen?
Wethouder: Wil ik altijd aandacht voor vragen. Ik zal ze op de mogelijkheid wijzen.
Tweede termijn:
Dank voorzitter. Na een interne wisseling van portefeuilles ben ik terug van weggeweest als woordvoerder Onderwijs bij de Partij voor de Dieren, en ik val gelijk met mijn neus in de plantaardige boter bij het begrotingsdebat.
Maar er is natuurlijk een reden dat deze sessie maar 50 minuten duurt, onderwijsbeleid is in Groningen meestal niet het middelpunt van politiek debat - en dat is denk ik te danken aan goed beleid. Binnen de grenzen van wat we mogen doen en wat we kunnen betalen werken we als gemeente aan kansengelijkheid, een goede start voor kinderen, gezonde en energieneutrale onderwijsgebouwen met groene schoolpleinen, een stevige link met zorg en de WIJteams en natuurlijk aanvullend scholingsaanbod zoals Natuur- en Duurzaamheidseducatie.
Als Partij voor de Dieren zijn we dan ook blij met deze onderwijsbegroting. We mikken op hogere aantallen deelnemers aan taalhuizen en volwasseneneducatie, meer scholen gaan een verlengde schooldag aanbieden, en aanbieders worden bijgeschoold over pedagogische en didactische kwaliteiten. Nieuwe onderwijsgebouwen worden opgeleverd en bij andere is de voorbereiding op renovatie of nieuwbouw in volle gang. Ook van het pilotproject
De toename van het aantal vroegtijdig schoolverlaters baart ons wel zorgen - volgens de meest recente cijfers 1 op de 29 kinderen, dat is niet niks. Daarom is het goed dat er volgend jaar samen met de regio, het onderwijs en de arbeidsmarktregio gewerkt wordt aan een nieuw plan voor de aanpak hiervan.
Tot slot: voor de leerlingen die afhankelijk zijn van leerlingenvervoer is het fijn dat er meer gewerkt gaat worden met meerjarige beschikkingen. Dat scheelt stress voor de gezinnen en werkdruk voor de ambtenaren. In Nederland staat het leerlingenvervoer onder druk, met schrijnende verhalen uit andere regio‘s, maar ook hier is er sprake van enorm lange rittijden. Kan de wethouder aangeven of bij de nieuwe aanbestedingsprocedure wordt beoogd dat leerlingen minder uur per week in het taxibusje hoeven te zitten?
Tot zover, voorzitter.
Wethouder: Ja, wij zullen altijd erop sturen dat leerlingen zo kort mogelijk in die busjes zitten. Maar ihkv reeële verwachtingen: toenemende vraag en steeds minder chauffeurs. Zullen proberen wat we willen af te dwingen maar dit is de realiteit.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Woordvoering: Begroting Mobiliteit
Lees verderWoordvoering: Cultuurnota
Lees verder