Woordvoering: Begroting Mobiliteit
Eerste termijn:
Ja dank voorzitter. Ik heb twee vragen. Allereerst - in ons mobiliteitsbeleid zetten we voetgangers op 1 en fietsers op 2 - daarom verbaast het me ook dat alhoewel we in 2023 op een modal split zaten van 31,6% voor voetgangers, het streefpercentage voor 2025 slechts 30% is. Mogen we niet wat ambitieuzer zijn zeker als dit in het verleden is gelukt?
Dan mijn tweede vraag - over de aanbesteding voor de insnijding van het Emmaviaduct die pas volgend jaar begint. Ik snap dat de aanleg in verband met de aanpak ring Zuid en Spoorzone niet eerder kon, maar wordt het zo met de overspannen bouwmarkt, gestegen kosten en ervaringen met complexe infrastructurele projecten die toch regelmatig vertragen niet heel spannend of het wel op tijd gaat lukken?
Wethouder: Verwachting is wel dat insnijding Emmaviaduct op tijd kan. Waarom streefpercentage lager is komt omdat tijdens de coronapandemie meer mensen zijn gaan wandelen en dat heeft nog even nageijld.
Tweede termijn:
Dank voorzitter. Woordvoerders mobiliteit in de gemeente Groningen zitten gedurende het jaar nooit verlegen om debatten, en veel van de plannen die in deze begroting zijn opgenomen op het vlak van verkeer en vervoer zijn dan ook al eerder besproken. Zoals het nieuwe parkeerbeleid, de Zero Emissie Zone die op 1 april ingaat, de meerjarenbegroting van het OV-Bureau, de Lelylijn en Nedersaksenlijn en het parkeerconcept op de Suiker. Vanzelfsprekend steunt de Partij voor de Dieren al deze duurzame plannen.
In 2025 staan er weer 24 straten en fietspaden op de planning voor groot onderhoud, worden 3 verkeersregelinstallaties vervangen door een slimme variant, en worden 7 bruggen aangepakt of voorbereid op renovatie. De fietsbrug over de noordelijke ring gaat open, net als de fietsenstalling aan de Westerhaven. Het gemeentelijk wagenpark wordt gestaag groener en emissievrij, de trein naar Duitsland gaat na de zomer eindelijk weer rijden, en duizenden reizigers kunnen per dag zonder overstap doorrijden vanuit het oosten naar het noorden en andersom. En dat in 2025 maar liefst 90% van de bussen van Qbuzz in Groningen en Drenthe schoon is, daar zijn we ontzettend trots op.
Wel hebben we zorgen om de toenemende aantallen verkeersslachtoffers. Daarom is het goed dat er komend jaar weer een aantal drukke straten worden omgebouwd tot 30 kilometer straten, dat er fietsstraten worden aangelegd en en dat in de nieuwe fietsstrategie wordt gekeken naar het scheiden van fietsers en bromfietsers op bepaalde routes.
Dit is de 7e keer dat ik bij de begroting woordvoerder mobiliteit ben, en de eerste keer dat ik dat als iemand met een autorijbewijs doe. En als ik zie wat voor capriolen andere weggebruikers uithalen - fietsers zonder licht, auto‘s die je bijna aanrijden op een zebrapad - dan is het goed dat ingezet blijft worden op verkeerseducatie. En dat we blijven investeren in fysieke maatregelen die verkeersstromen scheiden en de veiligheid bevorderen, zoals de fietsbruggen bij de Oosterkade en het Eemskanaal.
In 2025 zijn we ook eindelijk verlost van alle werkzaamheden aan de Ring Zuid en het onderliggende wegennetwerk. Wel is het fijn dat erover wordt gesproken om Groningen Bereikbaar in de lucht te houden - er komen met de werkzaamheden voor Spoorzone, de Suiker en Ring West ongetwijfeld nog veel stremmingen op het wegennet aan en Groningen Bereikbaar heeft bewezen forensen en inwoners hier goed over te kunnen informeren en adviseren.
Tot slot - Heftig om te lezen dat netcongestie nog wel 7 jaar kan aanhouden. Wat kan dit gaan dit betekenen voor de verdere verduurzaming van ons gemeentelijke wagenpark? Tot zover.
Wethouder: Mogelijk - hangt samen met revitalisatie gemeentewerf Duinkerkenstraat - komt nog separate brief over.
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Woordvoering: marktkramen.
Lees verderWoordvoering: Begroting Onderwijs
Lees verder