Woord­voering Beheer & Verkeer 23 november


23 november 2016

B1Tracékeuze fietspaden Paddepoel en Selwerd
Dank aan de insprekers
Ten eerste, goed dat er ruimte is gegeven aan participatie vanuit de wijken en dat er veel ruimte is geweest voor inspraak. Zodoende is er ook de co-creatie ontstaan waaruit een bewonersvariant naar voren is gekomen.

Ook de insteek van het college om groen, leefomgeving en verkeer gelijkwaardig in de beoordeling mee te nemen waarderen wij. En hoewel wij als partij groot voorstander zijn van het gebruik van de fiets en de optimalisatie voor fietsers in de stad, richt ik mij in deze woordvoering voornamelijk op de punten groen en bomenkap, want daar liggen naar ons idee nog de pijnpunten. En dit is niet alleen iets van ons, we horen dit terug van bewoners. Dit wordt gezien als één van de vervelendste gevolgen van de plannen. Want hoe verhoudt groningen fietsstad zich tot groningen als groene stad?

Het college heeft verschillende voorkeursvarianten waar het behoud van groen een grotere rol heeft dan het in de eerdere plannen had. Dit neemt niet weg dat er ook deze voorliggende voorkeursvariant veel bomen het veld moeten ruimen. En daar worden wij niet blij van. Gelukkig is er binnen de co-creatie een alternatieve route ontwikkeld. En deze route kan op erg veel steun vanuit de wijken rekenen. De drie betreffende wijken staan erachter. Wij steunen ook deze route en wij zijn ook van mening dat, als er inderdaad zo’n grote waarde wordt gehecht aan de participatie, dat deze route voorkeur zou moeten hebben.

Zoals ik al aangaf, wij maken ons druk over de bomenkap in de plannen. In de voorkeursvariant die het college voorlegt worden, zij het minder dan voorheen, toch nog veel bomen gekapt. In de bewonersvariant worden nauwelijks tot geen bomen gekapt. Dus dat is een heel stuk beter. En daar worden wij dan wel weer blij van.

Concluderend heeft de optie van de co-creatie volgens ons de volgende 4 voordelen:
1. Verkeersstromen worden gespreid waardoor fuik- en filevorming wordt voorkomen
2. Er wordt gebruik gemaakt van bestaande infrastructuur waardoor kosten worden beperkt
3. Er is behoud van groen. Dit is een natuurlijke geluidswal en dit behoud ondersteunt de ecologische doelstellingen van de gemeente.
4. De veiligheid wordt vergroot door gebruik van de verkeerslichten en situering door woonwijken heen ipv donkere bosjes.

Het lijkt ons de moeite waard deze optie te gaan proberen en deze bijvoorbeeld te evalueren na bijvoorbeeld een jaar. Echter heeft dit plan volgens het college niet de voorkeur. Want, mocht dit plan doorgang krijgen, meent het college, zoals wij hebben begrepen, dat er op de weg aan de westkant van park selwerd dan een dubbel fietspad moet komen. Hiervoor zouden 80 bomen moeten wijken. Dat is meer dan het aantal bomen dan in de varianten van het college zelf staat. Maar wij hebben zo, net als de samenstellers van de bewonersvariant, onze bedenkingen over de noodzaak van dat dubbele fietspad.

Want is het niet zo dat als je er voor kunt zorgen dat het fietsverkeer zich spreidt, de druk niet zo groot wordt op dat ene pad? Is het niet zo dat de drukte die nu ontstaan is op de paden te danken is aan de borden die geplaatst zijn en die de fietsers een bepaalde kant op wijzen? Terwijl er ook andere routes mogelijk zijn? Dit is wat wij vernemen van geluiden van omwonenden. Zo zouden er dus ook borden kunnen komen die fietsers zich laten spreiden.

Daarnaast staan er voor de komende tijd een aantal bouwplannen op tafel die ook de druk zullen verminderen die nu verwacht wordt, te denken valt aan de 1200 wooneenheden bij de rabolocatie, trefkoel en gak locatie. Als deze bewoners, jongeren, naar zernike zullen gaan is de route die college als voorkeur bestempeld omrijden. Westkant van het reitdiep ook nieuwe woningen, zullen via friesetraatweg naar zernike gaan.

B2 Parkeerplannen Oosterparkwijk, Korrewegwijk en De Hoogte
Dank aan de insprekers.
Wij als partij zijn geen voorstander van autogebruik. En zijn daarmee in principe voor autowerende maatregelen. Daarom zijn wij in beginsel voor het betaald parkeren an sich.

Zoals wij echter vorig jaar ook al aangaven vinden wij, logischerwijs, de inbreng van bewoners van de betreffende wijken essentieel in besluiten als deze. Het is voor ons belangrijk dat er een duidelijk draagvlak is voor de plannen. Daar zijn wij nog niet helemaal van overtuigd. Het gaat immers om wel een heel geringe meerderheid.

Afsluitend twee positieve punten:
Wij zijn enthousiast over het feit dat het college initiatieven uit de samenleving wil faciliteren en begeleiden en eventueel beleid aan wil passen waar nodig.
Ook goed vinden wij het dat het college, net als de bewoners in de professorenbuurt, voorstander is van het autodelen en dit wil bevorderen door bijvoorbeeld gereserveerde parkeerplaatsen. Wij erkennen dat dit niet direct op korte termijn veranderingen teweeg zal brengen, maar we zijn blij dat het college dit plan dan om die reden niet van tafel veegt. En wij kijken uit naar de resultaten die deze inzet op de lange termijn zal hebben.

B3 Stand van zaken Aanpak Ring Zuid
niet behandeld. Volgt nog.

Interessant voor jou

Woordvoering Ruimte & Wonen 22 november

Lees verder

Woordvoering raadsvergadering 30 november

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer