Woord­voering: LPA Versterking en vernieuwing

13 december 2023

De heer Van Zoelen - Partij voor de Dieren: Ja, dank, voorzitter. Dat wordt een uitvoerige beantwoording voor de wethouder in de eerste termijn, denk ik. Maar veel vragen zijn gesteld, waarbij ik wil aansluiten bij ook GroenLinks, over die vraag van wat is blijven liggen en hoe dat doorschuift? In het Lokaal van Plan van Aanpak staan 1340 adressen. Met de getallen die mevrouw Jones heeft genoemd, ben ik nog niet mee bekend, maar ik ben wel benieuwd hoe dat dan wordt doorgeschoven in het huidige Lokaal Plan van Aanpak. Ik wil me ook aansluiten bij de vraag, of bij de meldingen bij de dorpsgesprekken die zijn gesteld, Christien refereerde er volgens mij ook aan over de tweedeling van een Lokaal Plan van Aanpak. Dat zit ook in de verduurzaming. De één krijgt een nieuw huis en de ander niet en er is nu ook een nieuw rapport verschenen van de commissie-Van Geel. Dus ik ben ook wel benieuwd van hoe wij daar hier lokaal in de gemeente daar een invulling aan geven. Dus tot zover.

De heer Van Zoelen - Partij voor de Dieren: Ja, dank, voorzitter, weer een Lokaal Plan van Aanpak. Ik denk toch dat het goed is om dit te doen, we hebben in het verleden al een keer, volgens mij twee jaar geleden, 'm niet ingediend, omdat het NCG ook achterliep. Maar het is toch een stok achter de deur en onze opdracht aan NCG om met hun huizen en versterking aan de gang te gaan. Ik was later bij het dorpsgesprek in Ten Boer. Er zijn er meerderen geweest en ik denk dat het heel goed is dat wij dat als gemeente oppakken en dat we bij die gesprekken aanwezig zijn. En om daar aanwezig te zijn is eigenlijk best wel emotioneel. Je voelt de woede, wat daar speelt onder de mensen, dat het ook slaat op de gezondheid en het is wel goed dat we dat doen en dat we dat blijven doen. Dan zijn de verslagen misschien droog, maar daar staan wel goede aanknopingspunten in waar wij op verder kunnen, voorbeeld wat we gehoord hebben, is de tweedeling die nu wordt ervaren. Meerdere jaren achtereen zijn we bezig. De eerste huizen worden versterkt, je ziet dorpen veranderen. De één krijgt een gloednieuw huis, ook na jarenlang wachten en vele ellende en de ander krijgt het niet. De ene maakt wel aanspraak op verduurzamingsmaatregelen en de ander niet. Dat tekent zich nu af. Er zijn jongeren, die trekken weg, dus de maatschappij verandert. Het is niet alleen individueel leed, maar het is ook maatschappelijk leed en ik denk dat het belangrijk is dat we daar, en dat wordt ook aangegeven door de inwoners op die dorpsgesprekken "wij voelen dit", als gemeente ook oog op hebben en dat we gaan kijken als die invulling komt van de commissie-Van Geel, dat rapport, hoe we kijken hoe dat in onze gemeente ook z'n
weerslag heeft. De wethouder gaf daar een goed antwoord op, van we gaan kijken naar verduurzaming. Maar dat moet ook buiten die maatregelen en de subsidies die er zijn, dat iedereen daar ook aanspraak op kan maken en daar willen we dus ook graag feedback op terug. De vraag over, er zijn dus nog adressen achtergebleven. We hopen dat dit opgepakt wordt. Een ander aspect wat is genoemd, is privacy. Dat zien we ook terug in de verslaggeving dat is privacy, onder andere bij mensen die mensen over de vloer krijgen thuis. Maar het blijkt ook dat dit tijdens dorpshuis gesprekken gebeurt of mensen waar gesprekken mee worden gevoerd en het is belangrijk om daar oog te hebben en ook te kijken of de vraag aan de wethouder van "hoe speelt dat en kunnen wij dat verbeteren?" De vraag over de vergunningverlening is beantwoord, dat we dat nu meer aan het begin doen, want dat is ook in de dorpsgesprekken naar voren gekomen, dat er gevoeld wordt. Wij voelen belemmering vanuit de gemeente. Dat moet niet zo zijn. Aan de andere kant kan het ook niet zijn dat we het hele dorpskarakter opeens veranderen door soepel te zijn met vergunningverlening maar dat obstakel moet weggenomen worden, zodat de inwoners dat niet blijven voelen.

Voorzitter: Tien seconden.

De heer Van Zoelen - Partij voor de Dieren: Heb ik nog tien seconden? Dan tot slot, wil ik nog één vraag stellen. Dat staat ook in de verslagen genoemd, dat is het niet kunnen vinden van de gebiedsregisseur of daar niet mee bekend zijn. Dat komt ook meerdere keren voor, dus we willen ook graag aan de wethouder vragen daar reflectie op te geven en hoe we dat kunnen verbeteren.