Woord­voering: Nota Zandwegen


7 februari 2024

Dank, Voorzitter. Ik heb twee vragen. In de stukken wordt uitvoerig gesproken over de toegenomen verkeersdrukte op zandwegen niet alleen van recreanten, maar ook van bezorgdiensten. Nu heb ik even gekeken en het viel me op dat in heel Glimmen, Onnen en Noordlaren geen enkel PostNL-, DPD- of GLS-pakketpunt is. Daarvoor moeten inwoners naar Haren. Nu, dan zou ik het ook thuis laten bezorgen. Kan het college in overleg met bezorgdiensten over de mogelijkheid om bijvoorbeeld pakketkluizen te plaatsen in de dorpen, zodat er minder pakjesbezorgers over die zandwegen hoeven? Mijn tweede vraag is: in één van de ingezonden brieven wordt gesteld dat voor bepaalde zandwegen die grens van 30 kilometer per uur eigenlijk nog steeds te hard is. Hoe staat het college daartegenover om op bepaalde wegen, waar dat nodig is, de snelheid te begrenzen tot stapvoets, dus vijftien kilometer per uur, net als op woonerven?

Mevrouw De Wrede: De heer Pechler zei het één en ander over de toegenomen verkeersdruk van bezorgdiensten en of er ook iets mogelijk is met betrekking tot het plaatsen van kluisjes als afhaalpunt in de dorpen. Dat zijn we inderdaad op ditmoment aan het onderzoeken en we hebben goede hoop dat we zoiets kunnen gaan neerzetten. Dan dat 30 kilometer per uur soms nog te hard zou zijn. Ja, dat is inderdaad niet helemaal stapvoets, maar als we in dit gebied onderscheid willen maken tussen 30 kilometer en vijftien kilometer, daar wordt het wel heel erg ingewikkeld en moeten we ook heel veel borden plaatsen. In principe, dat is ook een beetje meer in het algemeen, is dit per definitie een gebied waar mensen komen, uiteraard voor de recreatie, maar ook omdat ze van A naar B willen. De oorsprong van dit gebied is dat het een weg is. Op het moment dat je iets helemaal gaat afsluiten, dan haal je de essentie van het gebied weg, zoals het ooit is ontstaan. Dit gezegd hebbende, is het natuurlijk wel zo dat de huidige vervoersmiddelen een hele grote druk leggen op waarden die wij in dit gebied heel erg belangrijk vinden, zoals de ecologie en wat we ook hebben opgeschreven in deze nota. Daar zit hier en daar dus wel een beetje spanning tussen. Ook dat we hebben gezegd dat we niet willen dat het autoverkeer toeneemt en dat we tegelijkertijd willen dat het gebied wel toegankelijk is voor iedereen, juist om hiervan te genieten.

Interessant voor jou

Woordvoering: LEF: vertrekkend talent uit het noorden

Lees verder

Woordvoering: Nota Kostenverhaal

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer