Woord­voering Onderwijs & Welzijn 20 januari 2016


20 januari 2016

B1 Adviesstructuur sociaal domein

Wij lezen dat er wordt ingezet op een warme overdracht van de oude adviesstructuur naar de nieuwe. Dat klinkt als iets goeds. Maar in de praktijk mist zo nu en dan iets, lijkt het wel. Wij blijven van mening dat ook de kennis en ervaring van de ‘oude’ garde actief meegenomen wordt waar al zoveel kennis is. Dat betekent voor ons dat ook zij die zich niet kunnen vinden in deze nieuwe structuur gehoord worden. We lezen wel dat er ook geluisterd, dat klinkt natuurlijk goed, maar naast het luisteren zien wij ook graag dat er actief iets met hun kritiek gedaan wordt. Het blijft van uiterst belang dat je, hoe dan ook de taal van de betreffende burgers spreekt. Daarmee vind je aansluiting. De nieuwe adviesstructuur zal bestaan uit drie elementen lezen wij,: stedelijk, meer specifiek en individueel. Deze structuur lijkt ons, mits dit evenredig wordt verdeeld, passend en lijkt ons een goede basis voor advies.

Interne helpdesk, goed iets om structuur aan te brengen. Maar het is ons niet duidelijk of deze desk al gevormd is? Of gaat deze gevormd worden vanaf februari? Want het lijkt ons van essentieel belang om er vanaf het begin al bij te hebben.

B2 Kwaliteit en rechtmatigheid wmo 2015 en jeugdwet

In principe vinden wij het goed dat er ruimte wordt geboden aan nieuwe innovatieve initiatieven, zodat we niet vastroesten in het oude maar altijd open staan voor verbeteringen, maar dit mag naar ons inziens niet tekort doen aan de gestelde eisen wat betreft kwaliteit. We lezen dat er een mogelijk spanningsveld ontstaat. We zouden graag zien dat dit spanningsveld geëlimineerd wordt. Het is goed om vertrouwen te hebben in mensen en hun professionaliteit, maar hoe kun je weten hoe professioneel een aanbieder is als je er nog geen ervaring mee hebt? Vrij laten is goed, maar wel als de aanbieder heeft bewezen met deze vrijheid om te kunnen gaan. Het gaat hier om iets precairs als de zorg, hier kunnen we niet licht mee om gaan.

Prioriteit op de meeste kwetsbare groepen, uitstekend! Mits dit niet bekent dat momenteel minder kwetsbare groepen hierdoor juist wel kwetsbaarder worden. Daar zou voor gewaakt moeten worden.

B3 Acties tegen kindermishandeling

Door decentralisatie is jeugdhulp nu zaak van de gemeente. Dit kan goed zijn als het maar betekent dat kinderen dan ook maar veilig kunnen opgroeien, dat moet prioriteit zijn en blijven, maar daar zal het college het volledig mee eens zijn.

Wbt bespreekpunten van GL

Wij zijn zeker voor een jaarlijkse informatievoorziening door middel van een speciale brief. Wij als fractie hebben behoefte aan informatie over aantallen, locaties, achtergronden en mogelijke oorzaken. Wat betreft de ketensamenwerking, goed dat daar veel aandacht voor is. Ook is algemeen bekend dat er een duidelijke link te leggen is tussen kinder- en dierenmishandeling. Daarom lijkt het ons verstandig om ook dierenartsen te betrekken en hen kennis te laten maken met de meldcode? Wordt hier al iets mee gedaan? En zo nee, is het een idee dit wel te gaan doen? Graag een reactie van de wethouder hierop.

De focus zou wat ons betreft moeten liggen op voorkomen van de aantallen: In 2014 hebben 194 kinderen te maken gehad met kindermishandeling. Het is waarschijnlijk nog maar een derde. Dat houdt dus in een kleine 600 kinderen die te maken hebben met mishandeling, in onze eigen gemeente! Het lukt nog onvoldoende om de aantallen in kaart te brengen. Wij lezen echter de plannen van het college om dit in kaart te brengen. Dat zijn goede plannen. Dus wij hopen op een positieve uitwerking.

Mishandeling komt vaker voor bij probleemgezinnen, laag inkomen, verslaving of psychische problematiek. We lezen dat het college wil onderzoeken of ze speciale maatregelen op deze terreinen kunnen nemen. Dat lijkt ons niet meer dan logisch. Dat hier een duidelijk focus op komt. Het staat er nu nog vrij vaag, maar is volgens ons van essentieel belang. Goed dat er overleg gaat plaatsvinden met ziekenhuizen over wanneer er informatie gedeeld mag worden wanneer het vermoeden van mishandeling bestaat.

Onderwijs inzetten is van levensbelang. Jammer te horen dat hier sprake is van handelingsverlegenheid.

Snel handelen is van essentieel belang. Eigenlijk zou na een melding direct actie moeten worden ondernomen en zou er dezelfde week nog iemand een follow up moeten doen.

Kwaliteit van veilig thuis

Schrijnend om te lezen dat veilig thuis bij lange na niet voldoet aan de gestelde eisen. Het is niet iets weinig zeggends als de voorraad van een winkel waar we het hier over hebben (wat natuurlijk ook wel belangrijk is), maar de daadwerkelijke veiligheid van mensen. Hier zouden niet zoveel steken mogen vallen. Vooral het feit dat er onvoldoende wordt gescoord op het uitvoeren van triage en het starten van het onderzoek binnen 5 dagen na ontvangst van de melding. Onderzoek naar huiselijk geweld wordt wel binnen 5 dagen opgepakt, dat is erg goed, maar waarom dat wel en het onderzoek naar kindermishandeling niet ook? Er wordt op basis van schriftelijke informatie een prioriteit aangemerkt, maar dat lijkt ons vrijwel onmogelijk. De ene melding kan immers bescheiden zijn terwijl de andere overdrijft.

Goed dat er haast gemaakt wordt en dat veilig thuis al voor januari een verbeterplan moest opstellen. Is dit ook gehaald en wanneer moeten alle verbterpunten zijn doorgevoerd?

Bespreekpunten stadspartij

Net als de stadspartij is de pvdd ook enorm geschrokken van het rapport.

Vragen Stadspartij:

Wij zijn het met de stadspartij eens dat er zeker niets op tegen is meerdere locaties in te stellen zodat de drempel ook lager ligt en hulp eerder dichtbij is.

wij ook vinden dat de uitbreiding van personeel en of uren langer mag duren dan 4 maanden, met een evaluatie aan het einde. Waarin gekeken gaat worden of er extra fte nodig blijft of of het op een andere manier aangepakt kan worden. De extra uren worden naar ons idee dan ingezet om de wachtlijst te kunnen schrappen en hopelijk vooruit te kunnen werken. Wij snappen echter de vraag voor ruimte voor andere werkzaamheden niet precies. Misschien dat dit nog verduidelijkt kan worden om welke werkzaamheden dit gaat.

Ook wij vinden dat facilitaire voorzieningen noodzakelijk zijn om werk goed uit te kunnen voeren en hier zou ook een nadruk op komen te liggen als het aan ons ligt.

Collegebrief:

De wachtlijst van 80 meldingen wordt per direct gescand op urgentie. Lijkt ons niet meer dan logisch. Maar dan rijst weer de vraag, hoe gaat dit gebeuren? Weer alleen schriftelijk? Dat is niet de meest wenselijke vorm menen wij.

B4 Meerjarenprogramma sport en bewegen

Dank aan de inspreker Ook wij gaan graag op de uitnodiging in voor een bezoek.

Complimenten voor het programma. Ziet er volgens ons goed uit. Focus op toegankelijkheid, sport voor jeugd en het ontwikkelen van toptalent. Goed.

Het zal niet verbazen dat wij voor het Investeren zelf of het hulp bieden bij investeren,h in energiebesparende maatregelen bij bouw en onderhoud van gebouwen.

Interessant voor jou

Woordvoering Werk & Inkomen 20 januari 2016

Lees verder

Woordvoering Beheer & Verkeer 20 januari 2016

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer