Woord­voering Werk & Inkomen 20 januari 2016


20 januari 2016

B1 Voorgenomen sluiting Openbare Basisschool (OBS) De Expeditie (raadsvoorstel 7-1-2016)

Dank voorzitter,

We vinden het treurig dat al zo snel na twee jaar de school weer moet sluiten. De fusie tussen de Dijk en de Doefmat is moeizaam verlopen en de school heeft mogelijk mede daardoor uiteindelijk de goede naam verloren en niet genoeg leerlingen kunnen trekken om de school open te houden.

We begrijpen het besluit van O2G2 dat gezien de stand van zaken gekozen is de school te sluiten. Maar we zijn ook kritisch. Er is een geheel nieuw gebouw opgetrokken en is is een grove inschattingsfout gemaakt.

We begrijpen ook het standpunt van het college dat zij niet de school wil overnemen. Wel moet er nu een oplossing gezocht worden voor een nieuwe bestemming van het gebouw. Het liefst toch nog voor onderwijs doeleinden. Graag zien we ook een oplossing voor opvang Pinokkio die ook in het gebouw gevestigd is.

We vinden het spijtig dat het een en ander zo laat gemeld is en/of vernomen is. Anders hadden we misschien anders kunnen besluiten bijvoorbeeld ook over de tijdelijke huisvesting van het WIJ team in Beijum. Graag zouden wij van het college willen vernemen of hierover nog een evaluatie of onderzoek naar de gang van zaken binnen O2G2 komt wat er precies fout is gegaan.

B2 Evaluatie 'De levendige stad ook op zondagen' (collegebrief 8-1-2016)

Dank voorzitter,

We hebben eerder in de commissie aangegeven dat we de stelling onzinnig vonden met daarin een duidelijk sturing. Door het verruimen van de openingstijden is wellicht de stad levendiger geworden. Maar in de stelling is niet verwerkt bijvoorbeeld de vraag naar haalbaarheid voor met name de kleine ondernemers. Daar maakten we ons juist zorgen om, het gebrek aan communicatie met de diverse partijen.

In de bevindingen van de ondernemers op de enquete vindt je onze geuite problemen ‘ondanks de gestuurde stelling’ terug. Vooral de kleine ondernemer is gematigd positief of kijkt zelfs negatief naar de verruiming van de openingstijden. Voor het creëren van meer activiteiten wat ook in de aanbevelingen naar voren komt is het van belang juist ook de kleine middenstanders te betrekken en ook kleinschaliger opgezette activiteiten een kans te geven. Misschien maakt dit de stad ook voor de Duitsers aantrekkelijker die nu nog wegblijven.

Tevens is opvallend is dat er in de aanbeveling behoefte is gebleken naar een betere inrichting van de openbare ruimte, meer groen en wellicht een fontein. Ondanks de sturing van het onderzoek zijn wij wel blij met deze aanbeveling en we hopen ook dat het college hier plannen voor gaat maken.

Tot slot. omwonenden en ondernemers hebben aangegeven meer afvalbakken te wensen. Het college gaat hier mee aan de slag en dat vinden we een goede zaak. De kosten komen wel ten laste van de BORG waarop al bezuinigd is. Wij horen in het algemeen redelijk veel klachten over het beheer van de openbare ruimte. Verlichtingen die niet werken, groen en bomen die niet goed onderhouden worden. De vraag die opkomt of de extra kosten van de koopzondagen nu niet nog meer op de middelen voor algemeen onderhoud gaan drukken?

B3 Conceptvisie inkomensdienstverlening 2016-2018 'Een vertrouwd gezicht' (collegebrief 17-12-2015)

Dank Voorzitter,

Het is goed dat men zich realiseert, dat de dienst werk en inkomen te maken heeft met veel soorten mensen met verschillende behoeften.

Het klinkt ook positief, dat men graag de klant meer vertrouwen wil geven dan in het verleden het geval was.

Daarnaast lijkt het ons goed dat allerlei standaardzaken, zoals bijvoorbeeld het melden van een vakantie van minder dan vier weken, digitaal kunnen worden gedaan in de toekomst.

Wel plaatsen we vraagtekens bij een standaard mail- en telefoonafhandeling via het klantencontactcentrum. Vanuit de behoefte van de organisatie geredeneerd is deze wijze van organiseren misschien prettiger. Maar.

Vanuit het gezichtspunt van de klant is het echter regelrechte achteruitgang. Dit in tegenspraak met de in de visie ronkende bewering, dat ‘De behoefte van de klant centraal staat’. In de praktijk is het frustrerend om telkens met een andere medewerker van een anoniem contactcentrum te communiceren en je –vaak persoonlijke- vraag of verhaal te moeten herhalen tegen iemand die daar niet mee bekend is.

Als het gaat over werken aan vertrouwen tussen de dienst werk en inkomen en haar klanten, dan zal dit de afstand vergroten, en niet verkleinen, zoals gewenst is.

Ook vragen we ons af, wat het ‘dichtzetten’ van de mailadressen van individuele medewerkers in de praktijk voor klanten betekent. Zou dit betekenen, dat een klant straks ook niet meer rechtstreeks terug kan mailen naar zijn klantmanager, als die hem gemaild heeft? Dat zou de communicatie erg omslachtig maken.

Op verschillende plekken in de visie wordt gesproken over duidelijkheid en transparantie. In aansluiting daarop wil ik een dringend beroep doen om de regels en grenzen met betrekking tot het begrip ‘fraude’ eenduidig en helder te maken. Navraag bij medewerkers van de gemeente Groningen leverde zeer verschillende interpretaties op, bijvoorbeeld over een begrip als ‘gezamenlijke huishouding’.

Ook op de site van de gemeente is hier niets over terug te vinden. Toch wordt er van elke klant verwacht, dat hij aan regels voldoet, die lang niet altijd duidelijk beschreven staan.

We horen regelmatig geluiden, dat dit onzekere en zelfs angstige situaties oplevert voor klanten. Ons is gebleken dat de afwezigheid van duidelijke regels, waarop kan worden teruggevallen, wantrouwen kweekt.

Als u ernst wilt maken met duidelijkheid en transparantie, dan zijn inzichtelijke, voor iedereen op de site van de gemeente na te lezen criteria een must.

Interessant voor jou

Woordvoering Ruimte & Wonen 11&13 januari 2016

Lees verder

Woordvoering Onderwijs & Welzijn 20 januari 2016

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer