Woord­voering: OV Bureau


22 mei 2024

1e termijn:

De heer Pechler: Dank, voorzitter. Ik heb twee vragen. In de meerjarenbegroting zien
we dat vanaf 2027 het resultaat flink positief is: 2,2 miljoen in de plus. Na een aantal
jaren interen op de reserve is het ook goed om het weerstandsvermogen te
herstellen. Is het college het met ons eens dat structureel mikken op ruim 2 miljoen in
de plus niet wenselijk is en dat het OV-bureau die gelden beter kan besteden aan
bijvoorbeeld frequenter busvervoer? In ieder geval dat het ten gunste komt aan de
reizigers en het busnetwerk. Dan mijn tweede vraag: waarom ligt de streefwaarde
van punctualiteit maar op 85 procent? In 2023 werd dat zelfs met alle uitval nog
makkelijk gehaald. NS streeft naar 91,2 procent. Hoe kijkt de wethouder ertegenaan
om ook bij het OV-bureau aan te sturen naar een streefpercentage van 90 procent
voor de punctualiteit? Dat was het.

2e termijn:

De heer Pechler: Voorzitter, het is erg fijn dat de reizigersaantallen bijna weer op het
niveau zitten van voor corona. Dat deze reizigers zo vaak te maken hadden met
rituitval en vertraging is niet acceptabel. Net als het feit dat de CO2-uitstoot per
reizigerskilometer dramatisch is gestegen, onder andere door accuproblemen in de
winter. We hopen dat deze kinderziektes, alhoewel de vraag is of je daar na zoveel
jaar nog steeds van mag spreken, binnenkort eindelijk goed worden opgelost. Want
volgend jaar gaan we naar een indrukwekkende 87 procent aan zero-emissiebussen.
14
Dat is hartstikke goed nieuws, maar dan moeten ze wel betrouwbaar rijden. Tot slot
wil ik dit moment gebruiken om een maatregel in het zonnetje te zetten, namelijk dat
kinderen tot en met 11 jaar al sinds jaar en dag gratis mogen meereizen met een
betalende volwassenen met de bus in Groningen en in Drenthe.
00:55:19
De heer Pechler: Dat dit nog niet bij iedereen bekend was, blijkt wel uit het feit dat
het hier in de regio groot nieuws was, dat andere regio's zoals Amsterdam en
Haarlem, dit eindelijk introduceren dit jaar. Lokale media noemden daarbij niet,
waarschijnlijk omdat ze het niet eens wisten, dat het hier al jaren staand beleid is.
Dat helpt om gezinnen betaalbaar van A naar B te krijgen voor bezoek, een dagje uit
of zorgafspraken. Tot zover, voorzitter.

Voorzitter: Dank u wel. Ik zie nog een vraag van de heer Van Jaarsveld.

De heer Van Jaarsveld: Dank, voorzitter. De heer Pechler noemt, als ik hem goed
heb verstaan, die uitval van ritten vooral kinderziektes. Vaak gaat het ook om
chauffeurs die een burn-out krijgen, ziekteverzuim doordat die werkelijk zo torenhoog
is. Ziet hij dat ook? Heb ik hem misschien verkeerd verstaan? Vindt hij ook dat die 20
euro per uur en die CAO die de wethouder zo roemde, misschien toch wat aan de
krappe kant is voor zo'n beroep?

De heer Pechler: Allereerst heeft de CDA-fractie mij inderdaad verkeerd verstaan,
want ik had het eerst over de rituitval. Daarna had ik het over de CO2-uitstoot. Die is
hoger geworden vanwege problemen met de accu's. Dat waren twee separate
dingen. Verder ben ik het volledig met CDA eens dat wij als gemeente ons als
bondgenoot van buschauffeurs moeten tonen en ook een actieve rol mogen nemen
in het maatschappelijk debat voor betere beloning voor onder andere deze groep
mensen.

Interessant voor jou

Woordvoering: Basisjeugdhulp

Lees verder

Woordvoering: Geleide groei.

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer