Woord­voering: Scho­lenplan Gro up


10 april 2024

Eerste termijn:

Kan leegstand in de avonden en weekenden voor andere maatschappelijke doeleinden ingezet worden?

Wethouder, geparafraseerd: Terechte vraag. Streven naar wijkfunctie bij oplevering. Doen dat bijv bij Bisschop Bekkerschool, taalcursus NT2 en gym. Wel afhankelijk van de wil van een schoolbestuur en school zelf, maar als gemeente sturen we daar wel op. Soms wel issues met beheer, het netjes achterlaten van lokalen. Willen daar meer op inzetten.

Tweede termijn:

Dankuwel voorzitter. Ik vervang vanavond mijn fractiegenote Janette Bosma die normaal over onderwijs gaat, maar deze week op vakantie is. Verschil moet er zijn.

Laat ik ermee beginnen dat we dit Scholenplan als vervolg op het IHP Onderwijs van harte kunnen steunen. We zijn blij met veel aspecten uit dit scholenplan. Ik zal er een aantal uitlichten:

We zijn blij met de focus op circulaire schoolgebouwen met gebruik van zoveel mogelijk bio-based bouwmaterialen. Ook de onverminderde inzet op vensterscholen, kansengelijkheid en de impuls voor de wijken die dit het hardst nodig hebben, zijn wat ons betreft allemaal cruciaal in de transitie naar een toekomstbestendige samenleving. De verduurzamingsopgave is groot, en daarom zijn we trots op de ambitie om te versnellen. We willen van gemiddeld twee scholen per jaar naar circa vijf scholen per jaar. Hiermee zitten we zelfs op hetzelfde tempo als de grootste gemeente van Nederland.

Daarnaast steunen we de bredere blik op een schoolgebouw. Scholen werken steeds vaker samen met andere maatschappelijke instellingen en beleidsterreinen, zoals armoede, zorg, jeugd en sport. Dit behoeft ook een andere kijk op een schoolgebouw. Ten behoeve van de ontwikkeling van kinderen is de functie van de school breder geworden met meer gebruikers. We zijn benieuwd naar de prioriteiten en keuzes die de gemeente en schoolbesturen maken om leegstand te benutten in het belang van de leerlingen.

En natuurlijk zijn we blij met het uitgangspunt dat iedere nieuwe school een groen schoolplein krijgt. Goed voor de beweging, leefomgeving en leren over natuur en in de natuur. Afgelopen zomer won de Brederoschool bijvoorbeeld de eerste prijs bij een landelijke challenge Dag van de Aarde. De school geeft buiten les, in zogenoemde buitenlokalen waarbij de natuur als onderdeel van de leerstof dient. De leerlingen spraken in de media over de lokale natuur en dieren. Geweldig om te zien.

Er zijn ook uitdagingen. Er zijn een aantal factoren die voor onzekerheid zorgen: de middelen, de huidige ontwikkelingen op de markt, de netcongestie. Vooral dat laatste baart ons zorgen en we hopen dat dit geen vertragende factor zal blijken. Tot zover, voorzitter.

v