Woord­voering: Westflank


16 april 2025

1e termijn:

De heer Pechler (Partij voor de Dieren): Dank, Voorzitter. Een aantal jaar geleden heeft het Rijk besloten om met name in infrastructuur te investeren, als daardoor 1 nieuwe woningen gebouwd kunnen worden. Nu komen er in de Westflank maar liefst 11.000 woningen bij en krijgen we slechts € 82 miljoen van het Rijk, waardoor we de westelijke ringweg dus niet kunnen verdiepen. Hoe kijkt het college naar de hoogte van de rijksbijdrage?

2e termijn:

Interrupties; De heer Pechler (Partij voor de Dieren): Dank, Voorzitter. Is de VVD ervan op de hoogte dat naast de vrijliggende busbaan ook een ventweg wordt gerealiseerd, waardoor al het langzame verkeer niet meer op de N355 zal rijden, dus de boel ook voor de automobilist een stuk zal versnellen?

De heer Pechler (Partij voor de Dieren): Dank, Voorzitter. Dank aan de projectorganisatie voor de beeldvormende sessie van vorige week en het mooie participatieverslag. Ik heb gelukkig mijn spreektijd niet volledig nodig. Ondanks dat ook wij liever een grotere pot met geld uit Den Haag hadden zien komen voor deze enorme infrastructurele opgave, zijn we als Partij voor de Dieren erg te spreken over de ontwikkelagenda die met het beschikbare budget is gemaakt. Met de Reitdieploper wordt een ontbrekende schakel tussen Vinkhuizen en Paddepoel voor fietsers en voetgangers eindelijk gerealiseerd. Hetzelfde geldt voor het fietspad tussen het Stadspark en De Suikerzijde. Momenteel is het van 't Vinkhuys aan de Diamantlaan naar de Heemtuin in het Stadspark 4,5 kilometer fietsen, terwijl het hemelsbreed maar twee kilometer is. Met deze plannen gaat van die fietsafstand gelukkig een paar kilometer af. We waren blij om tijdens de beeldvormende sessie te horen dat de ongelijkvloerse kruising bij West End een 'no-regret maatregel' is die een eventuele toekomstige verdiepte ligging van de rest van de westelijke ringweg niet in de weg zal liggen. Dat een drukke provinciale weg als de N355 wordt verlegd om een vrijliggend fietspad aan te leggen, is iets moois dat alleen in Nederland kan. Het is fijn dat eindelijk een oplossing in zicht lijkt voor de overlast die omwonenden al jaren ervaren van de bietenwagens van Cosun. Meer 30 km/uur-wegen, autoknips en een lagere parkeernorm voor nieuwbouwwijken, daar worden we natuurlijk vrolijk van als groene partij. Al met al onze complimenten. Tot slot een vraag aan het college. Is het naar aanleiding van de ingezonden brief van Wijkoverleg Vinkhuizen mogelijk om de Diamantlaan tussen de Travertijnstraat en het Hoendiep te vergroenen met de herinrichting? Dank, Voorzitter.