Schriftelijke vragen betreffende faunapassages
Indiendatum: sep. 2019
Groningen, 17 september 2019
Schriftelijke vragen ex art. 38 RvO betreffende faunapassages
Geacht college,
Recentelijk berichtte RTV Noord dat er opnieuw een otter uit het natuurgebied de Onlanden is doodgereden op de A7 ter hoogte van het industrieterrein Westpoort. Het is de derde otter dit jaar die “tot moes is gereden”.
Volgens boswachter Bart Zwiers van Natuurmonumenten hebben otters de neiging om over de weg te kruipen omdat dit minder energie kost dan door een duiker onder de weg door te zwemmen. Hij pleit daarom voor een droge verbinding onder de weg door. Het Groninger Landschap geeft aan dat de otter in Groningen erg kwetsbaar is en dat het verkeer doodsoorzaak nummer één is van de onnatuurlijke sterfgevallen. In de Onlanden leven momenteel zo’n 3 otterfamilies met ieder 6 á 7 dieren een beter verbinding tussen de gebieden is voor de otter essentieel. Dit is ook belangrijk om dieren uit andere leefgebieden naar Groningen te krijgen, zodat er niet alleen voortplanting binnen dezelfde groep bevindt.
In augustus 2017 stelde de Partij voor de Dieren vragen aan het toenmalige college over het functioneren van Groningse faunapassages. Uit de antwoorden bleek dat niet alle passages naar behoren functioneerden. Na verwachting zou beter beheer en extra onderhoud hierin verbetering brengen. Ook werd er aangegeven dat indien er aanwijzingen zouden zijn over herhaaldelijk voorkomen van dode dieren van bij de wet beschermde dieren dan wel eigen doelsoorten op steeds dezelfde plek, dit zal worden tegengaan door de aanleg van nieuwe geschikte faunavoorzieningen te initiëren”.
Graag stellen wij u hierover de volgende vragen:
1. Bent u het met Natuurmonumenten en de Partij voor de Dieren eens dat deze onveilige verkeerssituatie zeer onwenselijk is voor de ontwikkeling van de populatie van de kwetsbare otter in Groningen en Drenthe? Zo nee, waarom niet?
2. Bent u het met ons eens dat de aanrijding van een derde otter (een bij de wet beschermde diersoort) dit jaar reden is om een geschikte faunavoorziening te initiëren?
3. Hoe staat u tegenover het pleidooi van Bart Zwiers van Natuurmonumenten om een droge verbinding onder de A7 aan te leggen? En bent u bereid om eventueel in samenwerking met de provincie een dergelijke voorziening te bouwen?
4. De provincie heeft in 2017 aangegeven dat zij voornemens is otters uit de stad Groningen weg te houden. Zijn hiertoe reeds maatregelen getroffen? En zo ja, welke maatregelen zijn dit en zijn deze volgens u afdoende? Zo nee, bent u dan bereid hierover met de provincie in gesprek te gaan?
5. Wat zijn volgens u de nog aan te pakken knelpunten voor otters en andere diersoorten, en hoe ziet de planning en de samenwerking met andere partners eruit?
6. Is er voldoende budget gereserveerd voor de komende jaren om eventueel in samenwerking met andere partijen en overheden, op korte termijn geschikte faunavoorzieningen aan te leggen voor otters en andere dieren? Zo nee, wat zijn de tekorten en waarom is dit budget niet gereserveerd?
7. Kunt u ten slotte aangeven of het onderhoud en een beter beheer van faunapassages inmiddels is uitgevoerd en/of in hoeverre dit in uitvoering is? Heeft dit geleid tot een beter functioneren van de faunapassages? Zo ja, waaruit blijkt dit?
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/212646/De-A7-is-een-ramp-voor-otters-ze-worden-er-tot-moes-gereden
https://www.groningerlandschap.nl/nieuws/stadse-otter-gesneuveld-op-a7/
https://www.zoogdiervereniging.nl/otter-nederland
Met vriendelijke groet,
Kirsten de Wrede
Partij voor de Dieren
Indiendatum:
sep. 2019
Antwoorddatum: 10 okt. 2019
Geachte heer, mevrouw,
Hierbij doen wij u toekomen ons antwoord op de schriftelijke vragen ex art. 38 RvO van mevrouw K. de Wrede van Partij voor de Dieren over faunapassages. De brief van de vragensteller treft u als bijlage aan.
De vragen zijn gesteld naar aanleiding van de otter (de derde dit jaar) uit het natuurgebied de Onlanden die onlangs is doodgereden op de A7 ter hoogte van het industrieterrein Westpoort. Een boswachter van Natuurmonumenten pleit voor een droge verbinding onder de weg door omdat otters nu een gevaarlijke oversteek over de weg verkiezen boven een route door een duiker onder de weg door.
1. Bent u het met Natuurmonumenten en de Partij voor de Dieren eens dat deze onveilige verkeerssituatie zeer onwenselijk is voor de ontwikkeling van de populatie van de kwetsbare otter in Groningen en Drenthe? Zo nee, waarom niet?
Wij zijn met u van mening dat een veilige oversteek voor otters op door deskundigen vastgestelde routes de ontwikkeling van de populatie in Groningen en Drenthe ten goede komt. Bij een groeiende populatie is het daarentegen ook te verwachten dat het aantal ongelukken met otters toeneemt. Otters zijn nieuwsgierige dieren, het volledig voorkomen van ongelukken is onmogelijk.
2. Bent u het met ons eens dat de aanrijding van een derde otter (een bij de wet beschermde diersoort) dit jaar reden is om een geschikte faunavoorziening te initiëren?
Indien sprake is van herhaaldelijk aanrijden van (beschermde)
diersoorten op een locatie, is dat voor ons reden om de situatie ter
plekke te beoordelen en een betere faunaverbinding te overwegen.
Een eerste stap daarin is een onderzoek naar de vaste routes van de
betreffende diersoort.
3. Hoe staat u tegenover het pleidooi van Bart Zwiers van
Natuurmonumenten om een droge verbinding onder de A7 aan te
leggen? En bent u bereid om eventueel in samenwerking met de
provincie een dergelijke voorziening te bouwen?
Bij de kruising A7 - Koningsdiep ligt al een volgens ons geschikte
otterpassage. Voordat wij besluiten elders een faunapassage aan te
laten leggen of mee te financieren, treden wij in overleg met
betrokken partijen. De verantwoordelijkheid voor ontsnippering van
gebieden ligt in eerste instantie bij de eigenaar van de infrastructuur,
in dit geval het Rijk. Indien blijkt dat er een knelpunt in een vaste
route van otters is, wijzen wij de eigenaar daar op en sturen we aan op
onderzoek naar oplossingen. Een faunapassage is niet altijd de enige
oplossing. Het aanbrengen van rasters en keerwanden langs wegen
waarmee een oversteek wordt voorkomen en/of otters naar een
bestaande passage geleid worden, is vaak ook mogelijk.
4. De provincie heeft in 2017 aangegeven dat zij voornemens is otters uit
de stad Groningen weg te houden. Zijn hiertoe reeds maatregelen
getroffen? En zo ja, welke maatregelen zijn dit en zijn deze volgens u
afdoende? Zo nee, bent u dan bereid hierover met de provincie in
gesprek te gaan?
Volgens onze informatie heeft Projectbureau Aanpak Ring Zuid in
2017 een extra check gedaan op de hoogte van kerende voorzieningen
en rasters langs het nieuwe ontwerp van de Zuidelijke Ringweg. In
2018 zijn door ons als Gemeente waterpartijen langs laan Corpus den
Hoorn voorzien van een rasterwerk waardoor voorkomen wordt dat
otters een onveilige oversteek over de weg maken. Er zijn ons
sindsdien geen ongelukken met otters bekend op die locatie. De
faunapassage is hier niet aangepast op otters omdat we de otter niet
stimuleren verder de stad in te trekken. Ook de faunapassages die
aangelegd worden in het kader van de Aanpak Ring Zuid worden om
die reden niet geschikt gemaakt voor otters.
5. Wat zijn volgens u de nog aan te pakken knelpunten voor otters en
andere diersoorten, en hoe ziet de planning en de samenwerking met
andere partners eruit?
In en rond de stad zijn nog enkele knelpunten in de ecologische
verbinding van groengebieden. Het aanpakken van deze knelpunten
wordt zoveel mogelijk meegenomen in uit te voeren (ruimtelijke
ontwikkelings)projecten. Vaak is het te kostbaar om alleen voor een
verbeterde faunapassage, aanpassingen aan een weg te realiseren.
6. Is er voldoende budget gereserveerd voor de komende jaren om
eventueel in samenwerking met andere partijen en overheden, op
korte termijn geschikte faunavoorzieningen aan te leggen voor otters
en andere dieren? Zo nee, wat zijn de tekorten en waarom is dit
budget niet gereserveerd?
Er is geen specifiek budget beschikbaar voor het aanpassen en
realiseren van faunapassages. Faunapassages worden mede
gefinancierd door aan te haken bij ruimtelijke ontwikkelingen zoals
het project Aanpak Ring Zuid of groot onderhoud aan wegen.
7. Kunt u ten slotte aangeven of het onderhoud en een beter beheer van
faunapassages inmiddels is uitgevoerd en/of in hoeverre dit in
uitvoering is? Heeft dit geleid tot een beter functioneren van de
faunapassages? Zo ja, waaruit blijkt dit?
Sinds eind 2017 vindt het beheer van de faunapassages die bij ons in
beheer zijn, drie keer per jaar plaats. Naar verwachting heeft dit geleid
tot een beter functioneren van de passages. Jaarlijks monitort Bureau
Waardenburg (voorheen Koeman en Bijkerk) enkele gebieden uit de
Stedelijke Ecologische Structuur. Het functioneren van faunapassages
wordt ook meegenomen in deze monitoringsonderzoeken.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen over legionella Suikerunieterrein
Lees verderSchriftelijke vragen betreffende het gebruik van landbouwgif in onze gemeente
Lees verder