Schriftelijke vragen: Houtrook
Indiendatum: 8 okt. 2024
Aan het college van B&W
Schriftelijke vragen ex art. 38 RvO over: Het tegengaan van overlast door houtrook
Groningen, 7 oktober 2024
Geachte college,
Voor veel mensen is een houtkachel een bron van warmte en gezelligheid tijdens koude
winterdagen. Toch leidt het stoken niet alleen tot gezelligheid en warmte. Houtrook bevat
verschillende schadelijke stoffen, waaronder fijnstof. Deze stoffen veroorzaken en verergeren
longziekten zoals astma, COPD en longkanker, maar ook hart- en vaatziekten. Bovendien
ontstaat meer dan 20% van de nieuwe gevallen chronische bronchitis door de blootstelling
aan fijnstof.1
Begin 2021 meldden de media dat houtkachels en -haarden nog vervuilender blijken te zijn
dan eerder werd aangenomen. Het RIVM geeft aan dat houtstook de oorzaak is van 23
procent van de uitstoot van alle fijnstof in Nederland. In Nederland wordt door houtrook zelfs
meer fijnstof uitgestoten dan door autorijden.
Maar liefst een kwart van de Nederlanders ervaart regelmatig tot vaak overlast door houtrook.
Ook brancheorganisaties en gezondheidsinstellingen, waaronder het Longfonds trekken
regelmatig aan de bel om de schadelijke effecten van houtrook tegen te gaan. Een aantal van
hen heeft zich verenigd in het Platform Houtrook en Gezondheid. Ook de GGD Groningen is
hierbij aangesloten. Doel van het platform is om de gezondheidsklachten als gevolg van
houtrook tot een minimum te beperken op een manier die gericht is op voorlichting, nieuw
beleid en handhaving op basis van bestaande en nieuwe handhavingskaders.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft eind 2016 bij het Rijk aangedrongen op
een landelijke norm voor de schade als gevolg van houtrook. Gemeenten willen meer inzicht
wanneer rookoverlast schadelijk is voor de gezondheid en willen een landelijke
‘rookgezondheidsnorm’, zodat gemeenten bij overschrijding van die norm beter kunnen
handhaven. Tot op heden is die landelijke norm er (nog) niet.
Toch kunnen we als gemeente al veel doen. De Gemeente Utrecht, Amsterdam en
Amersfoort hebben bijvoorbeeld onlangs maatregelen genomen om de overlast van houtrook
tegen te gaan. In de Gemeente Utrecht geldt er vanaf 2025 een verbod op vuur stoken in de
buitenlucht, ook op privéterrein. In Amsterdam geldt een verbod op houtkachels in
nieuwbouwwoningen vanaf 2027. En in Amersfoort is per 1 oktober een algemeen
stookverbod in werking wanneer de luchtkwaliteit slecht is en de zogenoemde ‘stookwijzer’
code rood of oranje aangeeft.
Partij voor de Dieren en GroenLinks zouden in de Gemeente Groningen ook graag verdere
stappen zetten voor een schonere lucht en stellen hierbij de volgende vragen aan het college
van B&W:
1. Initiatiefvoorstel
○ Op 24 juni 2021 nam de Gemeenteraad Van Groningen het Initiatiefvoorstel
‘Aanpak Overlast door Houtrook’ aan. Welke stappen zijn daaropvolgend
gezet?
○ Hebben deze stappen volgens het college voldoende effect gehad op de
overlast van houtrook die inwoners ervaren?
2. In navolging op Amersfoort
○ Is het college op de hoogte van het gedeeltelijke verbod op houtstook dat
recentelijk in Amersfoort is ingevoerd, waarbij houtstook binnenshuis
verboden is bij code rood of oranje op de Stookwijzer?
○ Is het college bereid een vergelijkbaar verbod in Groningen in te voeren
vanwege de negatieve gevolgen voor volksgezondheid, milieu en klimaat? Zo
ja, welke stappen zijn hiervoor nodig en wat is de verwachte tijdlijn?
3. Maatregelen in Gemeente Utrecht
○ Is het college op de hoogte van het algehele stookverbod in de open lucht dat
Utrecht heeft ingevoerd?
○ Is het college op de hoogte van de diverse maatregelen die Utrecht daarnaast
heeft genomen om de overlast van houtrook te beperken, waaronder het
aanbieden van subsidies voor het verwijderen van rookkanalen en het
vervangen van oude kachels?
○ Welke van deze maatregelen wil het college in Groningen toepassen om de
hoeveelheid schadelijke houtrook te beperken? Ziet het college bijvoorbeeld
iets in de zogenoemde slooppremie voor een gezond alternatief?
4. De Omgevingswet
○ Zijn er door de invoering van de Omgevingswet nieuwe instrumenten om
houtrook aan banden te leggen ten opzichte van de oude situatie?
○ Welke mogelijkheden ziet het college om in het Omgevingsplan op te nemen
dat de installatie van houtkachels niet is toegestaan?
Met vriendelijke groet,
Janette Bosma, Partij voor de Dieren
Tim van de Vendel, GroenLinks
Indiendatum:
8 okt. 2024
Antwoorddatum: 6 nov. 2024
Geachte lezer,
Hierbij doen wij u toekomen ons antwoord op de schriftelijke vragen ex art. 36 RvO van mevrouw J. Bosma van Partij voor de Dieren en de heer T. van de Vendel van GroenLinks over het tegengaan van overlast door houtrook. De brief treft u als bijlage aan.
Aanleiding tot het stellen van deze vragen is de wens om verdere stappen te zetten voor een schonere lucht.
Ondanks dat de houtkachel voor veel mensen warmte en gezelligheid betekent, bevat houtrook verschillende schadelijke stoffen, waaronder fijnstof. Deze stoffen hebben mogelijk nadelige effecten op de gezondheid in de vorm van longziekten maar ook hart- en vaatziekten.
Daarom stellen de fracties van PvdD en GroenLinks de volgende vragen:
Op 24 juni 2021 nam de Gemeenteraad van Groningen het Initiatiefvoorstel ‘Aanpak van overlast door houtrook’ aan. Welke stappen zijn daaropvolgend gezet?
Naar aanleiding van het Initiatiefvoorstel zijn gesprekken gevoerd met de GGD, waarna in gezamenlijk overleg is besloten dat de GGD niet de juiste organisatie is voor een onderzoek naar houtrook. Vervolgens zou een landelijke campagne komen vanuit Milieu Centraal omtrent houtrook. Toen bleek dat dit pas in 2024 van start zou gaan, is er een kleinere gemeentelijke campagne gelanceerd om aandacht te vragen voor dit onderwerp en bewustwording te creëren. Uw raad is daarover geïnformeerd via de dagmail.
Hebben deze stappen volgens het college voldoende effect gehad op de overlast van houtrook die inwoners ervaren?
Met de gemeentelijke campagne gericht op de effecten van houtrook, zowel op onze eigen gezondheid als het milieu, is er winst behaald in de vorm van bewustwording. Dit is de eerste stap richting de gewenste gedragsverandering. De campagne is goed bekeken dus veel inwoners hebben informatie over de effecten van houtrook gezien. Bij het ‘Meldpunt overlast en zorg’ is ook sprake van een afname van het aantal meldingen van overlast door houtrook sinds de gemeentelijke campagne. Aansluiting bij een landelijke campagne is een goede vervolgstap. Vervolgens is het van belang om houtrook als thema te benoemen in de omgevingsvisie.
Is het college op de hoogte van het gedeeltelijke verbod op houtstook dat recentelijk in Amersfoort is ingevoerd, waarbij houtstook binnenshuis verboden is bij code rood of oranje op de Stookwijzer?
Ja, wij volgen de ontwikkelingen in Amersfoort met interesse.
Is het college bereid een vergelijkbaar verbod in Groningen in te voeren vanwege de negatieve gevolgen voor volksgezondheid, milieu en klimaat? Zo ja, welke stappen zijn hiervoor nodig en wat is de verwachte tijdlijn?
Wij gaan onderzoeken of we een stookverbod in enige vorm ook bij ons kunnen instellen indien dit zowel juridisch als uitvoeringstechnisch mogelijk blijkt. Het belang van een schone lucht in verband met volksgezondheid en klimaat worden gedeeld. Eerder zagen we geen meerwaarde aan deelname aan het Schone Lucht Akkoord (SLA). Inmiddels hebben wij, mede naar aanleiding van uw vragen over het tegengaan van houtrook, een heroverweging gemaakt. Belangrijkste reden is dat deelnemers aan het SLA 50% co-financiering kunnen krijgen voor luchtkwaliteits verbeterende maatregelen via een Specifieke Uitkering. Zie voor meer informatie over deelname aan het SLA ons antwoord op raadsvragen gesteld door D66 en de Partij voor het Noorden over het meten van luchtverontreiniging in Groningen (zaaknummer 314890- 2024).
Als wij een vergelijkbaar stookverbod in Groningen wil invoeren dan moet eerst besloten worden of de gemeente een beleidsregel of een omgevingsplan wil inzetten. Vragen die daarbij aan de orde zijn gaan onder andere over de handhaafbaarheid, rechtszekerheid, relatie met de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021 en risico’s op nadeelcompensatie. Wij verwachten uw raad daar in het voorjaar van 2025 over te kunnen adviseren. De ervaringen die de gemeente Amersfoort heeft opgedaan kunnen we daarbij betrekken. Als blijkt dat de gemeente daadwerkelijk het omgevingsplan wil wijzigen en/of een beleidsregel wil vaststellen dan neemt dit enige tijd in beslag. Het doorlopen van procedures en participatie nemen daarna ongeveer een jaar in beslag.
Is het college op de hoogte van het algehele stookverbod in de open lucht dat Utrecht heeft ingevoerd?
Ja, wij zijn hiervan op de hoogte.
Is het college op de hoogte van de diverse maatregelen die Utrecht daarnaast heeft genomen om de overlast van houtrook te beperken, waaronder het aanbieden van subsidies voor het verwijderen van rookkanalen en het vervangen van oude kachels?
Ja, wij zijn daarvan op de hoogte
Welke van deze maatregelen wil het college in Groningen toepassen om de hoeveelheid schadelijke houtrook te beperken? Ziet het college bijvoorbeeld iets in de zogenoemde slooppremie voor een gezond alternatief?
De toegepaste maatregelen zijn afhankelijk van de weg die wordt ingeslagen om de overlast van houtstook te beperken. Dit zal een uitwerking zijn van ons onderzoek naar een verbod in enige vorm voor houtstook in combinatie met de deelname aan het SLA. Dit vraagt om maatwerk en daaruit zal blijken welke maatregelen voor onze gemeente het meest effectief zijn. Door deelname aan het SLA kunnen we 50% co-financiering aanvragen voor een eventuele slooppremie voor een gezond alternatief.
Zijn er door de invoering van de Omgevingswet nieuwe instrumenten om houtrook aan banden te leggen ten opzichte van de oude situatie?
Net als voor de invoering van de Omgevingswet kan met een beleidsregel voor houtrook onze zorgplicht voor een gezonde en veilige leefomgeving nader ingevuld worden. Nieuw is dat onder de Omgevingswet houtrook ook aan banden kan worden gelegd met het omgevingsplan. Voorheen gaf het bestemmingsplan alleen die reikwijdte na instemming door de minister.
Welke mogelijkheden ziet het college om in het Omgevingsplan op te nemen dat de installatie van houtkachels niet is toegestaan?
Een verbod op de installatie van houtkachels in het omgevingsplan is waarschijnlijk niet houdbaar. Dit zal door ons nader uitgezocht moeten worden. Zie de stappen en tijdlijn die wij daarvoor geschetst hebben in het antwoord op vraag 2.2.
Momenteel gaat er een landelijke campagne over bewustwording voor de schadelijke effecten van stoken binnenshuis van start. Deze campagne zal doorgezet worden via onze gemeentelijke communicatiekanalen. De uitwerking hiervan wordt momenteel vormgegeven.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet, burgemeester en wethouders van Groningen,
wnd. burgemeester, Mirjam van ‘t Veld
secretaris, Christien Bronda
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen: Buy now, pay later
Lees verderSchriftelijke vragen over de uitgestelde aanscherping van de MPG-norm
Lees verder