Schriftelijke vragen over de uitgestelde aanscherping van de MPG-norm
Indiendatum: 23 okt. 2024
Schriftelijke vragen ex art. 36 RvO aan het college van B&W over de uitgestelde aanscherping van de MPG-norm
23 oktober 2024
Geacht college,
In 2021 diende GroenLinks, PvdA en D66 een initiatiefvoorstel1 voor betaalbaar en duurzaam
bouwen in de gemeente Groningen in. Op 26 januari 2022 werd het initiatiefvoorstel verder
kracht bijgezet middels de aangenomen motie ‘Biobased Betaalbaar Bouwen en Wonen in
Groningen2
’. Deze motie roept het college op de gevraagde acties uit het initiatiefvoorstel toe te
voegen aan de Uitvoeringsagenda Circulaire Economie en de tijdlijn die daarbij hoort.
De raad is in april van dit jaar nog geïnformeerd over de stand van zaken met de implementatie
hiervan.3 Een van de instrumenten die een rol speelt in het aanmoedigen van biobased en
duurzaam bouwen is de norm Milieuprestatie Gebouwen. Dit is een landelijke norm, die in 2025
aangescherpt zou worden. Het is ondertussen bekend geworden dat deze aanscherping
uitgesteld wordt. Een nieuwe datum voor deze aanscherping is niet bekend.4 Desondanks blijft
de ambitie staan om duurzaam en dus circulair te bouwen.
1. Is het college op de hoogte van het besluit om de aanscherping van de MPG-norm
(Milieuprestatie Gebouwen) uit te stellen, ondanks eerdere plannen om deze vanaf 2025
aan te scherpen? Hoe ziet het college deze ontwikkeling in relatie tot de gemeentelijke
doelstellingen, onder andere in het programma Energie?
2. Welke impact verwacht het college dat het uitstel van de aanscherping heeft op de
bouwprojecten in onze gemeente in het behalen van de duurzaamheidsdoelen?
3. Is het college bereid in gesprek te gaan met de rijksoverheid om de bezwaren tegen de
aanscherping te bespreken? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet?
4. Het college geeft in de brief van april 2024 naast de MPG nog andere instrumenten die
ze wil inzetten om de woningbouwopgave duurzaam te realiseren.
a. In de prestatieafspraken van 2024
5
is voor het eerst circulair bouwen
opgenomen. Hierin zijn afspraken gemaakt voor het circulair bouwen als pilot, het
circulair slopen en het verder ontwikkelen van beleid.
i. Welke specifieke pilots zijn er gepland voor het gebruik van circulaire
ii. Welk beleid kunnen we vanuit de woningcorporaties verwachten over
iii. Zijn deze pilots en beleidsontwikkelingen volgens het college voldoende
b. Het college geeft aan te willen aansluiten bij de ambities van de Nationale
Aanpak Biobased Bouwen; tenminste 30% van de nieuwbouwwoningen in grote
gebiedsontwikkelingen is in 2030 gerealiseerd met 30% biobased materialen of
meer.
i. In Amsterdam is in een convenant eerder ook al de ambitie uitgesproken
c. Het college geeft aan dat zij verwacht veel impact te kunnen maken op de grote
gebiedsontwikkelingen, bijvoorbeeld door zelf een convenant af te sluiten of in
gesprek te gaan met bouwers/het bedrijfsleven over hun commitment aan de
milieuprestatie van gebouwen. Is het college hiertoe nog bereid? Zo ja, op welke
manier? Zo nee, waarom niet?
d. Wat is de status van dit convenant? Welke mogelijkheden heeft het college
gevonden om te sturen vanuit grondbezit?
5. Is het college voornemens om nog aanvullende maatregelen te nemen om circulair en
biobased bouwen te stimuleren?
Elte Hillekens, GroenLinks
Bart Hekkema, Partij voor de Dieren
Andrea Poelstra, D66
Rico Tjepkema, PvdA
1https://gemeenteraad.groningen.nl/Vergaderingen/Politieke
-woensdag-Dag-agenda/2021/12-mei/10:00/Initiatiefvoorstel-duurzaam
en-betaalbaar-bouwen-GL-PvdA-D66-2.pdf
2https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Bijlage/04
-M-14-D66-GL-CU-PvdA-S-S-Biobased-Betaalbaar-Bouwen-en-Wonen-i
n-Groningen.pdf
3https://gemeenteraad.groningen.nl/Documenten/Stand
-van-zaken-implementatie-initiatiefvoorstel-betaalbaar-en-duurzaam-bouwen
-van-woningen-2024.pdf
4 https://open.overheid.nl/docum...
-ef0a-4fda-a0cb-363383807702/file
5 https://gemeenteraad.groningen...
-1-Definitieve-versie-Prestatieafspraken-2024.pdf
6
https://www.metropoolregioamst...
-content/uploads/2022/05/Convenant-Green-Deal-Houtbouw-MRA.pdf
7
Idem, p.10.
Indiendatum:
23 okt. 2024
Antwoorddatum: 20 nov. 2024
Hierbij doen wij u toekomen ons antwoord op de door mevrouw E. Hillekens, de heer
B. Hekkema, mevrouw A. Poelstra en de heer R. Tjepkema van de fracties
GroenLinks, Partij voor de Dieren, D66 en PvdA gestelde vragen over de uitgestelde
aanscherping van de MPG-norm. De brief van de vragenstellers treft u als bijlage aan.
1. Is het college op de hoogte van het besluit om de aanscherping van de MPGnorm (Milieuprestatie Gebouwen) uit te stellen, ondanks eerdere plannen om
deze vanaf 2025 aan te scherpen? Hoe ziet het college deze ontwikkeling in
relatie tot de gemeentelijke doelstellingen, onder andere in het programma
Energie?
Gezien het belang van de aanscherping van de MPG voor een concrete implementatie
van het “Initiatiefvoorstel betaalbaar en duurzaam bouwen van woningen” hielden en
houden wij goed contact met ons netwerk bij het Rijk. Ondanks het goede contact met
dat netwerk werden we allen toch verrast door het uitstel. Deze ontwikkeling is
bijzonder teleurstellend, niet alleen voor onze gemeentelijke doelstellingen, maar ook
voor de woningbouwsector in het algemeen. Meerdere grote bouwondernemingen
hadden al fors geïnvesteerd in houtbouwfabrieken om grote aantallen woningen met
een nieuwe MPG-norm te kunnen realiseren. Dit betekent dus dat vooralsnog
woningen met een MPG van 0,8 gebouwd mogen worden en dat gaat gepaard met een
hogere CO2 uitstoot dan een MPG van 0,5. De MPG aanscherping heeft overigens
voornamelijk impact op de CO2 in de keten en heeft veel minder invloed op de CO2
uitstoot van de woning tijdens gebruik. Dit wordt bepaald door de BENG-norm en
daar ligt de directe relatie met het programma Energie.
2. Welke impact verwacht het college dat het uitstel van de aanscherping heeft op
de bouwprojecten in onze gemeente in het behalen van de
duurzaamheidsdoelen?
Zoals aangegeven paste de voorgenomen aanscherping van de MPG goed bij de
doelstelling uit het genoemde initiatiefvoorstel. Vooral omdat daarmee een landelijk
wettelijk kader, die voor alle bouwpartijen geldig is, werd geschapen, een zogenaamd
level playing field. Door het, vooralsnog, niet aanscherpen van de MPG komt dit
landelijke level playing field er niet en wordt het voor onze gemeente lastiger om in
2025 al meer biobased, circulair, duurzaam en energiezuiniger te bouwen dan het
Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL, voorheen Bouwbesluit) nu voorschrijft.
Feitelijk mogen gemeenten geen bovenwettelijke eisen stellen. Over de aanpak hoe we
dit alsnog trachten te doen informeren wij de raad middels een informerende brief in
december.
3. Is het college bereid in gesprek te gaan met de rijksoverheid om de bezwaren
tegen de aanscherping te bespreken? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom
niet?
Hiertoe is het college zeker bereid, sterker tijdens het bezoek van minister Keijzer aan
Groningen 30 september jl. heeft wethouder van Niejenhuis hierover al met de
minister gesproken. Tevens, wetende dat de minister met “de markt” over de
aanscherping van de MPG in gesprek wil op een geplande Bouwtop op 11 december
a.s., zijn we gestart met een lobby via G40 richting VNG om dit geluid daar te laten
horen.
4. Het college geeft in de brief van april 2024 naast de MPG nog andere
instrumenten die ze wil inzetten om de woningbouwopgave duurzaam te
realiseren.
a. In de prestatieafspraken van 20245
is voor het eerst circulair bouwen
opgenomen. Hierin zijn afspraken gemaakt voor het circulair bouwen als
pilot, het circulair slopen en het verder ontwikkelen van beleid.
i. Welke specifieke pilots zijn er gepland voor het gebruik van
circulaire bouwmaterialen en circulair slopen?
De Huismeesters:
In project Asingastraat wordt ingezet op circulaire sloop van 160 woningen. Daarnaast
wordt aan de Borgwal 18 woningen gesloopt en circulair nieuw gebouwd.
Lefier:
Lefier heeft in de volgende (pilot)projecten in de uitvraag zowel gevraagd om een
reguliere aanbieding, als een aanbieding gestoeld op toepassing van biobased en
circulaire materialen:
Damsport: Lefier heeft de markt uitgedaagd om in hun aanbieding het toepassen van
circulaire/biobased materialen mee te nemen. Dit maakt deel uit van de partnerselectie.
ViefKwartier. Totale ontwikkeling wordt uitgevoerd in houtbouw; Lefier neemt daar
de woningen af.
Meerstad. In De Eems is Lefier samen met projectbureau Meerstad aan het
onderzoeken of er 20 woningen gebouwd kunnen worden met lokale biobased
grondstoffen.
Ook in de uitleggebieden Stadshavens en De Nieuwe Held wordt in de uitvraag
specifiek de toepassing van biobased en circulaire materialen meegenomen.
Nijestee:
Circulair slopen in Selwerd: met name sturing op afvalstromen als recycling kunstof
kozijnen, bitumineuze dakbedekking, straatstenen hergebruiken voor tuinbakken,
hergebruik fiets ”nietjes” en deels hergebruik van keukenblokken en binnendeuren;
Nieuwbouw pilotproject Grunobuurt: 29 woningen in blok: Hoofddraagconstructie van
CLT, Houten galerijen, Houten buitenkozijnen, Dakbedekking met 30% toevoeging
gerecycled materiaal en er vindt nog onderzoek plaats naar losmaakbaar metselwerk.
Dit alles resulteert in een MPG van 0,47
Verduurzaming bestaande woningen: pilot met hennep dakisolatie
Patrimonium:
In Patrimoniums verduurzamingsprojecten worden op dit moment geen circulaire
materialen toegepast. Ook doet men nog weinig aan circulair slopen. Er zijn wel een
aantal kleine projecten uitgevoerd. Zo heeft Patrimonium bij de sloop van een negental
woningen, hergebruik en recycling door afvalstromenscheiding uitgevoerd. Bij twee
verduurzamingswerken heeft men oude isolatiekorrels opgevangen en daar nieuwe
hoogwaardige isolatie van gemaakt. In warmtenetprojecten wil men hergebruik van cv
ketels in ander bezit gaan uitvoeren.
SSH realiseerde deze zomer Proxima: 402 eenheden voor studentenhuisvesting met
een MPG van 0,3. NB: deze lage MPG wordt behaald door het modulaire karakter van
deze “flex”woningen. De lage MPG score is derhalve niet maatgevend voor reguliere
(huur)woningbouw.
Wierden en Borgen heeft twee nieuwbouwpilots lopen buiten de gemeente Groningen
waar CLT (cross laminated timber) en biobased isolatie wordt toegepast.
Woonborg laat vijf woningen circulair slopen binnen de gemeente Groningen.
ii. Welk beleid kunnen we vanuit de woningcorporaties verwachten over
circulair bouwen?
In algemene zin is in de prestatieafspraken 2025 het volgende over circulair en
biobased (ver)bouwen opgenomen:
In 2025 voeren woningcorporaties diverse projecten uit op het gebied van circulariteit
en biobased bouwen. Bijvoorbeeld door het toepassen van biobased en circulaire
materialen bij nieuwbouw en verbouw, zoals isovlas en CLT.
Er worden pilots uitgevoerd voor circulariteit bij sloop, waarbij gestuurd wordt op het
scheiden van materialen in de afvalstromen.
De corporaties maken gebruik van elkaars kennis en ervaringen en van de kennis bij
de gemeente. Ook is er aandacht voor het opleiden van medewerkers om circulair en
biobased meer in de organisatie(s) te verankeren.
De gemeente brengt actief kennis en ervaring vanuit de CityDeal, leergang Circulair
Bouwen en andere ontwikkelingen, onder de aandacht bij de corporaties in de
Werkgroep Duurzaamheid.
De Huismeesters:
Circulair bouwen is bij deze corporatie onder de aandacht. Dat betekent dat zij
circulaire afwegingen in projecten meenemen, vooralsnog onder het mom van
'learning bij doing'. Vanuit deze praktische aanpak wordt de opgedane kennis van
circulaire sloop en nieuwbouw op termijn geïntegreerd in het duurzaamheidsbeleid.
Lefier:
Uiterlijk in 2050 maakt Lefier zo veel mogelijk gebruik van materialen die bestaan uit
hernieuwbare grondstoffen of materialen die zijn hergebruikt, om op die manier zo
circulair mogelijk te zijn in haar doen en laten. Om langzaam te kunnen toewerken
naar dit lange termijn doel, zet men nu al de eerste stappen.
Doelstellingen tot 2030
Lefier is inmiddels, naar eigen zeggen, “voorzichtig” gestart met het terugdringen van
de indirecte CO2 uitstoot door materialen te (laten) scheiden of over te gaan op het
gebruik van FSC-hout. De komende jaren wil men dit uitbreiden.
In 2030 is bij renovaties en nieuwbouw 5 tot 10% van de materialen ‘hergebruikt’.
In 2030 wordt bij renovaties en nieuwbouw 5 tot 10% gebruik gemaakt van materialen
met een lage CO2 impact.
Lefier is betrokken bij verduurzamingssamenwerkingsverband GeWOON Groen (
Lefier, Wold&Waard, Acantus, Groninger Huis en Wierden en Borgen) en bezig met
het verder verkennen van circulair- en biobased bouwen. Binnen deze samenwerking
is een soortgelijke leergang circulair- en biobased bouwen ontwikkeld met HanzePro
naar voorbeeld van gemeente Groningen. De eerste sessies hiervan beginnen in
december 2024 en de eerste 50 collega’s van de verschillende corporaties hebben zich
al aangemeld. Dit alles om het gedachtengoed van circulair- en biobased bouwen
breder in de organisaties te verspreiden. Onderdeel van deze leergang wordt ook een
strategische sessie voor elke corporatie. Tijdens deze sessies gaan directies en MT’s
onder begeleiding van HanzePro verder in op de strategische keuzes m.b.t circulariteit.
Hier zou uiteraard in de toekomst een beleid uit voort kunnen vloeien.
Nijestee herijkt op dit moment haar duurzaamheidsbeleid en het is nog onduidelijk hoe
dit er uit komt te zien op het thema circulariteit.
Patrimonium is op dit moment nog niet met concreet beleid bezig met betrekking tot
circulair bouwen. Ze volgen de ontwikkelingen en verkennen de komende periode de
mogelijkheden. Ze onderzoeken hoe men de grondstoffen en materiaalstromen
efficiënt en structureel kunnen minimaliseren richting circulair in 2050.
Wierden en Borgen is net als Lefier actief in de verduurzamingssamenwerking
GeWOON Groen.
Woonborg heeft in september hun visie op circulariteit vastgesteld. Op korte termijn
betekent dit inzet op laaghangend fruit om ervaring op te doen en voor bewustzijn
binnen de organisatie. Hiervoor starten we vier pilotprojecten voor circulaire keukens,
materialenpaspoort bij nieuwbouw, circulaire sloop en circulair onderhoud en
verbeteren.
iii. Zijn deze pilots en beleidsontwikkelingen volgens het college
voldoende om de gewenste vooruitgang in biobased en circulair
bouwen te zien die de raad heeft uitgesproken met het
initiatiefvoorstel?
Alleen de pilots van de woningcorporaties zijn op dit moment niet voldoende om de
doelstelling van het initiatiefvoorstel te behalen, zij bouwen een belangrijk deel van de
woningen in Groningen, maar vele nieuwe woningen worden door ontwikkelaars en in
mindere mate particulieren gerealiseerd. Om derhalve aan de beleidsdoelstellingen van
het initiatiefvoorstel te voldoen is er meer nodig en daar wordt dan ook aan gewerkt.
Hierover informeren we de raad eveneens in de al eerder genoemde brief.
b. Het college geeft aan te willen aansluiten bij de ambities van de Nationale
Aanpak Biobased Bouwen; tenminste 30% van de nieuwbouwwoningen in
grote gebiedsontwikkelingen is in 2030 gerealiseerd met 30% biobased
materialen of meer.
i. In Amsterdam is in een convenant eerder ook al de ambitie
uitgesproken om meer houtbouw te realiseren.6 Daar is gekozen om
te differentiëren in percentages biobased materialen voor
verschillende typen woningen, om zo de haalbaarheid en
betaalbaarheid te vergroten.7 Deelt het college de analyse van
GroenLinks, PvdD, D66 en PvdA dat door op deze manier te werken
het mogelijk is om zowel de ambitie te verhogen als de
haalbaarheid en betaalbaarheid te waarborgen.
Zo nee, waarom niet?
Zo ja, is het college bereid om dit systeem in Groningen ook te
implementeren en daarmee ook het streefdoel te verhogen?
Het houtbouwconvenant van de MRA is in zichzelf een pilot: een eerste poging van
lokale overheden om biobased bouwen in Nederland van de grond te krijgen. Als pilot
heeft het de gemeente Amsterdam, en aangesloten partijen, inzicht gegeven in de
mogelijkheden van houtbouw in algemene zin. Ook wij hebben een dergelijk
convenant overwogen, maar de ervaring leert dat alleen een convenant niet genoeg is
en alleen focus op enkel houtbouw niet per definitie tot de gewenste resultaten leidt.
Vooralsnog werken we verder aan de ingezette koers, die mogelijk tot een Gronings
convenant gaat leiden, maar naar verwachting veel meer tot uitdrukking zullen komen
in nog op te stellen aanbestedingen voor onze woningbouwlocaties.
c. Het college geeft aan dat zij verwacht veel impact te kunnen maken op de
grote gebiedsontwikkelingen, bijvoorbeeld door zelf een convenant af te
sluiten of in gesprek te gaan met bouwers/het bedrijfsleven over hun
commitment aan de milieuprestatie van gebouwen. Is het college hiertoe
nog bereid? Zo ja, op welke manier? Zo nee, waarom niet?
Zie voorgaande antwoord, hier zijn we nog steeds volop mee bezig. Meer hierover in
informerende brief.
d. Wat is de status van dit convenant? Welke mogelijkheden heeft het college
gevonden om te sturen vanuit grondbezit?
Zoals gezegd is een convenant geen doel op zich. Eind oktober hebben we een tweede
versie van een bouwkostenonderzoek ontvangen. De uitkomsten daarvan worden nu
geanalyseerd en er wordt bekeken op welke manier we met de meerkosten van
biobased en circulair bouwen om kunnen gaan in de grondexploitaties van de
woningbouwlocaties. Ons doel is om de raad ook hierover te kunnen informeren in de
brief in december.
5. Is het college voornemens om nog aanvullende maatregelen te nemen om
circulair en biobased bouwen te stimuleren?
Aanvullende maatregelen zijn het niet, maar door de aangeboden interne leergang zijn
inmiddels circa 80 medewerkers van verschillende bouw gerelateerde afdelingen
binnen de gemeente Groningen bekend gemaakt met de mogelijkheden en
onmogelijkheden van biobased en circulair bouwen. Hierdoor ontstaat veel meer zicht
op kansen om projecten van de gemeente zelf meer biobased en/of circulair aan te
besteden, bijvoorbeeld ook vanuit het Vastgoedbedrijf en Stadsingenieurs. Ook
hierover zullen wij u in december nader op de hoogte brengen.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Groningen,
burgemeester, secretaris,
Mirjam van ‘t Veld Christien Bronda
Deze brief is elektronisch aangemaakt en daarom niet ondertekend
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen: Houtrook
Lees verder