Monde­linge vragen: over het kappen van de monu­mentale boom bij Muziek­centrum Vrijdag

Indiendatum: dec. 2023

Afgelopen week is de monumentale Ginkgo gekapt voor het nieuwbouwproject rondom Vrijdag. Ondanks de vele toevoegingen van groen en bomen in gemeente betreurt de fractie van de Partij voor de Dieren de kap van deze boom. Tegen de kap liep nog een bezwaarprocedure. Dit leidt tot de volgende vraag:

1. Waarom wachtte de gemeente ondanks dat ze mochten kappen niet op de afhandeling van het bezwaar?

Indiendatum: dec. 2023
Antwoorddatum: 13 dec. 2023

Wethouder Niejenhuis: Samengevat tot beschikbaarheid transcriptie.

Democratisch proces is doorlopen en daarna is een juridisch proces doorlopen. In 2022 is gemeld dat de boom niet behouden kon worden. Dit is op verschillende momenten besproken. De vergunning was terecht verleend. Zowel inhoudelijk als procedureel. De voorlopige voorziening is niet ingediend. Er is wel een beroep ingediend, maar die werkt niet schorsend. Op dit moment komt het college in een afweging: als we de procedure afwachten betekent dit een vertraging van 1 tot 1,5 jaar. Ze moesten afwegen wat zijn de kosten financieel en maatschappelijk als we dit project niet doorzetten? Hoe groot is de kans dat zij inhoudelijk en procedureel gelijk krijgen, aangezien dit eerder ontvankelijk is gebleken. Daarom is de afweging gemaakt het wel door te zetten: door het democratische en juridische proces en de mate van hardheid in de uitspraak van de rechter en bezwarencommissie.