Schrif­te­lijke vragen : Omtrent eerlijke, lokale en duurzame stadslo­gistiek en bezorg­diensten


Indiendatum: dec. 2023

Aan: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Groningen

Betreft:

Groningen, 7 december 2023

Geacht college,

De gemeente Amsterdam is aan het investeren in duurzame en lokale bezorgdiensten. Vorig jaar

experimenteerde het, samen met ondernemersverenigingen, met elektrische deelfietsen als bezorgvoertuig

voor lokale ondernemers. De ondernemers uit de Haarlemmerbuurt kunnen voor een klein uurtarief de fiets

reserveren, die aangeboden wordt door het deelvervoerbedrijf Cargoroo. De gemeente Amsterdam faciliteert

dit experiment door de bezorgers te betalen. Op deze manier wordt er toegewerkt naar meer emissieloos

deelvervoer in de stad, en wordt de invloed van grote commerciële bezorgplatformen beperkt.

Dit experiment met een deelbakfiets inclusief bezorgers voor ondernemers heeft meerdere voordelen. Zo zorgt

het voor minder verkeer, minder geparkeerde voertuigen en een duurzamere bezorging. Daarnaast beschermt

het lokale ondernemers tegen oneerlijke concurrentie, omdat ze minder afhankelijk worden van grote

internationale bezorgplatformen — zoals Uber — die een groot deel van de omzet vragen. Ondernemers

houden hierdoor dus meer geld over per bestelling. Het is tevens beter voor de arbeidsmarkt, want het beperkt

de invloed van grote commerciele platformen die hun personeel erg slecht betalen en behandelen. Een lokale

bezorgdienst is dus niet alleen duurzamer, maar ook eerlijker. Deze ambities passen uitstekend bij die van het

huidige college. Daarom hebben onderstaande fracties de volgende vragen:

1. Is het college bekend met dit experiment van de gemeente Amsterdam?

a. Zo ja, wat vindt het college er van?

b. Zo nee, is het college bereid om hiernaar te informeren en de evaluatie op te vragen?

2. Deelt het college de mening dat de invloed van grote commerciële bezorgplatformen negatieve

effecten kunnen hebben op het straatbeeld, onze lokale ondernemers, en de arbeidsmarkt?

3. Is het college, net als onderstaande fracties, van mening dat er gekeken moet worden naar alternatieve

vormen van bezorging in het kader van duurzaam vervoer en het versterken van lokaal

ondernemerschap?

4. Is het college het met de indienende partijen eens dat bezorgers bij platformen zoals Thuisbezorgd er

slecht vanaf komen, en dat een gemeentelijke bezorgdienst tot betere arbeidsvoorwaarden kan

leiden?

5. Is het college bereid om na te denken over soortgelijke initiatieven en experimenten rondom een

duurzame en lokale bezorgdienst?

6. Is het college bereid om met (lokale) ondernemers en ondernemersverenigingen in gesprek te gaan

over dergelijke experimenten en de interesse hierin te peilen?

Naast bezorging zijn ondernemers ook afhankelijk van andere vormen van logistiek. In Groningen zijn we ruim

een jaar geleden gestart met een pilot op het gebied van duurzame stadslogistiek door een aantal elektrische

deelvoertuigen gratis beschikbaar te stellen aan ondernemers. Onder het Europese project ULaaDS hebben

enkele deelnemende binnenstadsondernemers gebruik kunnen maken van een cargo bike, een carver, en een

elektrisch busje. Dit is een belangrijke pilot aangezien per 1 januari 2025 de binnenstad alleen toegankelijk is

voor emissieloos vervoer — een van de oplossingen hiervoor is het delen van elektrische voertuigen.

Ondertussen voert de RUG een onderzoek uit door gegevens te verzamelen en uiteindelijk de pilot te

evalueren. Daarnaast wordt er onderzocht of er na de pilotfase een haalbare business case gemaakt kan

worden. De pilot had een looptijd tot september 2023.

7. Wat zijn de ervaringen van de deelnemende ondernemers met deze pilot? Waar lopen ze tegen aan en

hoe kunnen wij als gemeente daar een rol in spelen?

8. Kunnen de onderzoeksresultaten en de evaluatie van de pilot naar de raad toekomen? Zo nee, waarom

niet?

9. Kan de pilot worden uitgebreid in het aantal voertuigen en deelnemende ondernemers? Zo nee,

waarom niet? Zo ja, per wanneer?

10. Is er zicht op een haalbare businesscase om structureel in te zetten op elektrische deelvoertuigen voor

ondernemers? Kan er een gemeentebreed platform opgezet worden voor ondernemers met meerdere

elektrische deelfietsen en -busjes?

a. Wat is de verwachte termijn van een dergelijk project?

b. Kunnen we als gemeente hier meer EU subsidies voor ontvangen?

Bij voorbaat dank.

Mirte Goodijk

Student & Stad

Rico Tjepkema

PvdA

Terence van Zoelen

PvdD

Peter Rebergen

CU

Daan Brandenbarg

SP

Benni Leemhuis

GroenLinks

Referenties:

https://www.parool.nl/amsterda...

https://bikecity.amsterdam.nl/...

https://www.opwegnaarzes.nl/ac...

https://www.groningeronderneme...

https://www.groningeronderneme...

https://gemeente.groningen.nl/...

Indiendatum: dec. 2023
Antwoorddatum: 17 jan. 2024

In verband met illustratieve foto's een link naar de beantwoording van de vragen https://gemeenteraad.groningen...

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen: over aanvraag nieuw luchthavenbesluit Airport

Lees verder

Mondelinge vragen: drinkwater kwaliteit

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer