Schriftelijke vragen : Omtrent eerlijke, lokale en duurzame stadslogistiek en bezorgdiensten
Indiendatum: dec. 2023
Aan: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Groningen
Betreft:
Groningen, 7 december 2023
Geacht college,
De gemeente Amsterdam is aan het investeren in duurzame en lokale bezorgdiensten. Vorig jaar
experimenteerde het, samen met ondernemersverenigingen, met elektrische deelfietsen als bezorgvoertuig
voor lokale ondernemers. De ondernemers uit de Haarlemmerbuurt kunnen voor een klein uurtarief de fiets
reserveren, die aangeboden wordt door het deelvervoerbedrijf Cargoroo. De gemeente Amsterdam faciliteert
dit experiment door de bezorgers te betalen. Op deze manier wordt er toegewerkt naar meer emissieloos
deelvervoer in de stad, en wordt de invloed van grote commerciële bezorgplatformen beperkt.
Dit experiment met een deelbakfiets inclusief bezorgers voor ondernemers heeft meerdere voordelen. Zo zorgt
het voor minder verkeer, minder geparkeerde voertuigen en een duurzamere bezorging. Daarnaast beschermt
het lokale ondernemers tegen oneerlijke concurrentie, omdat ze minder afhankelijk worden van grote
internationale bezorgplatformen — zoals Uber — die een groot deel van de omzet vragen. Ondernemers
houden hierdoor dus meer geld over per bestelling. Het is tevens beter voor de arbeidsmarkt, want het beperkt
de invloed van grote commerciele platformen die hun personeel erg slecht betalen en behandelen. Een lokale
bezorgdienst is dus niet alleen duurzamer, maar ook eerlijker. Deze ambities passen uitstekend bij die van het
huidige college. Daarom hebben onderstaande fracties de volgende vragen:
1. Is het college bekend met dit experiment van de gemeente Amsterdam?
a. Zo ja, wat vindt het college er van?
b. Zo nee, is het college bereid om hiernaar te informeren en de evaluatie op te vragen?
2. Deelt het college de mening dat de invloed van grote commerciële bezorgplatformen negatieve
effecten kunnen hebben op het straatbeeld, onze lokale ondernemers, en de arbeidsmarkt?
3. Is het college, net als onderstaande fracties, van mening dat er gekeken moet worden naar alternatieve
vormen van bezorging in het kader van duurzaam vervoer en het versterken van lokaal
ondernemerschap?
4. Is het college het met de indienende partijen eens dat bezorgers bij platformen zoals Thuisbezorgd er
slecht vanaf komen, en dat een gemeentelijke bezorgdienst tot betere arbeidsvoorwaarden kan
leiden?
5. Is het college bereid om na te denken over soortgelijke initiatieven en experimenten rondom een
duurzame en lokale bezorgdienst?
6. Is het college bereid om met (lokale) ondernemers en ondernemersverenigingen in gesprek te gaan
over dergelijke experimenten en de interesse hierin te peilen?
Naast bezorging zijn ondernemers ook afhankelijk van andere vormen van logistiek. In Groningen zijn we ruim
een jaar geleden gestart met een pilot op het gebied van duurzame stadslogistiek door een aantal elektrische
deelvoertuigen gratis beschikbaar te stellen aan ondernemers. Onder het Europese project ULaaDS hebben
enkele deelnemende binnenstadsondernemers gebruik kunnen maken van een cargo bike, een carver, en een
elektrisch busje. Dit is een belangrijke pilot aangezien per 1 januari 2025 de binnenstad alleen toegankelijk is
voor emissieloos vervoer — een van de oplossingen hiervoor is het delen van elektrische voertuigen.
Ondertussen voert de RUG een onderzoek uit door gegevens te verzamelen en uiteindelijk de pilot te
evalueren. Daarnaast wordt er onderzocht of er na de pilotfase een haalbare business case gemaakt kan
worden. De pilot had een looptijd tot september 2023.
7. Wat zijn de ervaringen van de deelnemende ondernemers met deze pilot? Waar lopen ze tegen aan en
hoe kunnen wij als gemeente daar een rol in spelen?
8. Kunnen de onderzoeksresultaten en de evaluatie van de pilot naar de raad toekomen? Zo nee, waarom
niet?
9. Kan de pilot worden uitgebreid in het aantal voertuigen en deelnemende ondernemers? Zo nee,
waarom niet? Zo ja, per wanneer?
10. Is er zicht op een haalbare businesscase om structureel in te zetten op elektrische deelvoertuigen voor
ondernemers? Kan er een gemeentebreed platform opgezet worden voor ondernemers met meerdere
elektrische deelfietsen en -busjes?
a. Wat is de verwachte termijn van een dergelijk project?
b. Kunnen we als gemeente hier meer EU subsidies voor ontvangen?
Bij voorbaat dank.
Mirte Goodijk
Student & Stad
Rico Tjepkema
PvdA
Terence van Zoelen
PvdD
Peter Rebergen
CU
Daan Brandenbarg
SP
Benni Leemhuis
GroenLinks
Referenties:
https://www.parool.nl/amsterda...
https://bikecity.amsterdam.nl/...
https://www.opwegnaarzes.nl/ac...
https://www.groningeronderneme...
Indiendatum:
dec. 2023
Antwoorddatum: 17 jan. 2024
In verband met illustratieve foto's een link naar de beantwoording van de vragen https://gemeenteraad.groningen...
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen: over aanvraag nieuw luchthavenbesluit Airport
Lees verderMondelinge vragen: drinkwater kwaliteit
Lees verder