Schriftelijke vragen: over aanvraag nieuw luchthavenbesluit Airport
Indiendatum: dec. 2023
Aan: College B&W Groningen
Haren, 06-12-23
Betreft: Vragen ex artikel 36 RVO over aanvraag nieuw luchthavenbesluit Airport
Groningen-Eelde
Geacht college,
Groningen Airport Eelde (GAE) heeft al geruime tijd geleden aangekondigd een
nieuw luchthavenbesluit te gaan aanvragen. Volgens plan zou de aanvraag binnenkort gedaan moeten worden, al is er op de relevante website nog geen informatie over deze stap te vinden1
. Het advies van de commissie MER zou volgens
plan al gereed moeten zijn, maar is dat op dit moment kennelijk nog niet2
. In het
kader van het lopende proces worden door de luchthaven en het ministerie verscheidene inloop- en informatiesessies georganiseerd (in elk geval 8 september, 5
oktober, en 4 december). Op initiatief van de dorpsvereniging Glimmen vond op 2
oktober jl. ook een gesprek plaats tussen massaal opgekomen inwoners van Glimmen en omgeving en functionarissen van de luchthaven plaats. Inwoners gaven
daar luid en duidelijk aan dat ze zich niet gehoord voelen, op die avond niet, maar
ook meer in het algemeen niet. 3
De zorgen van inwoners gaan met name over de aangevraagde uitbreiding van de
toegestane uren waarop het vliegveld in gebruik is. De luchthaven wenst een uitbreiding van de openstelling van nu 6.30 tot 23 uur naar 6 tot 24 uur. Dit zou het
voor commerciële aanbieders van met name vakantievluchten mogelijk moeten
maken tweemaal per dag heen en weer te vliegen. De luchthaven ziet daar mogelijkheden om rendabel te worden. Een andere zorg betreft de enorme toename
van het aan lesvluchten sinds GAE de enige opleidingsplek in Nederland is voor de
KLM Flight Academy. Dat gaat om een stijging van 3000 naar 12000 vluchten per
kwartaal. De lesvliegtuigen vliegen met grote regelmaat over het dorp Glimmen.
Dat is tegen de afspraken, maar soms nodig om andere landende vliegtuigen niet
in de weg te zitten (dixit de directeur van GAE op de genoemde informatieavond).
Voor het gebruik van de luchthaven als medische post voor donorvluchten en de
helikopter van het UMCG is breed begrip onder inwoners.
Naast de geluidsoverlast zijn er zorgen over de uitstoot van die het gebruik van
(loodhoudende) brandstoffen veroorzaakt. Het gaat inmiddels om 64.721 vluchtbewegingen (Bron: CBS 2022). GAE is een uitstoter van lood, fijnstof, CO2 en stikstof op een afstand van 1,5 km van Natura 2000 gebied Nationaal Park Drentsche
Aa.4
De school in Glimmen houdt inmiddels al rekening met overvliegende vlieg1
Eind 2023: aanvraag Luchthavenbesluit Eelde | Platform Participatie
2
Adviezen - Commissiemer.nl
3
Inwoners van Glimmen voelen zich niet gehoord door GAE – Plaatselijk Belang
Glimmen (pb-glimmen.nl)
4
VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde) - Actueel nieuws
tuigen als het gaat om buitenspelen door kinderen. Het advies van de commissie
MER over de Notitie Reikwijdte en Detail die de luchthaven had opgesteld was
met name op lawaai en milieugevolgen zeer kritisch en helder in welke informatie
en onderzoeken de luchthaven zou moeten leveren5
.
Bij de sessie van 4 december jl is aangekondigd dat ook ‘de gemeente Groningen’
was uitgenodigd. Wij hebben hierover enkele vragen:
1. Was ‘de gemeente’ aanwezig bij de bijeenkomst op 4 december. Zo ja, wat
is daar namens ‘de gemeente’ gezegd. Zo nee, waarom niet?
2. GroenLinks en Stadspartij menen dat de gemeente dient op te komen voor
de belangen van haar inwoners. Deelt het college de zorgen van inwoners
zoals die hierboven geschetst zijn? Zo nee, waarom niet? Kunt u bij de beantwoording de geschetste zorgen puntsgewijs bij langs gaan??
3. Deelt het college onze dat uitbreiding van de openingstijden van de luchthaven ongewenst is? Zo nee, waarom niet?
4. Heeft het college zijn zorgen al geuit in het kader van het nu lopende proces? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan die communicatie worden gedeeld
met de raad?
5. Nadat de luchthaven de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit heeft
gedaan komt een formeel proces van zienswijzen op gang. Is het college
voornemens een zienswijze in te dienen die in lijn is met de zorgen van
GroenLinks en Stadspartij?
6. De luchthaven kiest in de al tientallen jaren terugkerende exploitatietekorten de vlucht naar voren. Men wil van GAE een onderzoeksplaats maken
voor elektrisch vliegen. Ook wil men gaan experimenteren met drones.
Volgens de Noordelijke Rekenkamer is commerciële uitbating van GAE
kansloos6
. Deelt het college de mening van indienende partijen dat deze
vlucht naar voren louter gaat zorgen voor meer overlast voor onze inwoners. En dat dit commerciële haalbaarheid van het vliegveld niet dichterbij
brengt?
met vriendelijke groeten,
Hans Sietsma, GroenLinks Groningen
Mariska Sloot, Stadspartij 100% voor Groningen
Terence van Zoelen, Partij voor de Dieren
5 a3229rd.pdf (commissiemer.nl)
6 Noordelijke Rekenkamer oordeelt hard over Groningen Airport Eelde: geen toe -
komst elektrisch vliegen - Dagblad van het Noorden (dvhn.nl)
Indiendatum:
dec. 2023
Antwoorddatum: 17 jan. 2024
Geachte lezer,
Hierbij geven we antwoord op de vragen van H. Sietsma (GroenLinks), T. van Zoelen
(Partij voor de Dieren) en M. Sloot (Stadspartij 100% voor Groningen) over aanvraag
nieuw luchthavenbesluit Airport Groningen-Eelde. De brief van de vragenstellers treft
u als bijlage aan.
De volgende vragen zijn gesteld.
1. Was ‘de gemeente’ aanwezig bij de bijeenkomst op 4 december. Zo ja, wat is
daar namens ‘de gemeente’ gezegd. Zo nee, waarom niet?
Door Plaatselijk Belang Glimmen is een brede uitnodiging verstuurd aan onder andere
onze gemeente voor een informatieavond waarop Groningen Airport Eelde NV de
bewoners van Glimmen nader zou informeren over de strategie van de luchthaven.
Via de Commissie Regionaal Overleg vliegveld Eelde, waarin ook de omwonenden
zijn vertegenwoordigd, is de gemeente inmiddels meerdere malen geïnformeerd. Om
die reden heeft ‘de gemeente’ zich afgemeld voor deze informatieve bijeenkomst.
2. GroenLinks en Stadspartij menen dat de gemeente dient op te komen voor de
belangen van haar inwoners. Deelt het college de zorgen van inwoners zoals
die hierboven geschetst zijn? Zo nee, waarom niet? Kunt u bij de
beantwoording de geschetste zorgen puntsgewijs bij langs gaan?
Via de Commissie Regionaal Overleg vliegveld Eelde worden ook de belangen van de
inwoners van Glimmen meegenomen. Dat is inherent aan het bestaan van de
commissie waarin de gemeente Groningen dan ook deelneemt.
De inwoners van ook onze gemeente zijn door de Commissie Regionaal Overleg
vliegveld Eelde al in 2023 uitgenodigd om hun zorgpunten in te dienen en te
bespreken met de Commissie en de inwoners zijn op voorhand op alle vijf reguliere
overlegmomenten van de Commissie in 2024 uitgenodigd.
3. Deelt het college onze dat uitbreiding van de openingstijden van de luchthaven
ongewenst is? Zo nee, waarom niet?
4. Heeft het college zijn zorgen al geuit in het kader van het nu lopende proces?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan die communicatie worden gedeeld met de
raad?
De aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit en de formele procedure daartoe zijn
op het moment van beantwoording van deze vragen niet opgestart door Groningen
Airport Eelde NV. Wij vinden het als mede-overheid niet passend om in een (te)
vroegtijdig stadium en daarmee voorafgaand aan een formele aanvraagprocedure bij
het Rijk, te reageren op een terrein waarop het college publiekrechtelijk noch
privaatrechtelijk bevoegdheid heeft.
5. Nadat de luchthaven de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit heeft
gedaan komt een formeel proces van zienswijzen op gang. Is het college
voornemens een zienswijze in te dienen die in lijn is met de zorgen van
GroenLinks en Stadspartij?
Zodra het Rijk een voorgenomen besluit op een aangevraagd luchthavenbesluit van
Groningen Airport Eelde NV heeft genomen en opengesteld voor zienswijzen, zullen
wij daarvan kennis nemen en aan de hand daarvan bepalen of er eventueel een
zienswijze wordt uitgebracht. Om vooruitlopend op een besluit van het Rijk al te
stellen dat wij een zienswijze zullen uitbrengen is wat ons betreft te vroeg.
6. De luchthaven kiest in de al tientallen jaren terugkerende exploitatietekorten
de vlucht naar voren. Men wil van GAE een onderzoeksplaats maken voor
elektrisch vliegen. Ook wil men gaan experimenteren met drones. Volgens de
Noordelijke Rekenkamer is commerciële uitbating van GAE kansloos6
. Deelt het college de mening van indienende partijen dat deze vlucht naar voren
louter gaat zorgen voor meer overlast voor onze inwoners. En dat dit
commerciële haalbaarheid van het vliegveld niet dichterbij brengt?
Sinds 1 april 2020 is de gemeente Groningen niet langer de houder van aandelen in
Groningen Airport Eelde. In onze rol van oud-aandeelhouder van de luchthaven,
hebben wij geen opvatting over de nieuwe strategie van de luchthaven.
Het staat de vragenstellers vrij hun mening te delen met de aandeelhouders van
Groningen Airport Eelde NV.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders van Groningen,
burgemeester, secretaris,
Koen Schuiling Christien Bronda
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen: Gebruik dieren bij Sinterklaasintocht
Lees verderSchriftelijke vragen : Omtrent eerlijke, lokale en duurzame stadslogistiek en bezorgdiensten
Lees verder