Schrif­te­lijke vragen: over aanvraag nieuw lucht­ha­ven­be­sluit Airport


Indiendatum: dec. 2023

Aan: College B&W Groningen

Haren, 06-12-23

Betreft: Vragen ex artikel 36 RVO over aanvraag nieuw luchthavenbesluit Airport

Groningen-Eelde

Geacht college,

Groningen Airport Eelde (GAE) heeft al geruime tijd geleden aangekondigd een

nieuw luchthavenbesluit te gaan aanvragen. Volgens plan zou de aanvraag binnenkort gedaan moeten worden, al is er op de relevante website nog geen informatie over deze stap te vinden1

. Het advies van de commissie MER zou volgens

plan al gereed moeten zijn, maar is dat op dit moment kennelijk nog niet2

. In het

kader van het lopende proces worden door de luchthaven en het ministerie verscheidene inloop- en informatiesessies georganiseerd (in elk geval 8 september, 5

oktober, en 4 december). Op initiatief van de dorpsvereniging Glimmen vond op 2

oktober jl. ook een gesprek plaats tussen massaal opgekomen inwoners van Glimmen en omgeving en functionarissen van de luchthaven plaats. Inwoners gaven

daar luid en duidelijk aan dat ze zich niet gehoord voelen, op die avond niet, maar

ook meer in het algemeen niet. 3

De zorgen van inwoners gaan met name over de aangevraagde uitbreiding van de

toegestane uren waarop het vliegveld in gebruik is. De luchthaven wenst een uitbreiding van de openstelling van nu 6.30 tot 23 uur naar 6 tot 24 uur. Dit zou het

voor commerciële aanbieders van met name vakantievluchten mogelijk moeten

maken tweemaal per dag heen en weer te vliegen. De luchthaven ziet daar mogelijkheden om rendabel te worden. Een andere zorg betreft de enorme toename

van het aan lesvluchten sinds GAE de enige opleidingsplek in Nederland is voor de

KLM Flight Academy. Dat gaat om een stijging van 3000 naar 12000 vluchten per

kwartaal. De lesvliegtuigen vliegen met grote regelmaat over het dorp Glimmen.

Dat is tegen de afspraken, maar soms nodig om andere landende vliegtuigen niet

in de weg te zitten (dixit de directeur van GAE op de genoemde informatieavond).

Voor het gebruik van de luchthaven als medische post voor donorvluchten en de

helikopter van het UMCG is breed begrip onder inwoners.

Naast de geluidsoverlast zijn er zorgen over de uitstoot van die het gebruik van

(loodhoudende) brandstoffen veroorzaakt. Het gaat inmiddels om 64.721 vluchtbewegingen (Bron: CBS 2022). GAE is een uitstoter van lood, fijnstof, CO2 en stikstof op een afstand van 1,5 km van Natura 2000 gebied Nationaal Park Drentsche

Aa.4

De school in Glimmen houdt inmiddels al rekening met overvliegende vlieg1

Eind 2023: aanvraag Luchthavenbesluit Eelde | Platform Participatie

2

Adviezen - Commissiemer.nl

3

Inwoners van Glimmen voelen zich niet gehoord door GAE – Plaatselijk Belang

Glimmen (pb-glimmen.nl)

4

VOLE (Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde) - Actueel nieuws

tuigen als het gaat om buitenspelen door kinderen. Het advies van de commissie

MER over de Notitie Reikwijdte en Detail die de luchthaven had opgesteld was

met name op lawaai en milieugevolgen zeer kritisch en helder in welke informatie

en onderzoeken de luchthaven zou moeten leveren5

.

Bij de sessie van 4 december jl is aangekondigd dat ook ‘de gemeente Groningen’

was uitgenodigd. Wij hebben hierover enkele vragen:

1. Was ‘de gemeente’ aanwezig bij de bijeenkomst op 4 december. Zo ja, wat

is daar namens ‘de gemeente’ gezegd. Zo nee, waarom niet?

2. GroenLinks en Stadspartij menen dat de gemeente dient op te komen voor

de belangen van haar inwoners. Deelt het college de zorgen van inwoners

zoals die hierboven geschetst zijn? Zo nee, waarom niet? Kunt u bij de beantwoording de geschetste zorgen puntsgewijs bij langs gaan??

3. Deelt het college onze dat uitbreiding van de openingstijden van de luchthaven ongewenst is? Zo nee, waarom niet?

4. Heeft het college zijn zorgen al geuit in het kader van het nu lopende proces? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan die communicatie worden gedeeld

met de raad?

5. Nadat de luchthaven de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit heeft

gedaan komt een formeel proces van zienswijzen op gang. Is het college

voornemens een zienswijze in te dienen die in lijn is met de zorgen van

GroenLinks en Stadspartij?

6. De luchthaven kiest in de al tientallen jaren terugkerende exploitatietekorten de vlucht naar voren. Men wil van GAE een onderzoeksplaats maken

voor elektrisch vliegen. Ook wil men gaan experimenteren met drones.

Volgens de Noordelijke Rekenkamer is commerciële uitbating van GAE

kansloos6

. Deelt het college de mening van indienende partijen dat deze

vlucht naar voren louter gaat zorgen voor meer overlast voor onze inwoners. En dat dit commerciële haalbaarheid van het vliegveld niet dichterbij

brengt?

met vriendelijke groeten,

Hans Sietsma, GroenLinks Groningen

Mariska Sloot, Stadspartij 100% voor Groningen

Terence van Zoelen, Partij voor de Dieren

5 a3229rd.pdf (commissiemer.nl)

6 Noordelijke Rekenkamer oordeelt hard over Groningen Airport Eelde: geen toe -

komst elektrisch vliegen - Dagblad van het Noorden (dvhn.nl)

Indiendatum: dec. 2023
Antwoorddatum: 17 jan. 2024

Geachte lezer,

Hierbij geven we antwoord op de vragen van H. Sietsma (GroenLinks), T. van Zoelen

(Partij voor de Dieren) en M. Sloot (Stadspartij 100% voor Groningen) over aanvraag

nieuw luchthavenbesluit Airport Groningen-Eelde. De brief van de vragenstellers treft

u als bijlage aan.

De volgende vragen zijn gesteld.

1. Was ‘de gemeente’ aanwezig bij de bijeenkomst op 4 december. Zo ja, wat is

daar namens ‘de gemeente’ gezegd. Zo nee, waarom niet?

Door Plaatselijk Belang Glimmen is een brede uitnodiging verstuurd aan onder andere

onze gemeente voor een informatieavond waarop Groningen Airport Eelde NV de

bewoners van Glimmen nader zou informeren over de strategie van de luchthaven.

Via de Commissie Regionaal Overleg vliegveld Eelde, waarin ook de omwonenden

zijn vertegenwoordigd, is de gemeente inmiddels meerdere malen geïnformeerd. Om

die reden heeft ‘de gemeente’ zich afgemeld voor deze informatieve bijeenkomst.

2. GroenLinks en Stadspartij menen dat de gemeente dient op te komen voor de

belangen van haar inwoners. Deelt het college de zorgen van inwoners zoals

die hierboven geschetst zijn? Zo nee, waarom niet? Kunt u bij de

beantwoording de geschetste zorgen puntsgewijs bij langs gaan?

Via de Commissie Regionaal Overleg vliegveld Eelde worden ook de belangen van de

inwoners van Glimmen meegenomen. Dat is inherent aan het bestaan van de

commissie waarin de gemeente Groningen dan ook deelneemt.

De inwoners van ook onze gemeente zijn door de Commissie Regionaal Overleg

vliegveld Eelde al in 2023 uitgenodigd om hun zorgpunten in te dienen en te

bespreken met de Commissie en de inwoners zijn op voorhand op alle vijf reguliere

overlegmomenten van de Commissie in 2024 uitgenodigd.

3. Deelt het college onze dat uitbreiding van de openingstijden van de luchthaven

ongewenst is? Zo nee, waarom niet?

4. Heeft het college zijn zorgen al geuit in het kader van het nu lopende proces?

Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan die communicatie worden gedeeld met de

raad?

De aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit en de formele procedure daartoe zijn

op het moment van beantwoording van deze vragen niet opgestart door Groningen

Airport Eelde NV. Wij vinden het als mede-overheid niet passend om in een (te)

vroegtijdig stadium en daarmee voorafgaand aan een formele aanvraagprocedure bij

het Rijk, te reageren op een terrein waarop het college publiekrechtelijk noch

privaatrechtelijk bevoegdheid heeft.

5. Nadat de luchthaven de aanvraag voor een nieuw luchthavenbesluit heeft

gedaan komt een formeel proces van zienswijzen op gang. Is het college

voornemens een zienswijze in te dienen die in lijn is met de zorgen van

GroenLinks en Stadspartij?

Zodra het Rijk een voorgenomen besluit op een aangevraagd luchthavenbesluit van

Groningen Airport Eelde NV heeft genomen en opengesteld voor zienswijzen, zullen

wij daarvan kennis nemen en aan de hand daarvan bepalen of er eventueel een

zienswijze wordt uitgebracht. Om vooruitlopend op een besluit van het Rijk al te

stellen dat wij een zienswijze zullen uitbrengen is wat ons betreft te vroeg.

6. De luchthaven kiest in de al tientallen jaren terugkerende exploitatietekorten

de vlucht naar voren. Men wil van GAE een onderzoeksplaats maken voor

elektrisch vliegen. Ook wil men gaan experimenteren met drones. Volgens de

Noordelijke Rekenkamer is commerciële uitbating van GAE kansloos6

. Deelt het college de mening van indienende partijen dat deze vlucht naar voren

louter gaat zorgen voor meer overlast voor onze inwoners. En dat dit

commerciële haalbaarheid van het vliegveld niet dichterbij brengt?

Sinds 1 april 2020 is de gemeente Groningen niet langer de houder van aandelen in

Groningen Airport Eelde. In onze rol van oud-aandeelhouder van de luchthaven,

hebben wij geen opvatting over de nieuwe strategie van de luchthaven.

Het staat de vragenstellers vrij hun mening te delen met de aandeelhouders van

Groningen Airport Eelde NV.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

burgemeester, secretaris,

Koen Schuiling Christien Bronda

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen: Gebruik dieren bij Sinterklaasintocht

Lees verder

Schriftelijke vragen : Omtrent eerlijke, lokale en duurzame stadslogistiek en bezorgdiensten

Lees verder

Help mee aan een beter Groningen!

    Word actief Doneer