Raadsvergadering 17-05-2023
Toekomst Kardinge
De heer Hekkema: Voorzitter, eigenlijk nog één kort punt om aan te stippen. De heer
Rebergen heeft het net mooi verwoord, maar ik zou toch nog willen aangeven bij het college
om in de verdere uitwerking van de plannen de rust en de natuur op Kardinge te
beschermen en verder te verstevigen. Het is voor onze fractie best een belangrijk punt om
daar verder goed naar te blijven kijken en kritisch op te blijven hoe die ijsbaan straks kan
worden ingepast op Kardinge, en hoe dat zich verhoudt tot onze ambities die wij hebben op
het gebied van het versterken van de natuur en het versterken van de biodiversiteit. Dank,
voorzitter.
Zondagochtendopening Bakkers
De heer Van Zoelen: Dank, voorzitter. We hebben dit debat al uitvoerig gevoerd in de
commissie, dus ik vind het jammer dat deze motie wordt ingediend. De Partij voor de Dieren
wil eigenlijk veel meer doen voor ondernemers. Niet een oplossing dat je 24/7 moet
doorwerken om de hoge huur en de energiekosten te moeten betalen. We moeten kijken
naar wat de achterliggende problemen zijn waardoor kleine ambacht verdwijnt. Daarin
hebben we de commissie ook een oproep gedaan, en Student en Stad heeft daar gezegd:
"Daar moeten we een breder debat over voeren." D66 zegt dat nu ook. Het lijkt mij beter om
te kijken: wat kunnen we in het algemeen doen om de positie van kleine ondernemers te
verbeteren?
Parkeren in openbare ruimte
De heer Pechler: Dank, voorzitter. Vorige week we hebben hier een goed debat over
gevoerd, dus ik zal me nu beperken tot de moties. Allereerst motie één, nu wij niet meer
praten. Ik begrijp, de heer Sijbolts zei het net, dat de titel er een knipoog is naar het
populaire nummer van momenteel. Ik vind het alsnog wel een beetje jammer dat de titel
suggereert dat de gemeente niet meer in gesprek zou zijn met haar inwoners, want dat zijn
we wel. Juist de afgelopen maanden in dit dossier, ook al was de communicatie rondom de
invoering inderdaad niet optimaal. Daarnaast hebben we twee jaar geleden gemotiveerd
afgeweken van de parkeervisie en is destijds het debat in de gemeenteraad goed daarover
gevoerd, zoals de heer Leemhuis net al zei. De wethouder heeft tijdens de vergadering
vorige week goed uitgelegd hoe we in het vervolg met het invoeren van betaald parkeren
zullen omgaan. Daarom stemmen wij tegen deze motie. Volgens mij heb ik een interruptie.
Voorzitter: Stadspartij.
De heer Sijbolts: Dank, voorzitter. De heer Pechler zegt dat er gesproken wordt met
inwoners. Dat is ook waar, dat ontken ik ook niet. Alleen is er pas gesproken nadat het was
ingevoerd, nadat dat besluit genomen is. Er komen we nu heel veel dingen omhoog die wij
zeker als Stadspartij liever hadden voorkomen. Dan had je een gelijkwaardig gesprek gehad,
want je had nog niets besloten. Bovendien was je dan samen met je inwoners misschien tot
mooiere oplossingen gekomen. Wij hadden nog steeds gezien dat betaald parkeren in deze
wijken niet was ingevoerd, maar we vinden wel dat we onze inwoners een eerlijk gesprek
hebben onthouden. Daar gaat de motie over.
Voorzitter: Mag ik de nestor eraan herinneren dat interrupties kort zijn en eindigen in een
vraag?
De heer Sijbolts: Ja, voorzitter. De vraag is of de heer Pechler dat met mij eens is.
Voorzitter: Mijn formulering was korter dan uw inleiding. De heer Pechler, bent u het
daarmee eens?
De heer Pechler: De heer Sijbolts wordt mooi gered door de burgemeester. Daarom zal ik
toch even erop ingaan. Zoals ik net heb erkend, is dat proces niet optimaal verlopen. Wij
staan overigens nog steeds achter het betaald parkeren in deze wijken. Dan had ik ook de
motie, zonder verwijzing naar een nummer, toch een andere titel gegeven. Nu suggereert
het toch alsof wij op dit moment niet in gesprek zijn. Dan motie vijf over de
bedrijfsparkeervergunning, daar zijn we ook tegen. Voor een tweede tot en met een vijfde
auto 1,44 euro per dag betalen, oftewel nog niet eens een daalder per dag, om hem
onbeperkt te mogen parkeren vinden wij acceptabel, zeker in vergelijking met de andere
kosten die een bedrijfsauto met zich meebrengt. Daarnaast zien wij het als een prikkel voor
bedrijven om hun mobiliteit zoveel mogelijk anders dan met de auto te organiseren. Hier
stemmen wij dus ook tegen.
De heer Pechler: Dan motie zes over parkeren en zorg. Volgens mij is het college hier al mee
bezig, maar ik wacht de reactie van de wethouder even af. Tot slot motie tien, opbrengst
betaald parkeren. Wij houden liever vast aan het huidige beleid, waar meeropbrengsten
worden geïnvesteerd in het vergroenen van de herwonnen openbare ruimte. Daar stemmen
wij ook tegen, en daar laat ik het graag bij.
Evaluatie deelscooters
De heer Pechler: Dank, voorzitter. Tijdens de meningsvormende vergadering over de
evaluatie van de deelscooters vorige maand heb ik namens mijn fractie aangegeven dat wij
de deelscooters graag nog even zien rijden in onze gemeente, mits er verbetering
plaatsvindt op een aantal pijnpunten. De parkeerproblematiek is daar de voornaamste van.
Het free floatingprincipe voor bepaalde wijken had eerst onze voorkeur, tot we via
technische vragen van de wethouder vernamen dat het aantal hubs waarop gemikt wordt,
ongeveer gelijk is aan het aantal hubs van de elektrische deelfietsen.
De heer Pechler: Dan hebben we het voor een wijk als de Oosterpark, om een voorbeeld te
noemen, over meer dan 30 hubs. Dat is flink meer dan een handjevol. Dat lijkt ons
vooralsnog voldoende, behalve als het onderzoek dat gaande is echt hele andere dingen laat
zien. Binnen 200 meter van je huis zal er dan een afmeldplek voor een deelscooters zijn te
vinden. Daarom zullen wij motie acht niet steunen en motie elf wel, want die dienen we
mede in. Dank u wel.
Interessant voor jou
Woordvoering: Betaald parkeren
Lees verderWoordvoering: Ruimte voor Economie
Lees verder