Wij zijn terug van reces!

Vragen over klimaat en veiligheid, campagne, partij­zaken en hitte­labels voor gebouwen.

12 september 2023

We zijn terug van reces en daardoor begint het politieke jaar weer!

Schriftelijke vragen Klimaat en Veiligheid.

Tijdens het reces hebben we schriftelijke vragen ingediend over Klimaat en Veiligheid. En dat is niet voor niets! Deze zomer is wereldwijd met afstand de heetste zomer ooit gemeten en de droogte en hitte in het zuiden van Europa en de overstromingen in het noorden laten zien dat klimaatverandering niet meer te ontkennen is. Maar wat betekent dit voor Groningen? Ook in Groningen staan wij voor uitdagingen bij extreem weer. Het heeft sterke invloed op de gezondheid en leefbaarheid in onze gemeente. Hitte leidt tot meer sterftes, eenzaamheid en verminderd presteren bij mensen, maar kan ook het leefgebied en de voedsel-en drinkwatervoorziening van dieren ernstig aantasten. Terwijl ander noodweer als stormen en hevige neerslag ook desastreuze gevolgen hebben. Daarom hebben wij vragen gesteld hoe Groningen, op verschillende vlakken, veiligheid en leefbaarheid kan garanderen van hun menselijke en dierlijke inwoners. Deze vragen vindt u hier

Schriftelijke vragen Hittelabels

Groningen heeft een aantal jaar geleden in kaart gebracht waar hittestress voor komt in de publieke ruimte. Sindsdien werkt Groningen actief aan het verminderen van versteend oppervlak en het planten van meer bomen. De temperaturen kunnen in woningen en andere gebouwen echter ook oplopen tot haast onleefbare temperaturen. Zeker in huizen die slecht geïsoleerd zijn, en waar de bewoners het geld niet hebben om dit te verbeteren of – omdat ze huren – geen wijzigingen aan het pand mogen aanbrengen, levert dit ook binnenshuis veel hittestress op, met alle ongezonde gevolgen van dien. Er
zijn echter ook nieuwe gebouwen, waar (het voorkomen van) hitte niet genoeg is meegenomen in het ontwerp. In Rotterdam wordt momenteel onderzoek gedaan naar de implementatie van hittelabels. Zij baseren de implementatie van de hittelabels op het onderzoek van het NKWK.2 Hiermee willen zij
ervoor te zorgen dat verhuurders eerder kunnen worden aangesproken op hitte-gerelateerde problemen in hun woningvoorraad en ervoor te zorgen dat het voor huiseigenaren inzichtelijk is waar klimaatadaptieve maatregelen zijn gewenst. Wij stellen vragen over implementatie van deze hittelabels: de vragen vindt u hier.

Verkiezingsprogramma Tweede Kamer Verkiezingen

Daarnaast is er natuurlijk ook landelijk nieuws! Namelijk dat het kabinet is gevallen en er nieuwe Tweede Kamer verkiezingen zullen plaats vinden op woensdag 22 november 2023. Vorige week is het programma van de Partij voor de Dieren gepresenteerd. Het zal niemand verbazen dat het wederom een donkergroen, diervriendelijk programma is. Wilt u meer lezen? U vindt het conceptprogramma hier: Een wereld te herwinnen (Het programma is nog in concept aangezien het nog goedgekeurd moet worden op het PvdD- congres van 24 september)

Terugtrekken voordracht Esther Ouwehand

Jammergenoeg kwam op 9 september ook het bericht naar buiten dat het bestuur Esther Ouwehand niet voor wil dragen als lijsttrekker. Dit heeft tot gevolg gehad dat er veel media-aandacht voor beide kanten van de zaak is geweest. Wij hebben altijd het vertrouwen gehad in Esther Ouwehand als een integere en zeer kundige politica en wij blijven dit ook hebben, tenzij anders bewezen wordt. Dat deze kwestie op deze manier naar buiten wordt gebracht, keuren wij dan ook af. Dit neemt niet weg dat we integriteit erg belangrijk vinden.

Veel leden hebben de behoefte hun stem te laten horen. Wil jij jouw stem laten gelden als lid? Kom dan zeker naar het congres van 24 september. Dit is namelijk een uitgelezen kans om te stemmen over ons programma, de kandidatenlijst en ingediende moties.

We hopen dat er snel meer duidelijkheid komt en dat deze kwestie snel wordt opgelost, zodat wij met al onze leden verder kunnen blijven strijden voor dieren, natuur, mensen en onze gehele planeet. Want dit is belangrijker dan ooit!